Då har man fått uppleva ett läckande tak påriktigt. Rengnade hela natten, och på morgonen sade frugan att jag skulle komma o titta. Det rann lite vatten från wc fönstret.



Vattenskada på badrumsvägg med uppsvälld tapet och missfärgning kring ett fönster ovanför en toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vatten droppar på en vit fönsterkarm med mönstrad tapet ovanför, tecken på läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstruktur med synliga vattenläckor och en rörisolerad ventilationskanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Husfasad med takfot ovanför ett wc-fönster och en presenning över takets ränndal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En presenning täcker en del av ett vått tak med stockar som tyngder, nära ett takfönster och avloppsventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vattnet tyks tryckas bakom plastet, så svårt att säga hur fuktit det är. Men inga väldiga mängder tycker jag.

Den våta takfoten tyks vara ovanför wc fönstret, samt avloppsventilationen i väggen vänster om fönstret.

Jag hann slänga presening över ränndalen, samt tårka med hårfön runt fönstret före jobb. Såhär 6 timmar senare är det torrt runt fönstret iallafall.

Skall väll komma en skadegranskare inom någon dag.

Men vad skall man göra nu? Är väggen förstörd/mögelskadad?
 
  • Vattenläckage vid ett wc-fönster med tecken på fukt runt fönstret och på den tapetserade väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bort med ytskikt och isolering och låt det torka upp.
Beroende på hur länge läckan pågått, så kanske ytterligare material behöver bytas.

Vad finns under plåttaket?
 
Bärläkt-underlagsduk-takstol. Vi kör vanligtvis utan råspont i finland. Att regnet sluppit om duken betyder att det är dåligt urförd. Dock är huset från -94
 
Aha.. Bra att du tillägger att det inte är i Sverige.

Spontant så är det väl tyvärr så att det kanske är läge för en större översyn av taket. Det är ändå 26 år.
Jag hade lagt råspont och underlagspapp som nytt undertak, såvida det är möjligt.
 
Jepp, behövs sparas för det.

Person river tapet ovanför fönster, exponerar fuktigt trä och plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Började riva lite efter jobb, nedre virke är lite fuktig mot plast sidan. Annars torrt runt om, so far so good.
 
Vet inte, men känns som man skulle behöva köpa en triss lott.

Hade föväntat mig större skada, mera mögel.

Verkar som en spik är boven i dramat.

Interiör bild av träkonstruktion med minimal mögelskada och en synlig spik som orsakat problemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vy inifrån en väggkonstruktion med synlig träbjälklag, isolering och en spik som möjlig orsak till skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis isolerat träbjälklag med en metallspik som orsakat mindre skada och inget synligt mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.