Jag har en duschhörna modell Svedbergs entré som sattes in av hantverkare för ca 2.5 år sedan. Dessa knarrar betänkligt (har delvis gjort så hela tiden). Vad bör jag smörja dessa med och räcker det med att smörja lyftgångjärnen nertill?
 
kulle
silikon spray brukar fungera bra
 
Öppnar gammalt ämne igen.

Våra duschdörrar knarrar mer än betänkligt, det är så att man får ont i öronen! Jag har provat alla tänkbara sprayer (olja, 556, WD40 och Silikonspray), men det kommer alltid tillbaka efter några dagar.

Ska det verkligen vara så här?
 
Jag fick ett speciellt smörjmedel från leverantören då jag kontaktade dem vid mitt knarrande. Det har fungerat ganska bra!
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Oljesmörja, som 5-56, WD40 eller vanlig olja gör att det knarrar änu mera.
Alltid när plast är inblandat som lagring, ska man använda silikonfett.
 
Isakare Isakare skrev:
Oljesmörja, som 5-56, WD40 eller vanlig olja gör att det knarrar änu mera.
Alltid när plast är inblandat som lagring, ska man använda silikonfett.
Tack för info. Silikonfett, inte -spray då alltså?

Jag funderar på att lyfta av dörrarna och sätta nya distansringar i nån form av mjuk plast. Men då ska man ju hitta passande såna också... :p
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Tack för info. Silikonfett, inte -spray då alltså?

Jag funderar på att lyfta av dörrarna och sätta nya distansringar i nån form av mjuk plast. Men då ska man ju hitta passande såna också... :p
Precis, sprayen hjälper bara för tillfället.
Har själv samma problem, man tänker på det när man kliver ur duschen "det måste jag fixa" men det faller i glömska tills man ska in i duschen igen :rolleyes:
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Kan ni hjälpa en okunnig? Var smörjer man? Våra Camarque -duschväggar låter så att man föredrar att duscha i januari-regnet ...
 
Gångjärnet?
 
Jag lyfte av dörrarna och kletade Silikonpasta (köpt på Jula enligt länken ovan) så det räckte och blev över.
Men knarrar gör det fortfarande. Inte lika mycket dock (inte så att man får ont i öronen längre), men fortfarande knarr.... Skitkonstruktion!

Angående frågan "var?", så ligger dörrarna i ett slags spår, som då utgör själva gångjärnet. Detta spår ser också till att dörrarna har självstängande funktion. Här kletar man fullt med pasta. Man skruvar loss två skruvar på ovansidan av dörren och kan sedan lyfta av den.
 
  • Gilla
kuwi
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag lyfte av dörrarna och kletade Silikonpasta (köpt på Jula enligt länken ovan) så det räckte och blev över.
Men knarrar gör det fortfarande. Inte lika mycket dock (inte så att man får ont i öronen längre), men fortfarande knarr.... Skitkonstruktion!

Angående frågan "var?", så ligger dörrarna i ett slags spår, som då utgör själva gångjärnet. Detta spår ser också till att dörrarna har självstängande funktion. Här kletar man fullt med pasta. Man skruvar loss två skruvar på ovansidan av dörren och kan sedan lyfta av den.
Tack så mycket! Jag förstod inte riktigt hur man kommer åt just de ytor som skaver mot varandra. Nu klarnar det!
 
Sprayade silikonfettspray på mina för nån vecka sen, hjälpte då inte alls.
Men nu efter några duschar är de helt tysta.

OBS !! Silikonspray och silkonfettspray är inte samma sak.
 
K kuwi skrev:
Tack så mycket! Jag förstod inte riktigt hur man kommer åt just de ytor som skaver mot varandra. Nu klarnar det!
Jag har fått svar från Bauhaus-supporten: det ska hjälpa med yes diskmedel. Försökt, men hör ingen skillnad än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.