Hej
När jag använder "p-läget" dvs full effekt på fler än en platta sänker hällen själv effekten på den ena till 6. Är detta normalt?

Det spelar ingen roll vilken kombination av plattor jag använder.

Hur är det med era hällar? Kan ni köra full effekt på alla plattor samtidigt?

Hällen är ansluten med 5x2.5mm² till 3x16A.

Tacksam för svar
 
Hällar har normalt effektbegränsningar. Titta i manualen.
 
Har samma häll, men inte går den att koppla in med 3 faser? "max" är 2x16A enfas...

Vi har samma häll och jag kan köra två plattor på P-läget, men inte mer... Kör jag tre plattor samtidigt (på vilket läge som helst) märks det att den sänker effekten, och det blir märkbart varmt i utrymmet under hällen i skåpet...
 
Vanligen är tvåfasanslutna hällar med 4 plattor/zoner grupperade med två zoner per fas, där en zon per fas tillåts ”boost”-effekt åt gången för att hålla gruppens effekt under ca 3600W (motsvarande 16A säkring vid 230 V) Utöver detta kan förstås effektbegränsning ske även av termiska orsaker.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Dom svar du fått ovan stämmer, du kan köra två på boost. Men man använder ju bara P-läget vid vattenuppkok, annars värmer man på 7-9 beroende vad man gör.
 
Tack för snabba svar!

För att förtydliga;
Ni kan alla köra två plattor på p-läget... Korrekt?
Först när ni kallar på ett tredje p drar hällen ner effekten.... Korrekt?
 
Jag har samma häll och kan bara köra en på P. Srartar Jag en andra platta sänker sen effekten lite fram och tillbaka.

Hade varit fint att kunna köra 2 på P samtidigt. Kan det vara något med inkopplingen?
 
P pizzamagen skrev:
Tack för snabba svar!

För att förtydliga;
Ni kan alla köra två plattor på p-läget... Korrekt?
Först när ni kallar på ett tredje p drar hällen ner effekten.... Korrekt?
Ja, så länge det är en på varje fas, inte två på samma fas.
 
N nybyggarn3 skrev:
Jag har samma häll och kan bara köra en på P. Srartar Jag en andra platta sänker sen effekten lite fram och tillbaka.

Hade varit fint att kunna köra 2 på P samtidigt. Kan det vara något med inkopplingen?
Kör du den på två fas, 2*16A ska du kunna göra det. En på den fyrkantiga zonen och en av de två till höger.
 
A AndersS skrev:
Kör du den på två fas, 2*16A ska du kunna göra det. En på den fyrkantiga zonen och en av de två till höger.
Aha, jag brukar använda de två till höger. Ska prova
 
A
de är kopplade fram-bak på samma kraftkort
så de främre brukar alltid gå att köra på max
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Var tvungen att testa och det stämmer nästan som vi skrivit tidigare.
Så här fungerar Ikea Högklassig
Kör man den vänstra "fyrkantiga" kombinationsytan och båda på P, så blir en konstant P och den andra går ned till blink "P - 1 "
Och tar man de de två separata till höger och båda på P, så kör en konstant P och bakre går ned till blink "P - 6" eller främre till "P - 5"

Men det vi missat i tidigare inlägg är att hällen begränsar på den värmezonen som man slagit på först, dvs P på främre högra först och sedan P på bakre högra då begränsar hällen på den främre man slog på först. Gör man tvärt om och slår på den bakre först så blir det den som sedan begränsar.
Samma gäller för den vänstra delen.

Orsaken att det skiljer i begränsning för högerdelen, dvs blinkar 5 alt 6 är att det är olika effekt på värmezonerna.
Däremot den vänstra fyrkantiga har samma effekt på främre/bakre och då blir det samma begränsning.

Så du kan köra en på respektive sida, vänster och höger i boost P-läget, och valfritt främre eller bakre.
Hoppas det blev glasklart.
Har bara kört snabbtest med två kastruller, men det ska inte påverka om ni kör alla värmezonerna då de matas av två faser.
Sedan vet jag inte om hällen kan köras med 1-fas och hur det påverkar.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.