Hej,

Efter att ha ägnat en timme åt att skruva upp router mm, binda upp sladdar med kabelklammer, inse att sladdarna var på tok för långa, binda upp överskottet med buntband och sedan ta ett steg bakåt och förundras över hur fult det blev och hur dum man var undrar jag om någon har tips på hur jag bättre döljer överskottet? Bor för övrigt i hyresrätt (om än med vänlig hyresvärd) med sambo, så finns minst två personer som står i vägen för större förändringar...
 
  • Oorganiserade kablar och nätverksutrustning fastsatt med kabelklammer på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabelkanal är väl det smidigaste köp en bred så kan du trassla in det där.
Vad är det till höger?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
E
Skruva upp en liten hylla ovanför dörren så kan grejerna och alla sladdar ligga där uppe
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Kabelkanal är väl det smidigaste köp en bred så kan du trassla in det där.
Vad är det till höger?
Tack! Från vänster till höger: IKEA Trådfri gateway, Router, fibermodem (tror jag).
 
IKEA trådfri ser inte så trådfri ut resten är ju ok
Läste i manualen att den här integrerad dold kabelförvaring så den kanske du ska läsa oxå ;-)
 
  • Gilla
Anq och 1 till
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
IKEA trådfri ser inte så trådfri ut resten är ju ok
Nej, blev helt ärligt förvånad att den inte gick på Wi-Fi när jag packade upp den i helgen! Nätverksuttaget skulle ha flyttats till vardagsrummet i våras, men till följd av Covid-19 får inte leverantören gå in i lägenheten, annars hade den varit lätt att gömma i tv-möbeln i stället...
 
Ta bort grenuttaget som inte verkar behövas
Snurra in kablarna i trådfri gateway
Byt till kablar av rätt längd om det går
Bygg en ”låda” och häng över alltihop, kanske med tyg eller raster för att släppa igenom Wi-Fi
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Kabelkanal är väl det smidigaste köp en bred så kan du trassla in det där.
Vad är det till höger?
Håller med, en kabelkanal undertill.
Det till höger ser ut som fiberbox med inkommande.
Sedan skulle man kunna snygga till med att byta till ett väguttag 4-vägs.
 
  • Gilla
Anq
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ta bort grenuttaget som inte verkar behövas
Snurra in kablarna i trådfri gateway
Byt till kablar av rätt längd om det går
Bygg en ”låda” och häng över alltihop, kanske med tyg eller raster för att släppa igenom Wi-Fi
Grenuttaget är egentligen menat för en Sonoshögtalare, som inte kommit upp än. Hade som skribenten ovan föreslår helst bytt till ett fyrvägsuttag, men då det är en hyresrätt i coronatider tar det nog sin tid innan det är på plats.

Tack för att du slog en kik på instruktionsboken! Tack vare det lyckades jag enkelt vira bort två av fyra sladdar! Den kvarvarande nätverkskabeln bör jag ha en riktigt kort att ersätta med (trodde kabeln som följt med routern var Cat6a, men vid närmare kik ser jag att Telenor självklart snålar och det var Cat5. Då har jag kortare Cat5e liggandes att byta mot.)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Anq skrev:
Grenuttaget är egentligen menat för en Sonoshögtalare, som inte kommit upp än. Hade som skribenten ovan föreslår helst bytt till ett fyrvägsuttag, men då det är en hyresrätt i coronatider tar det nog sin tid innan det är på plats.
Har en likadan själv
Tack för att du slog en kik på instruktionsboken! Tack vare det lyckades jag enkelt vira bort två av fyra sladdar! Den kvarvarande nätverkskabeln bör jag ha en riktigt kort att ersätta med (trodde kabeln som följt med routern var Cat6a, men vid närmare kik ser jag att Telenor självklart snålar och det var Cat5. Då har jag kortare Cat5e liggandes att byta mot.)
 
A Anq skrev:
Grenuttaget är egentligen menat för en Sonoshögtalare, som inte kommit upp än. Hade som skribenten ovan föreslår helst bytt till ett fyrvägsuttag, men då det är en hyresrätt i coronatider tar det nog sin tid innan det är på plats.

Tack för att du slog en kik på instruktionsboken! Tack vare det lyckades jag enkelt vira bort två av fyra sladdar! Den kvarvarande nätverkskabeln bör jag ha en riktigt kort att ersätta med (trodde kabeln som följt med routern var Cat6a, men vid närmare kik ser jag att Telenor självklart snålar och det var Cat5. Då har jag kortare Cat5e liggandes att byta mot.)
Cat 6 är bättre än Cat 5
 
Köp ett sånt här skåp och kapa det eventuellt på djupet så har du en snygg lösning med dörr och allt
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.