Hej!

Har nyligen köpt ett nytt Bosch kylskåp och har märkt att det bildas väldigt mycket kondens på glashyllplanen, mellan det som ligger på hyllplanet och själva hyllplanet. Värst är mjölkpaket och liknande. Det bara droppar när man tar ut paketen och är märkbart blött på hyllplanen. Vad fasiken kan detta bero på? Kylen är ju helt ny......Kan inte se att det är några problem med tätningen eller liknande, det har ju heller inte hunnit fastna någon skit i avrinningen. Har kollat så hyllplanen sitter rätt med mer.

Fattar ingenting....

Mvh J
 
Hur känns dörren när du öppnar den? Är det ”sug” så att det blir motstånd?
 
  • Gilla
Janne82
  • Laddar…
torbeno torbeno skrev:
Hur känns dörren när du öppnar den? Är det ”sug” så att det blir motstånd?
Ja det tycker jag, det känns som det sluter tätt och kan inte se några skador eller andra konstigheter på gummilisten
 
A
vad har du för temp i skåpet?
är det fläkt i skåpet?
 
  • Gilla
Janne82
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
vad har du för temp i skåpet?
är det fläkt i skåpet?
Hej!

Ja det sitter en fläkt längst upp. Man kan höra att den går ibland när man haft dörren öppen så den fungerar. Hade skåpet inställt på 6grader men ställde ner det till 4grader nu för att testa.
 
Har nu mätt tempen i kylskåpet och den är väldigt nära vad jag ställer in den på. Så är tillräckligt kallt. Innan hade jag 6grader men ställde ner den till 4grader. Verkar vara lite bättre nu men har kört 6 grader i kylskåp innan utan problem.
 
4 grader är rätt temp, allt annat är för varmt.
 
  • Gilla
Janne82
  • Laddar…
Tänker att du möjligen har några varor i kylen som avger mycket fukt.

Men annars ska kylskåpets avfuktnings/avfrostningsfunktion ta hand om detta, ska rinna ut som kondensvatten bakom skåpet i en skål över kompressorn typiskt och förångas där.

___

Et kylskåp funkar normalt som att den avfuktar kylutrymmet, fukten fryser till på kylelementet som avfrostas med jämna mellanrum enligt beskrivningen ovan.
 
  • Gilla
Janne82
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Tänker att du möjligen har några varor i kylen som avger mycket fukt.

Men annars ska kylskåpets avfuktnings/avfrostningsfunktion ta hand om detta, ska rinna ut som kondensvatten bakom skåpet i en skål över kompressorn typiskt och förångas där.

___

Et kylskåp funkar normalt som att den avfuktar kylutrymmet, fukten fryser till på kylelementet som avfrostas med jämna mellanrum enligt beskrivningen ovan.
Tycker inte jag har några saker i kylskåpet som ska avge fukt. Tyckte först det blev bättre när jag sänkte till 4grader i kylskåpet men det är samma sak nu. Märks främst på mjölk och filförpackningar som ligger på glashyllplanen. Ibland är det så blött så det bara droppar när man lyfter ut paketen. Fattar ingenting......Dörren känns som den stängs ordentligt och är inget som blockerar avrinningshålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.