Godkänd enligt EN 343 klass 3/1. Där 3 står för högsta motstånd mot vatten för tyget och skyddar alltså mot nederbörd så som regn eller snö, dimma samt markfuktighet. Plagget och sömmarna testas för dess vattentäthet, men även vattenångmotstånd. Plagget klassificeras efter vattentätheten, och vattenångmotståndet där 3 är högsta standard. Man anger också i standarden rekommenderad arbetstid där plagg försedda med denna ENstandard ger längsta bekväma artbetstid.

Jag är 81 år och bor på landet, där man är mer utsatt för vädrets makter. Skulle vara skönt att vara välklädd även i regn och rusk både vid trädgårdsbestyr och stavgång. Men jag är en kraftig bit så 3 XL blir bra. Äldre man utövar gymnastik på en grönt balansboll i ett träningsrum.
 
Enkelt beskrivet betyder det att det är regntätt och andas.
Det ultimata regnstället alltså! Även om det är för att använda när jag bygger klart min keramikverkstad, så är det också perfekt på tidiga och sena hundpromenader.
 
Hej
3'orna i EN343 anger vattengenomsläpplighet och andningsförmåga, där 3 är högsta värdet.

Om jag vinner en Fristads 4099 LRS så kommer jag använda den framförallt i den mest krävande av miljöer: att vara ute med mina 2åriga tvillingar. Tjejerna vill var ute oberoende av väder och jag vill inte bromsa det på grund av dåliga kläder.
Tvillingar leker i en sandlåda utomhus klädda i gröna jackor och leker med orangea hinkar.
 
Hej
3'orna i EN343 anger vattengenomsläpplighet och andningsförmåga, där 3 är högsta värdet

jag grejjar i trägårn & är långt ifrån färdig... höststormarna & regnet har redan börjat...
så jag behöver verkligen ett tåligt regnställ ! Det ska grävas & byggas mur, återfyllas och återplanteras växter,
Puhhh, många timmar i trägårn / uppfarten framför mig, så snälla behöver vara torr ☔️ Iaf
 
  • Grävarbete vid husgrund med minigrävare, dräneringsrör, vit fiberduk och jordhögar, i ett trädgårdsprojekt.
Hej!

Den övre siffran visar klassen på plaggets vattentäthet. (max 3). Den undre siffran visar klassen på plaggets ånggenomsläpp (max 3).

Jag önskar egentligen vinna detta ställ till min sambo, som på vuxna dagar bestämt sig för att skola om sig helt. Från arbetsterapeut i kommunen, till arbete med trädgård! Modigt och väldigt bra för hälsan. Hon behöver ett bra ställ då hon är ute väldigt mycket nu.

//Max
 
Det visar på klädernas vattentäthet samt andningsförmåga!

Då tomten precis är uppgrävd så har jag många timmar framför mig ståendes ute i ur och skur och troligen blötsnö! Däremellan ska även hundarna ut oavsett väder och vind, Så, ja ett kvalitets regnställ skulle vara guld värt!!
 
Den övre siffran visar klassen på plaggets vattentäthet. (max 3). Den undre siffran visar klassen på plaggets ånggenomsläpp (max 3).


Jag behöver ett regnställ både i jobbet och hemma dessutom har jag aldrig vunnit nått utom möjligtvis 25kr på triss.
 
Den övre siffran visar klassen på plaggets vattentäthet. (max 3). Den nedre siffran visar klassen på plaggets ånggenomsläpp (max 3)

Ett snyggt regnställ finns alltid plats i hemmet!
 
EN 343-certifierade arbetskläder testas för att tåla ett stort vattenpelartryck och sin förmåga att leda bort svett från kroppen. Arbetskläder som används i alla slags väder ska inte bara hålla användaren torr utan också klara av en hård arbetsdag. Därför är materialet i produkterna med 343-certifiering också testade gällande slitstyrka. De testas också för sin stretchförmåga: De olika skikten i produkten testas på sin förmåga att upprätthålla passformen vid upprepat bruk. Arbetskläder certifierade enligt EN 343 har med andra ord testats för att klara av arbetsdagens utmaningar oavsett väder.

Varför jag ska vinna ? Jag spenderar min tid utomhus alla timmar på dygnet utom då jag sover. Då jag har ett sådant yrke. Mvh MB
 
Första 3:an säger att plagget har bästa tänkbara vattentäthet. Den andra 3:an att den har bästa möjliga andningsfunktion.


Motivering: Min regnjacka har inte den första trean. Den andas in både luft och vatten. :(
 
Den första trean betyder att plagget har högsta möjliga vattentäthet, där max är just 3. Den andra trean visar detsamma gällande ånggenomsläpp.

Då min son klagar högljutt på bristen av regnkläder, men har lyckats slarva bort sina, vore det perfekt att ge honom ett bra plagg.
 
Siffran 3 betyder att plagget är helt vattentätt.
Jag älskar att vara ute i naturen och vill ha kläder efter väder och era regnkläder är de bästa eftersom de utöver att det är vattentätt även har ”andningsförmåga”.
Ser fram mot att få bära ert regnställ i storlek M i ”ruskvädret” i höst.
Eva
 
Siffran 3 är den högsta klassificeringen på materialet, dvs ≥ 13 000 Pa .
Jag har inget regnställ,därför behöver jag detta.
 
Svar: Den övre siffran visar klassen på plaggets vattentäthet. (max 3). Den undre siffran visar klassen på plaggets ånggenomsläpp (max 3).

Motivering: Håller på med trädfällning till ved för vintern. Mitt regnställ är så dåligt att jag blir lika blöt på insidan som utsidan.
 
Redigerat:
Klassen på plaggets vattentäthet och klassen på plaggets ånggenomsläpp.

Jag cyklar till jobbet året om och har aldrig hittat det ultimata regnstället. Kan Fristads 4099 LRS vara det jag behöver?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.