Kan jag använda denna lampdosan i taket även om jag saknar jord? Eller måste jag köpa en ny?
 
  • Vit plastlampdosa med grön anslutningsklämma och utan synlig jordanslutning på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det intressanta är hur den ser ut på uttagssidan. Alltså där du skall ansluta lampan. Om det uttaget är avsett för en jordad kontakt, så måste uttaget anslutas med jord, och det måste sitta i ett rum där alla andra uttag också är jordade. Jag antar att ditt uttag är avsett för jordade kontakter.
 
Det är det tyvärr, då får jag helt enkelt köpa en ny dosa utan jord och en kontakt till kommande lampa som också är avsaknad jord.
Tack för hjälpen:)
 
Lite svårt att se på bilden, men om detta är ett "nytt DCL" uttag, den nya standarden, så finns de bara i jordat utförande, och måste monteras med ansluten jord. Är det ett ojordat rum, så får du köpa ett "gammeldags" uttag.
 
Det är ett nytt så får helt enkelt köpa ett ojordad. huset är byggt 68 och ingen el omgjord på ovanvåningen.
 
  • Ojordad vägguttag med två hål, vit, handhållen mot en vit väggbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag kör med en sladd utan jord, skulle dosan funka isf?
Var nyss på bauhaus och de hade ingen likande utan jord nämligen.
 
  • Hand håller en vit elkontakt utan jordpinne i en butik för byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte stickproppen som är problemet utan uttaget, du får inte sätta ett uttag med jordanslutning utan att det finns jord anslutet till uttaget. Då kan man TRO att uttaget är jordat men i själva verket är det ojordat och ansluter en "apparat" som kräver jord som då förblir ojordad.
 
Det är två sladdar som hänger ut ur taket, för att använda den du länkade till förmodar jag att jag kommer behöva såga upp och sätta in en takdosa/apparatdosa?
 
En förhöjningsram till Exxact ska lösa ditt problem.
 
Tack för hjälpen, får åka och kolla på den:)
 
J Jotre skrev:
Det är två sladdar som hänger ut ur taket
Hur ser armaturen ut? Inte säkert att du behöver någon dosa, många armaturer kan monteras över ett rörutlopp. Vad är det för material på armaturen? Speciellt på den del som kommer att sitta mot taket.

Foto på den del av armaturen som ska sitta mot taket och foto på hur det ser ut i taket kan hjälpa oss hjälpa dig.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Har ej valt armatur än, tänkte mest att få bort sladdar, hängt ut sedan vi köpte huset och ville mest snygga till det till en början
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.