Hej! Vid senaste besiktning av ventilationen fick jag nedslag på ventilationen i köket. Enligt besiktning så skall det det finnas ett imventil så högt upp och så nära taket som möjligt med en area av 225cm^2. dagsläget sitter det en ventil med diametern 125mm. Ventilen är kopplad till ett rör som går vidare genom skåpen och sedan vad jag antar är vidare upp och ut centralt. Jag kan räkna och förstår i teorin vad som behövs göras. en större ventil samt rör. Min fråga är dock vad jag praktiken behöver köpa? Vad anses vara standardlösningen? Jag är händig och har för avsikt att göra detta jobb själv så länge det inte är mer komplicerat än det jag tror. Huset är byggt runt 1950 och är ett lägenhetshus.
Kök med vit ventil på grå vägg nära taket ovanför en vit kaklad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med spisfläkt ovanför spisen, kakelvägg, och köksutrustning på bänken inklusive en dator och kastrull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksventilation i skåp med synligt rör och behov av uppdatering för att möta krav på ventilationsarea.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gråa köksskåp upp till taket utan synlig ventilation, reflektion av köksbelysning på luckorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggnormen säger enligt BABS 1950:4: Kök eller kokvrå skall hava imrör med minst /225cm^2 genomskärningsyta med en nära taket och såvitt möjligt över spisen placerad, lätt reglerbar men ej helt stänglar ventil av sådan konstruktion att imröret kan bekvämt rengöras genom densamma.
 
Åsa Lund
Fast jag skulle tro att ventilationen med den kanalen är nyare än 1950? Reglerna från när ventilationen installerades ska vara underlag för besiktningen.
 
Det du har är en kontrollventil för mekanisk ventilation. Byta ut den mot en tallriksventil, så stor som du får plats med. Borde godkännas enligt min uppfattning. Troligtvis är även kanalen i överskåpet för liten så om besiktningsmannen inte anmärkt på mer än tvärsnittet så byt bara till en tallriksventil.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Fast jag skulle tro att ventilationen med den kanalen är nyare än 1950? Reglerna från när ventilationen installerades ska vara underlag för besiktningen.
Stämmer inte helt. Det ska vara ombyggnad som krävt bygglov. Annars är installationen ogiltig.
 
E
Du får ta reda på dimensionen på imkanalen som går vidare upp på taket. Om den är 160 och någon har dragit vidare med 125 till ventilen så kan du byta ut delarna som är 125 mot 160.
Men om kanalen i sin helhet är 125 så finns det ingen anledning att gå upp till 160 bara för att ventilen "ska" vara så stor
 
Åsa Lund
Utgår ifrån att det inte är svartbygge i flerbostadshus.
1950 var det väl självdrag som gällde?
Mekanisk frånluft är nyare och installation av det kräver bygganmälan.
 
Min tolkning av problemet är att huset har självdrag och om spisen var på samma plats i orginal så gick det en eternitkanal som var runt 15x15 cm där röret är nu, anslutet till murstocken. Där donet sitter var den en klassisk vipplucka
En öppen ventilationsöppning i en vägg med vit kakel, delvis täckt av en vit platta.

Problemet nu är att den nya typen av don samt 125 spirot bygger så pass mkt motstånd att självdraget blir rätt obefintligt om man jämför med innan.
Inte helt ovanligt att det ser ut så, vippluckan är inte så trendig längre.

En bättre lösning vore ett grövre spiro och en jalusiventil eller liknande
https://www.luftbutiken.se/friskluf...PyLckbKjnaKTg64gzwn2OwfJvbmMNKBQaAhbvEALw_wcB

Är ju möjligt att det slinker genom med bara en vettigare ventil så det ser lite bättre ut, känns ju som ett ingrepp att få dig ett grövre rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.