Hej.

Enligt bild så ser vår planlösning ut enligt följande när huset köptes, förutom runt sovrummen i utbyggnaden som ni kommer se på bild som följer.
Info om huset.
Byggt 1998, utbyggt 2003, 1plans trähus med krypgrund och kallvind

I gamla delen är krypgrunden uppmurad efter bärande väggar men i nya delen ligger det en monstruös stålbalk i krypgrunden på samma nivå som streckad linje som markerar nockens riktning så där under är det ett stort tomt rum bara.

Planritning av ett 1-plans trähus som illustrerar befintliga och framtida planlösningsändringar, inklusive väggmodifieringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan köpet har vi gjort en del ändringar för att öppna upp och få mer ytor att röra oss på och nu är nästa steg som ska tas och återställa till färre men större rum på utbyggnationen.

Den förra ägaren, inte de som byggde huset, hade många barn så de valde att göra 6st mindre sovrum i tillbyggnaden istället för de 4 sovrummen som var från originalplanen. Markerat med röda kryss, gröna väggar, gröna dörrar och gröna fönster

Följande har vi gjort idag:
Det som är markerat med lila kryss är borttagna väggar och gult markerar vart vi satte upp limträbalkar plus en pelare markerat med gul fyrkant i mitten av rummet, detta för att få ett stort vardagsrum, matrum och att vi kunde dra runt köket in i rummet markerat med "kontor"

Sen har vi tagit bort väggen i sovrummet nere till höger på tillbyggnaden och satt igen den dörren för att få ett stort sovrum, i den lilla alkoven som blev satte vi in platsbyggda garderober och rummet i hörnet är tänkt som kontor.

Nu ska vi ge oss på sovrummen till vänster och tanken är att plocka bort alla väggar enligt orangea kryss och sätta upp en ny vägg enligt orange markering, lite till vänster om det nyinsatta fönstret.

Arkitektritning av enplanshus med ändringar markerade; röda kryss för väggar som ska bort och gula för nya balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färdig lösning är tänkt enligt följande

Planritning av enplanshus med markerade renoveringsändringar: borttagna väggar och nya konstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åsikter om detta? Bör man tänka ett steg längre med något eller är det någon vägg som är bärande som vi ger oss på eller som tidigare ägare gett sig på så vi inte gör något dumt?
Andra åsikter som kan göra att man optimerar ytorna mer framöver?
 
Redigerat:
Väggarna med röda kryss ser väl ut att ha varit bärande. Gjorde förra ägaren någon anmälan till kommunen när de togs bort?
 
K Kane skrev:
Väggarna med röda kryss ser väl ut att ha varit bärande. Gjorde förra ägaren någon anmälan till kommunen när de togs bort?
Är de bärande fastän jag har takstolar av W typ? Är det inte gjorda för att bara vila på yttervägg, det var iaf vad jag trodde.

Jag utgår ifrån att förra ägaren inte gjort en sådan anmälan nej då jag inte fått någon info om det iaf men huset är köpt som konkursbo så jag har inte pratat med tidigare ägare heller. Är väggen inte bärande så behövs ju inte en anmälan heller.

Väggarna verkar också vara uppbyggda av klenvirke 45x95 om jag inte misstar mig, så det pratar emot att de skulle vara bärande?
 
L Leafy skrev:
Är de bärande fastän jag har takstolar av W typ? Är det inte gjorda för att bara vila på yttervägg, det var iaf vad jag trodde.
....
Väggarna verkar också vara uppbyggda av klenvirke 45x95 om jag inte misstar mig, så det pratar emot att de skulle vara bärande?
Jag gick mer på hur de väggarna är ritade, kan säkert stämma att W inte behöver stöd.
Mina bärande är nämligen ritade så (och byggda med 45x70....).
 
Nu har jag tjuvkollat i Takstolsboken 2010 och W skall som du skriver inte behöva stöd. Spännvidd mellan 5 och 12 meter.
Öppen bok visar diagram och tabeller för fackverkstakstol W 27° från Takstolsboken, med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nu har jag tjuvkollat i Takstolsboken 2010 och W skall som du skriver inte behöva stöd. Spännvidd mellan 5 och 12 meter.
[bild]
Perfekt, då var jag inte felinformerad och rent krasst så kunde jag ha låtit bli pelaren mitt i andra delen med men snickaren ville verkligen sätta dit den och nu har den blivit en del av inredningen så det blev bra ändå tillslut :)

Jag sätter ju dock upp en ny vägg på i princip samma ställe som det var från byggritningen så jag gör det ju inte sämre oavsett och den ska bli lite tjockare ändå för jag ska sätta in en liten minidörr för passage mellan rummen så lillgrabben kan smyga runt lite om han vill.
 

Bästa svaret

Det är riktigt att innerväggar normlt inte är bärande när man har fackverkstakstolar (t.ex. W-takstolar). I det hät fallet består huset av tre skepp som ligger i vinkel i förhållande till varandra. Det betyder att vad som egentligen är en yttervägg i ett skepp blir innervägg i ett annat. Därför kan man inte ta bort väggen mellan vardagsrum och matsal utan vidare.
 
  • Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det är riktigt att innerväggar normlt inte är bärande när man har fackverkstakstolar (t.ex. W-takstolar). I det hät fallet består huset av tre skepp som ligger i vinkel i förhållande till varandra. Det betyder att vad som egentligen är en yttervägg i ett skepp blir innervägg i ett annat. Därför kan man inte ta bort väggen mellan vardagsrum och matsal utan vidare.
Då är jag med, då förstår jag varför snickaren ville ha upp dubbla limträbalkar och en pelare som avlastning.
Men i övrigt i det andra skeppet stämmer vad vi diskuterat annars väl? de väggarna jag vill flytta bör inte vara bärande?

Såhär blev resultatet av borttagandet av väggar och avväxlingen. Balken "kläddes" med samma ekgolvplankor som ligger på golvet och balkarna betsades fram till samma kulör för symmetri.

Renoverat rum med synlig limträbalk och pelare, ekgolv som matchar balkens klädsel, och vita väggar med en tegelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Leafy skrev:
de väggarna jag vill flytta bör inte vara bärande?
Nej.
 
  • Gilla
Leafy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.