Jajamensan, så är det.

Och?

Jag byggde en friggebod på 15 m2 för ett tag sen och panelade om stugan i somras. I båda fallen använde jag mellanstruken CMP-panel och kommer att fortsätta med det. Jag ser inte tjusningen i att köra med rå panel och sen grunda och stryka 2 gånger. CMP-panelen är målad i "kontrollerad" miljö och färgen sitter säkerligen mycket bättre än man kluddar själv i tveksam väderlek av och till.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Och?
Jo det jag menar är att om jag tittar i listan över vad CMP-panel kan vara grundad med så är det inget av de färgsystemen jag vill använda på huset....så då får jag ändå börja om från grundfärg och CMP-panel har inget extra värde.

Kan man däremot tänka sig att måla med det system som nu panelen råkar vara grundad med så kan det ju vara en fördel.
 
Tomture61
Skulle tro med stor sannolikhet att grundfärgen du använder från färgaffären är mycket bättre än skyddsfärgen som är från husleverantören.
Skyddsfärgen är tänkt att enbart skydda trät från uv nedbrytande ljus .
Grundfärgen innehåller troligen fler ingredienser som skyddar trät och fäster toppfärgen .
 
S sevilla skrev:
Kollade upp vad denna skyddsmålning innebär.
Det är en färg från Sherwin Williams som heter laqvin prime.

Tilläggas bör att vissa områden är inte grundade så det behöver definitivt göra själv.
Undrar även då vilken grundfärg man ska köpa till det.

googlade lite och hittade info här.
Jag tolkar det ändå som att det är rätt bra grundat och att enbart 2 slutstrykningar behövs?
[länk]

Det här är säkerligen löst men jag har pratat både med Sherwin-Williams & Färghandeln. Den är godkänd som grundfärg :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.