Jag har sedan 13 år (tack vare denna grupp) en Hitachi c6bu2 som är en riktig trotjänare. Nu väntar ett större bygge till våren som utöver en massa osb, regelklyvning osv även kommer att innehålla en del betydligt mer "finlir" i framförallt mdf och plywood. Tanken är också att bygget i sig (förråd/verkstad) ska inspirera till mer snickrande.

Jag har en universalskena till cirkelsågen och det funkar ok, men att göra möbelbitar med mm-precision är inte direkt lätt, så den används inte särskilt frekvent.

Så till frågan, det finns ju sänksågar i "lite" olika prisklasser, och vad tror ni jag behöver köpa för att inte känna att cirkelsågen hade gjort jobbet lika bra? Skivmaterial är fokus, jag har ju kvar Hitachin för "bygg". Budgeten medger inte närmare fem siffror. Är det bara en festool som ger uppgradering nog, eller kommer jag uppleva magi med bosch/makita? Blir en billigare holzmann/scheppach någon förbättring överhuvudtaget? Finns det fler alternativ?

Tack på förhand!
 
Har en Festool sen drygt 15år. Supernöjd varje gång jag kapar skivmaterial. (Har inte provat någon annan tyvärr)
 
Köp en Festool. Du kommer bli garanterat nöjd och du når inte upp till ditt nästan femsiffriga budgettak med styrskena och systainer inkluderat.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Rickard.
Har makitas hemma då den var ≈2000kr billigare än konkurrenterna med 2 skenor och tvingar (rea på ett paket) och den är bra. Skulle jag köpa nu hade jag gått på bosch då den är enligt mig är snäppet bättre. Ett stort plus på bosch är att dom till skillnad mot vissa andra faktiskt tänkte igenom vilka längder på skena som vore bäst för vanligt format på skivor.
 
Redigerat:
Köpte min festool för flera år sen, den är bra, men...
Jag har ändå köpt mig en rejäl bordssåg för att få bättre repeterbarhet. Skena med tillbehör är riktigt trevligt, och för enstaka snitt en smidig lösning!
Gäller bara att använda den till rätt moment (y)
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ett stort plus på bosch är att dom till skillnad mot vissa andra faktiskt tänkte igenom vilka längder på skena som vore bäst för vanligt format på skivor.
Bosch har 1100/1600/2100/3100 medan Festool har 800/1400/2400/2700/3000. Vad är det som gör Bosch bättre?
 
Rickard.
För att jag tycker 140cm är för kort för att få bra stöd för sågen före och efter kapning av en 120-122cm bred skiva. Makitas 150cm är bättre men boschs 160cm är perfekt.

Obs obs min åsikt.

@Kane
 
Har Festools. 140 cm funkar helt ok, men hade inte tackat nej till 1 dm till helt klart. Jag kör med 80+140+270 cm och det tycker jag är en utmärkt kombo.
 
Jag har Bosch sänksåg och älskar den, har kört en hel del med Festool också och kan inte säga att det är någon större skillnad.
Festool har klyvkniv vilket inte Bosch har men det är väl bara vid klyvning av massivträ som det spelar någon vidare roll och då är en bordssåg oavsett bättre.
 
  • Gilla
yens
  • Laddar…
K Kane skrev:
Bosch har 1100/1600/2100/3100 medan Festool har 800/1400/2400/2700/3000. Vad är det som gör Bosch bättre?
Bosch/Mafell skenkoppling är bättre, inte så viktigt att ha enskilda skenor längre än 1600 då längre lätt kan kombineras ihop.
 
Håller med om skenkopplingen. Hade en Bosch cirkelsåg med deras skenor först. Men ville ha Festools sänksåg, så köpte deras 2700 skena just för att slippa koppla ihop på deras vis.
 
Titta på nya Bosch GKT 18-52. Ca. 7000kr med två 8Ah Biturbo batterier, eller 4000kr utan batterier.
 
N Nikorasu skrev:
Titta på nya Bosch GKT 18-52. Ca. 7000kr med två 8Ah Biturbo batterier, eller 4000kr utan batterier.
Det låter som väl optimistiska priser. Det billigaste jag kan hitat är 5000 utan batterier och skenor, vilket gör att man knappt klarar det där med femsiffrigt, som jag inte ens ville närma mig...
 
Alla sänksågar från renommerade märken är suveräna.

små små detaljer som skiljer.
 
  • Gilla
Erik1977 och 2 till
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Jag har Bosch sänksåg och älskar den, har kört en hel del med Festool också och kan inte säga att det är någon större skillnad.
Festool har klyvkniv vilket inte Bosch har men det är väl bara vid klyvning av massivträ som det spelar någon vidare roll och då är en bordssåg oavsett bättre.
Det lär i och för sig inte bli någon bordssåg, men jag har ju den gamle hitatchin med klyvkniv. Som sagt är detta främst till för att dela skivor med hög precision.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.