Ett förrådsbygge där hela byggnaden skulle varit kall från början. Nu halvvägs in i bygget är tankarna ändrade till att ha halva uppvärmt.

pulpettak med ungefär 14grader lutning byggt som följer. Uppifrån och ner -

Korrugeradtakplåt
Bärläkt
Ströläkt
Takväv Bison Diffusionsöppen.
Takstolar cc1200mm

Går det fylla med isoleringsskivor mellan takstolarna ända upp mot väven och sedan sätta en ångspärr invändigt på takstolarna?

Hur gör man med ångspärren mot vägg? Klämmer man den bakom osb-skivorna eller behöver man ha ångspärr även på väggarna?

har vindduk utvändigt på varmdelen och min tanke är att även ha vindduk invändigt.
 
Vilken typ av isolering?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Vilken typ av isolering?
Har du förslag på typ av isolering lyssnar jag gärna.

Hade någon ide om rockwoll skivor
 
Jag skulle (och har) definitivt gå på cellulosa I kombination med ångbroms i det taket (och väggarna). Då har du en lösning som kommer att fungera oavsett om du kör varmt eller kallställer på vintern.

Finns som skivor eller går att blåsa löst. Med cc 120 mellan takstolar kommer duken att bukta ut mot plåten om du blåser vilket nog inte är optimalt. Ett tipps är att kolla bauhaus träfiberskivor.
 
  • Gilla
ioannisatha
  • Laddar…
Använder du oorganiskt material så behövs luftspalt. Men sen är frågan hur mycket du skall isolera och vilken värme som kommer finnas där. Ju mindre isolering du använder desto längre ut kommer kondenseringspunkten men samtidigt läcker konstruktionen mer energi. Allt är en avvägning. Cellulosa kan du köra utan luftspalt. Men det är mycket dyrare och kräver särskild ångspärr som inte är diffusionstät. Vid oorganisk isolering så är grundregeln att insidan är 5 ggr tätare än utsidan. Ångspärr sätter du direkt mot reglarna, närmast isoleringen på konstruktionens insida. Skarvar tejpas med ålderbeständig tejp. Samma sak i taket.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Använder du oorganiskt material så behövs luftspalt. Men sen är frågan hur mycket du skall isolera och vilken värme som kommer finnas där. Ju mindre isolering du använder desto längre ut kommer kondenseringspunkten men samtidigt läcker konstruktionen mer energi. Allt är en avvägning. Cellulosa kan du köra utan luftspalt. Men det är mycket dyrare och kräver särskild ångspärr som inte är diffusionstät. Vid oorganisk isolering så är grundregeln att insidan är 5 ggr tätare än utsidan. Ångspärr sätter du direkt mot reglarna, närmast isoleringen på konstruktionens insida. Skarvar tejpas med ålderbeständig tejp. Samma sak i taket.
Tack för bra och utförliga svar båda två!
 
Precis som @nybyggarn3 skriver så är oorganiskt inget bra i kallutrymmen. Dock så krävs det inte så hög underhållsvärme som flyttar kondenseringspunkten på rätt sida om ångspärren.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Precis som @nybyggarn3 skriver så är oorganiskt inget bra i kallutrymmen. Dock så krävs det inte så hög underhållsvärme som flyttar kondenseringspunkten på rätt sida om ångspärren.
halva byggytan blir kall och halva varm, den varma delen kommer hållas varm året om. Oljehärdad board för luftspalt och stenullsskivor samt ångspärr är en idé från fastighetsägaren. Jag är endast med som hantlangare men blev nyfiken på alternativ. Nu fick vi något att fundera på.
 
Om det är Bison 175 du använder skall man enligt tillverkaren kunna lägga denna direkt mot takstolar och isolering(även direkt mot råspont), dvs utan luftspalt. Håller på med mitt tak just nu(ja, jag vet..inte den bästa årstiden) Ångspärr hade jag definitivt satt upp.

Mvh, Andreas
 
H Heden71 skrev:
Om det är Bison 175 du använder skall man enligt tillverkaren kunna lägga denna direkt mot takstolar och isolering(även direkt mot råspont), dvs utan luftspalt. Håller på med mitt tak just nu(ja, jag vet..inte den bästa årstiden) Ångspärr hade jag definitivt satt upp.
Mvh, Andreas

Ja det är Bison. Har hört det men har även sett exempel där man trots ångspärr fått daggpunkten mitt i isoleringen med stora vattensamlingar på ångspärren som följd. Det var dock en verkstadslokal med omkring 10-15 grader vintertid.

Nu är det ett förrådsbygge där det även där kommer vara runt 10-15 grader.

Där av chansar vi inte utan luftspalt.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Använder du oorganiskt material så behövs luftspalt. Men sen är frågan hur mycket du skall isolera och vilken värme som kommer finnas där. Ju mindre isolering du använder desto längre ut kommer kondenseringspunkten men samtidigt läcker konstruktionen mer energi. Allt är en avvägning. Cellulosa kan du köra utan luftspalt. Men det är mycket dyrare och kräver särskild ångspärr som inte är diffusionstät. Vid oorganisk isolering så är grundregeln att insidan är 5 ggr tätare än utsidan. Ångspärr sätter du direkt mot reglarna, närmast isoleringen på konstruktionens insida. Skarvar tejpas med ålderbeständig tejp. Samma sak i taket.
Fortsätter denna tråden med ett sidospår då ni verkar kunniga.

Golvet som är på plintgrund blir som följer.

- Trossbottenskiva oljehärdad board 6mm
- 145mm stenullsskiva
- Spontat furugolv.

Bör jag även där klämma in en ångspärr under furugolvet?

mvh
 
E EmmBe skrev:
Fortsätter denna tråden med ett sidospår då ni verkar kunniga.

Golvet som är på plintgrund blir som följer.

- Trossbottenskiva oljehärdad board 6mm
- 145mm stenullsskiva
- Spontat furugolv.

Bör jag även där klämma in en ångspärr under furugolvet?

mvh
Förr isolerade man med hygroskopiska material och då behövdes inte ångspärr. Med oorganiska material så behöver man ångspärr mot den varma sidan. I det här fallet behövs ångspärr precis som du skriver.

Sen finns det ju en risk med fukt underifrån ändå pga markfukten men den får man mäta sig till och åtgärda om den håller sig på fel sida gränsen.
Det säkraste sättet att bygga bort sådant från början är en isolerad och dränerad markplatta. Men det är inte alltid motiverat ekonomiskt såvida man inte vet om en problematik i marken från början.
 
Här
Silver78 Silver78 skrev:
Förr isolerade man med hygroskopiska material och då behövdes inte ångspärr. Med oorganiska material så behöver man ångspärr mot den varma sidan. I det här fallet behövs ångspärr precis som du skriver.

Sen finns det ju en risk med fukt underifrån ändå pga markfukten men den får man mäta sig till och åtgärda om den håller sig på fel sida gränsen.
Det säkraste sättet att bygga bort sådant från början är en isolerad och dränerad markplatta. Men det är inte alltid motiverat ekonomiskt såvida man inte vet om en problematik i marken från början.
här ligger byggnaden i en ganska bra sluttning med bra avrinning. Plintgrunden med panelens lägsta punkt på 10cm ovan mark. Borde ventilera väl med endast vind. Byggnad en står så att solen kommer åt från syd-sydväst-väst.

min lekmanna spontana tanke är att det är gott nog för att få en lagom miljö under stugan/förrådet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.