S Snickerick skrev:
Skicka ett brev till personen i fråga, har hen vidaresändning av posten så hamnar det kanske rätt.

Prata med grannarna, någon borde känna ägaren och kanske veta vilka andra bekanta ägaren har som kan veta var denne finns.

Om du har namn och folkbokförd adress borde det inte vara någora problem att få tag på fyra sista siffrorna i personnumret, men det kanske å andra sidan inte gör någon större skillnad.

Ett lite mer långsökt alternativ kan ju vara att leta på äldreboendena i närområdet. Men som sagt det är ju lite långsökt och förmodligen tidskrävande.
Ja, jag har ju sagt det - att det är outnyttjad källa till finfina husköp, att gå in på ålderdomshem och klistra upp lappar, ge alla boende visitkort - "Hus köpes, vi betalar snabbt". Säker på att man kan hitta sitt drömhus den vägen!
Ibland kanske man inte träffar rätt direkt, men då köper man billigt - säljer dyrt!

Glöm inte bort var ni läste det först!
;)
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
J Jamtstårsa skrev:
Ta kontakt med mig som är släktforskare på raskhus@telia.com och ge mig det du har om personen så ska jag se om jag kan få fram mer uppgifter åt dig
Du får skicka pm till mig om jamtstårsa kör fast.;)
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu verkar den allmänna uppfattningen vara att man inte ska lura en åldring på sin fastighet
[länk]
[länk]

Annars är mitt råd att lägga ett brev i brevlådan, är personen bosatt där, kommer all officiell post i brevlådan, så någon tömmer den.
Man ska väl inte lura någon.
Men när det gäller ebba tråden så vet vi egentligen ingenting. Men visst att lura nån gamling.

Varför skulle man lura någon bara för ägaren är över 80. Men om ägaren
Är senil, då bör man lägga ner. Då får man vänta tills de anhöriga säljer huset. Sen är det upp till var och en
 
  • Gilla
akatheking och 1 till
  • Laddar…
M.Drömmaren M.Drömmaren skrev:
Hej, Jag känner till ett hus som inte verkar vara alls helt fallfärdigt men givetvis ett renoveringsobjekt. Vad jag har hört är de en människa som bott där tidigare men ingen har varken sett eller hört från denna på många år. Personen står boende på adressen. Går inte få tag på via fb och finns inga nr registrerade på personen. Eller alternativ adress.

Hur får jag fatt på ägaren, Jag är intresserad av huset och det ser inte ut som ägaren bryr dig om man säger så. Hade iaf velat veta om de kan tänkas va till salu?
.
En tanke bara: Kanske personen du söker befinner sig inne i huset, lätt mumifierad... Liknande saker har faktiskt hänt flera gånger då hyran samt andra kostnader för boendet betalas med autogiro.
 
  • Ledsen
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
Tror det är bra att fortsätta Ebba-dialogen i den tråden, så kan den här få fokusera på hur man kan hitta en ägare/person.
 
  • Gilla
mcj och 3 till
  • Laddar…
D duetten skrev:
En tanke bara: Kanske personen du söker befinner sig inne i huset, lätt mumifierad... Liknande saker har faktiskt hänt flera gånger då hyran samt andra kostnader för boendet betalas med autogiro.
Hus med postlåda brukar vara lite annorlunda och brukar bli full ganska snabbt.
 
Skumpe
Markera dörrarna på huset, typ med tejp. Kontrollera om det är kvar om några veckor. Skriv brev var ett bra tips.
 
Magnus E K
(På egen risk, ingen uppmaning till brott.) Om huset uppenbart stått tomt en längre tid så är det väl bara att flytta in. I bästa fall har du fått en gratis bostad och i värsta fall får du tag i ägaren när ni ses i tingsrätten. (Förutsatt att inte ägaren gillrat huset med booby traps eller liknande.)
 
  • Haha
  • Gilla
-MH- och 7 till
  • Laddar…
harry73
A AndersS skrev:
Tror det är bra att fortsätta Ebba-dialogen i den tråden, så kan den här få fokusera på hur man kan hitta en ägare/person.
Nja, det skulle vara intressant om de som tycker att Ebba lurade en åldring kan förklara hur ts ska gå tillväga.
 
  • Gilla
Snickerick
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nja, det skulle vara intressant om de som tycker att Ebba lurade en åldring kan förklara hur ts ska gå tillväga.
Kan inte de personerna fortsätta i Ebbatråden så kan vi hjälpa ts hur man kan hitta personer. Det blir ju annars två trådar som fortsätter älta samma fråga;)
 
  • Gilla
akatheking och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Ja, dags för den tjatiga diskussionen att ebba ut.
 
  • Gilla
  • Haha
shtob och 10 till
  • Laddar…
M.Drömmaren
K kioskdavid skrev:
Vad är det för ålder på ägaren? Är det sannolikt att de bor på hemmet?
jag skulle nog börja fråga lite försiktigt bland grannarna. Där finns det säkert någon som vet hur det ligger till.
D duetten skrev:
En tanke bara: Kanske personen du söker befinner sig inne i huset, lätt mumifierad... Liknande saker har faktiskt hänt flera gånger då hyran samt andra kostnader för boendet betalas med autogiro.
Det värsta är att tanken slagit mig, tänk om ägaren ligger där inne. :surprised:
S Snickerick skrev:
Skicka ett brev till personen i fråga, har hen vidaresändning av posten så hamnar det kanske rätt.

Prata med grannarna, någon borde känna ägaren och kanske veta vilka andra bekanta ägaren har som kan veta var denne finns.

Om du har namn och folkbokförd adress borde det inte vara någora problem att få tag på fyra sista siffrorna i personnumret, men det kanske å andra sidan inte gör någon större skillnad.

Ett lite mer långsökt alternativ kan ju vara att leta på äldreboendena i närområdet. Men som sagt det är ju lite långsökt och förmodligen tidskrävande.

Tack, Jag är en av grannarna hehe
Och vad jag hört har hen nog aldrig riktigt bott här speciellt mycket utan arbetat o förmodligen bott på annan ort.
 
M.Drömmaren
K kioskdavid skrev:
Vad är det för ålder på ägaren? Är det sannolikt att de bor på hemmet?
jag skulle nog börja fråga lite försiktigt bland grannarna. Där finns det säkert någon som vet hur det ligger till.
Född 1961
Jag är en granne, Har inte bott här i mer än ett år men talat lite löst med andra. Man vill dock inte dela sitt sökande här lokalt för mycket då de kan bli någon annans ide istället tyvärr.
 
S
Stäm personen i fråga inför domstol, så blir det domstolens problem att hitta ägaren, som då rimligen kommer att kontakta dig
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
Född 1961 då bör man kunna finna föräldrar om du inte vet det samt ev. syskon.
Maila jamt... och PMa mig så bör du kunna få lite hjälp av oss om det är okänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.