Hej alla kunniga! Har nyligen flyttat in i ett hus med en äldre CTC vedpanna från 70-talet som är kopplat till radiatorerna, se bild. Vi har ännu inte börjat elda men börjar nu så smått förbereda - vi har ingen erfarenhet av detta värmesystem innan ska tilläggas. Min fråga gäller trycket. Har förstått att trycket i en villa normalt ska ligga på runt 1-1,5 bar (?) men mätaren på expansionskärlet är i botten, se bild. Är det för lite vatten i systemet? Eller är detta normalt vid kallt tillstånd?

Om det är för lite tryck så är min följdfråga hur man fyller på vatten i systemet?

Tack för all hjälp!!
 
  • Äldre grön CTC vedpanna med kopplade rör, mätare och ett rött expansionskärl i en pannrumsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare på expansionskärl visar lågt tryck, nära noll bar, mot en röd bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla först om det kommer luft eller kanske vatten när man trycker på stiftet i luftventilen till det röda expansionskärlet. Normalt tryck för 2-plan är ca 0,8 - 1,0 bar. Förtrycket i expansionskärlet ska då normalt vara 0,5 bar. Det är stor vattenvolym som expansionskärlet ska klara att hantera om man eldar hårt så pannan blir väldigt varm.
 
J Josth skrev:
Kolla först om det kommer luft eller kanske vatten när man trycker på stiftet i luftventilen till det röda expansionskärlet. Normalt tryck för 2-plan är ca 0,8 - 1,0 bar. Förtrycket i expansionskärlet ska då normalt vara 0,5 bar. Det är stor vattenvolym som expansionskärlet ska klara att hantera om man eldar hårt så pannan blir väldigt varm.
Det kommer luft när jag trycker på stiftet, inget vatten. Vad innebär detta?
 
Kommer det luft är gummibälgen hel fortfarande så det är bra. Förtrycket ska vara 0,5 bar om man ansluter en luftpump med manometer.
 
J Josth skrev:
Kommer det luft är gummibälgen hel fortfarande så det är bra. Förtrycket ska vara 0,5 bar om man ansluter en luftpump med manometer.
Ok tack för svar! Så, hur går jag vidare i detta läget? Mäta förtrycket genom luftventilen och sen..?
 
Fyll på tryckluft om det behövs så förtrycket blir rätt som möjligt (helst ska det göras med tomt kärl). Håll säkerhetsventilen på expansionskärlet öppen så inte trycket i värmesystemet stiger när luft fylls på. Sedan fyll på vatten i värmesystemet så manometern på expansionskärlet visar ca 0,8 bar.
 
J Josth skrev:
Fyll på tryckluft om det behövs så förtrycket blir rätt som möjligt (helst ska det göras med tomt kärl). Håll säkerhetsventilen på expansionskärlet öppen så inte trycket i värmesystemet stiger när luft fylls på. Sedan fyll på vatten i värmesystemet så manometern på expansionskärlet visar ca 0,8 bar.
Då ska jag se till att kolla lufttrycket. Har du någon idé om vilket reglage som släpper på vatten i systemet ?
 
Kan inte se någon påfyllningsventil på bilden tyvärr. Följer man värmerören borde man hitta den. Sitter något bakom rören mitt över pannan nedanför den blå säkerhetsventilen för varmvattnet. Annars lägg upp fler bilder ur olika vinklar.
 
J Josth skrev:
Kan inte se någon påfyllningsventil på bilden tyvärr. Följer man värmerören borde man hitta den. Sitter något bakom rören mitt över pannan nedanför den blå säkerhetsventilen för varmvattnet. Annars lägg upp fler bilder ur olika vinklar.
Menar du det svarta vredet? Här kommer fler bilder från olika vinklar.
 
  • Rörinstallationer av olika material med ett svart vred ovanpå en grön enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med kopparledningar och svart vred, expanderingskärl på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulationspump och rör med vred i en pannrumsmiljö, visad från ena sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det svarta vredet är påfyllningen.
 
  • Gilla
Tamford
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det svarta vredet är påfyllningen.
Perfekt, tack! Då har jag koll på den.

Kollade lufttrycket på expansionakärlet nu och det var 0,0. Ventilen gav en sista pust när jag tryckte in stiftet. Förstår jag det hela rätt om det då bara är att pumpa upp trycket med kompressor till 0,5 bar. Sedan fylla på med vatten med svarta vredet så expansionskärlet visar 1-1,5 bar?

Hur är det med luftning av radiatorerna - ska det göras i något speciellt skede eller kan man bygga upp vattentrycket "i ett svep" och sen lufta?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Stäng av cirkulationspumpen när du luftar, efteråt lär du behöva fylla på mera.
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Stäng av cirkulationspumpen när du luftar, efteråt lär du behöva fylla på mera.
Ok tack för tips, fylla på med mer vatten allt eftersom jag luftar menar du? Om trycket sjunker?
 
Exact, trycket kommer sjunka när du har luftat
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Exact, trycket kommer sjunka när du har luftat
Vad bra. Men lufttrycket (förtrycket?) i expansionskärlet kommer inte ändras? Utan det är vattentrycket enbart?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.