Vad bör man räkna på för kostnad för att koppla in luftvärmepump?
Köpt pumpen privat, monterat den både invändigt o utvändigt, samt haft elektriker här samtidigt vid inkoppling.
 
E
Jag har fått uppfattningen att de företag som kopplar in luftvärmepumpar jobbar med fasta priser, så de kommer nog ta betalt även för montaget.
Du får nog räkna med 3-5 tusen för inkoppling och driftsättning
 
  • Gilla
Doffe9
  • Laddar…
A
O Olidoli skrev:
Vad bör man räkna på för kostnad för att koppla in luftvärmepump?
Köpt pumpen privat, monterat den både invändigt o utvändigt, samt haft elektriker här samtidigt vid inkoppling.
Begagnad pump?
 
Ny pump från Panasonic. Dock ca 13 meter från invändigt och utvändigt.

Fick precis faktura på 9 800kr, kändes väldigt dyrt?
 
  • Wow
Toprunner
  • Laddar…
A
Hur lyckades du köpa den utan montering?
av privatperson antar jag.
 
E Emil_K skrev:
Jag har fått uppfattningen att de företag som kopplar in luftvärmepumpar jobbar med fasta priser, så de kommer nog ta betalt även för montaget.
Du får nog räkna med 3-5 tusen för inkoppling och driftsättning
E Emil_K skrev:
Jag har fått uppfattningen att de företag som kopplar in luftvärmepumpar jobbar med fasta priser, så de kommer nog ta betalt även för montaget.
Du får nog räkna med 3-5 tusen för inkoppling och driftsättning

Fick faktura på 9800kr, är det rimligt?
 
E
O Olidoli skrev:
Fick faktura på 9800kr, är det rimligt?
ROT?
 
A
O Olidoli skrev:
Fick faktura på 9800kr, är det rimligt?
Jajjamen
 
E
O Olidoli skrev:
Fick faktura på 9800kr, är det rimligt?
Vad hade du och företaget kommit överens om innan jobbet utfördes?
 
Känns inte helt fel... De brukar ta 400-600:- / m rör utanför standard på 4M.

Sedan resten av jobbet, men framkörning etc..

Jag betalade ca 4000:- efter rot men då fick ju de ju även provision på själva pumpen..

Därav tyvärr inte alltid "billigare" att göra vissa moment själv då :(
 
Klart dom vill ha betalt, vem som helst får ju inte skruva i sådana anläggningar, och är förmodligen kylteknikern som blir uppringd vid problem. Ser dessutom installation ut som skit, så är det kylteknikern som får bära hundhuvudet, för övrigt arbete också, om det ser taffligt ut.
 
Köpte också luftvärmepump och installation separat från varandra för typ 2 år sedan, har för mig att installationen gick på 5500. Men då hade jag en gammal luftvärmepump som togs bort, så installatören behövde ju inte fixa något mer än att koppla in den nya på befintlig plats.
 
När jag köpte min Luftvärmepump för 10 000:- i butik hade de fast pris för installation och det var 7 000:-. Det tog 2 timmar och resväg en var T&R 2,8 mil ca 1 timma med inlastningen. Det tyckte jag var hög tim. penning. Men Butiken och montören sa " det var tur att du inte köpte från Bauhaus eller dyl. för då hade du inte får rotavdrag och ingen i norra Bohuslän hade installerat den för dig. Det handlar bla. om vem som har ansvar för om det är fel på maskinen eller installationen. Men surt timpeng på ca 2500:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.