Jag håller på och bygger om min eldstad för att installera en kassett och jag undrar om jag verkligen behöver Silca brandmursplatta då eldstaden är redan brandsäker och av ren av tegel? Jag har Inget brännbart material där så att säga.


Vore tacksam för alla råd jag kan få.
 
Nä, det behöver du troligen inte..

Har du kollat så att din skorsten klarar av en modern kassett?
 
För att du ska få börja använda kaminen (slutbesked) måste besiktningsintyg från sotare skickas in till kommunen, så jag rekommenderar att du kontaktar en redan nu och rådfrågar hur du ska gå vidare. Det vore tråkigt om du la ner jobb på något som inte blir godkänt. Du ska även göra en anmälan till kommunen för ”installation av eldstad”.

Hittade denna artikel på forumet, den kanske kan vara till hjälp.

https://www.byggahus.se/varme/spisinsats-insatskamin-eller-spiskassett-kopa-installera
 
Redigerat:
Rekommenderar att låta undersöka skorstenen innan du köper kassett och installerar. Det är tråkigt om sotaren underkänner vid besiktningen när allt är klart.
 
  • Gilla
Aprilmaj
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nä, det behöver du troligen inte..

Har du kollat så att din skorsten klarar av en modern kassett?
jag kommer inte installera den själv utan det kommer en firma att göra men jag förbereder genom att bygga om eldstaden så att kassetten passar in. Skorsten är besiktigad och godkänd och enligt firman som ska installera kassetten så ska skorstenen klara av kassetten.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Provtryckning av sotare beställde jag innan jag kontaktade kaminföretag. Valde till sist att ställa in en liten kamin i den öppna spisen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
För att du ska få börja använda kaminen (slutbesked) måste besiktningsintyg från sotare skickas in till kommunen, så jag rekommenderar att du kontaktar en redan nu och rådfrågar hur du ska gå vidare. Det vore tråkigt om du la ner jobb på något som inte blir godkänt. Du ska även göra en anmälan till kommunen för ”installation av eldstad”.

Hittade denna artikel på forumet, den kanske kan vara till hjälp.

[länk]
tack! Det kommer jag att göra eftersom det inte kommer att vara jag som installerar själva kassetten utan det kommer att göras av firman jag beställt kassetten av(eldabutiken).
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Rekommenderar att låta undersöka skorstenen innan du köper kassett och installerar. Det är tråkigt om sotaren underkänner vid besiktningen när allt är klart.
Tack! Det har jag redan gjort det och det är godkänd.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Provtryckning av sotare beställde jag innan jag kontaktade kaminföretag. Valde till sist att ställa in en liten kamin i den öppna spisen.
tack! Det gjorde jag också, hade en sotare på plats innan sommaren som sotade och gjorde provtryck och allt blev godkänd.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
För att du ska få börja använda kaminen (slutbesked) måste besiktningsintyg från sotare skickas in till kommunen, så jag rekommenderar att du kontaktar en redan nu och rådfrågar hur du ska gå vidare. Det vore tråkigt om du la ner jobb på något som inte blir godkänt. Du ska även göra en anmälan till kommunen för ”installation av eldstad”.

Hittade denna artikel på forumet, den kanske kan vara till hjälp.

[länk]
Men räknas det som TS vill göra som en sådan stor förändring av den befintliga eldstaden att det verkligen krävs en bygganmälan? Att renovera en eldstad eller byta en befintlig kamin mot en likvärdig kräver enligt Boverket inte en bygganmälan. Kan inte en kasett anses som en renovering av befintlig eldstad?
 
Jiji Jiji skrev:
Men räknas det som TS vill göra som en sådan stor förändring av den befintliga eldstaden att det verkligen krävs en bygganmälan? Att renovera en eldstad eller byta en befintlig kamin mot en likvärdig kräver enligt Boverket inte en bygganmälan. Kan inte en kasett anses som en renovering av befintlig eldstad?
kommunen jag bor på kräver en bygganmälan när man installerar eller byter ut en eldstad och till Bygganmälan vill kommunen även ha en kontrollplan som sedan fylls i under arbetets gång.

Alla kommuner har sina regelverk kring sådana ändringar/installationer av eldstad
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Jag behövde göra bygganmälan för att sätta in en kamin i den öppna spisen. Hade tänkt kassett men spisen är väldigt stor tyckte inte att det var värt extrajobbet att mura ner den.
 
Hmm, det är ju möjligt att dessa ändringar kan ses som större än renovering, alternativt byte till likvärdig eldstad men jag börjar undra om kommuner hittar på egna regler.

Jag måste kolla med kommunen jag själv jobbar i.:D

Boverkets vägledning är, för mig, väldigt tydligt. :thinking:
 
Jiji Jiji skrev:
Hmm, det är ju möjligt att dessa ändringar kan ses som större än renovering, alternativt byte till likvärdig eldstad men jag börjar undra om kommuner hittar på egna regler.

Jag måste kolla med kommunen jag själv jobbar i.:D

Boverkets vägledning är, för mig, väldigt tydligt. :thinking:

Har kollat upp detta faktiskt och det står ganska bra på boverketshemsida om vad som gäller osv

https://www.boverket.se/sv/byggande...valtning/andrade-krav-for-kaminer-och-pannor/
 
För att svara på min egen fråga. Just kassett i öppen spis anges som väsentlig ändring av eldstad. BFS 2017:4 VÄS 3.

Då antar jag att det beror på att en kassett i en öppen spis förändrar effekten? Dvs skulle kunna påverka skorstenen eller konstruktionen av skorsten?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.