M.Drömmaren
Hej, Jag känner till ett hus som inte verkar vara alls helt fallfärdigt men givetvis ett renoveringsobjekt. Vad jag har hört är de en människa som bott där tidigare men ingen har varken sett eller hört från denna på många år. Personen står boende på adressen. Går inte få tag på via fb och finns inga nr registrerade på personen. Eller alternativ adress.

Hur får jag fatt på ägaren, Jag är intresserad av huset och det ser inte ut som ägaren bryr dig om man säger så. Hade iaf velat veta om de kan tänkas va till salu?

Jag har namn, personnummer utan de 4 sista.
Skatteverket vet inget annat än att ägaren ska vara bosatt där. Och jag är väldigt säker på att så inte är fallet.
 
  • Gilla
Heidi Adamsson
  • Laddar…
Ett exempel är att ta hjälp av släktforskning så kan du hitta ev. släktingar till personen och via dem kanske få mera information. Finns olika arkiv/register/hjälpmedel där man kan få en ganska bra bild fram till 80-talet. Känner du ingen så sök upp en släktforskarförening som med lite tur har en forskarlokal i din närhet.
På mindre är en timma kan man få en ganska bra information.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
Har du sökt de fyra sista på upplysning.se?
(om det skulle hjälpa i sökningen)

/Martin
 
Är brevlådan helt överfull eller är det någon som tömmer posten där? I så fall kan du kanske testa att lägga ett brev där och avvakta lite.
 
  • Gilla
benlind och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
H hebol skrev:
Har du sökt de fyra sista på upplysning.se?
(om det skulle hjälpa i sökningen)

/Martin
Eller ringa skatteverket
 
  • Haha
  • Gilla
Puhnallen och 1 till
  • Laddar…
harry73
  • Gilla
  • Arg
7ender och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Eller ringa skatteverket
Ser att TS redan pratat med Skatteverket men det är ändå nog bästa idén, som du säger, att ringa dem igen. Skatteverket kan ju också svara på om personen har vuxna barn eller föräldrar i livet som du kanske kan kontakta.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
harry73 harry73 skrev:
Nu verkar den allmänna uppfattningen vara att man inte ska lura en åldring på sin fastighet
[länk]
[länk]

Annars är mitt råd att lägga ett brev i brevlådan, är personen bosatt där, kommer all officiell post i brevlådan, så någon tömmer den.
Du kan titta lite försiktigt bland posten efter en ledtråd.
 
Skicka ett rekommenderat brev till ägaren med dina uppgifter och syfte. Då kan du även se om det har blivit upphämtat.
 
  • Gilla
ziah75 och 2 till
  • Laddar…
Annars kan man fråga på posten där posten normalt sorteras. De kan se om adressen är aktiv eller om posten sorteras vidare till annan adress. De kan ju ha posten vidaresänd till någon annan.
Eller hugga brevbäraren, de brukar oftast veta mycket........
 
Vad är det för ålder på ägaren? Är det sannolikt att de bor på hemmet?
jag skulle nog börja fråga lite försiktigt bland grannarna. Där finns det säkert någon som vet hur det ligger till.
 
M.Drömmaren M.Drömmaren skrev:
Hej, Jag känner till ett hus som inte verkar vara alls helt fallfärdigt men givetvis ett renoveringsobjekt. Vad jag har hört är de en människa som bott där tidigare men ingen har varken sett eller hört från denna på många år. Personen står boende på adressen. Går inte få tag på via fb och finns inga nr registrerade på personen. Eller alternativ adress.

Hur får jag fatt på ägaren, Jag är intresserad av huset och det ser inte ut som ägaren bryr dig om man säger så. Hade iaf velat veta om de kan tänkas va till salu?

Jag har namn, personnummer utan de 4 sista.
Skatteverket vet inget annat än att ägaren ska vara bosatt där. Och jag är väldigt säker på att så inte är fallet.
Ta kontakt med mig som är släktforskare på raskhus@telia.com och ge mig det du har om personen så ska jag se om jag kan få fram mer uppgifter åt dig
 
  • Gilla
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Annars kan man fråga på posten där posten normalt sorteras. De kan se om adressen är aktiv eller om posten sorteras vidare till annan adress. De kan ju ha posten vidaresänd till någon annan.
Eller hugga brevbäraren, de brukar oftast veta mycket........
Brevbärare har tystnadsplikt.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S
Skicka ett brev till personen i fråga, har hen vidaresändning av posten så hamnar det kanske rätt.

Prata med grannarna, någon borde känna ägaren och kanske veta vilka andra bekanta ägaren har som kan veta var denne finns.

Om du har namn och folkbokförd adress borde det inte vara någora problem att få tag på fyra sista siffrorna i personnumret, men det kanske å andra sidan inte gör någon större skillnad.

Ett lite mer långsökt alternativ kan ju vara att leta på äldreboendena i närområdet. Men som sagt det är ju lite långsökt och förmodligen tidskrävande.
 
S Snickerick skrev:
Skicka ett brev till personen i fråga, har hen vidaresändning av posten så hamnar det kanske rätt.
Och nästa steg är att stoppa ner en GPS-tracker i brevet
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.