Gamla spisens plint, den fungerar felfritt. Jämför med tidigare bild på nya spisen. Enda som skiljer är olika färger på 1,3,5 men det kan väl inte ha ngn betydelse vilken fas som hamnar vart?
 
  • Elektrisk anslutningsplint för en gammal spis med märkta och inkopplade kablar i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
possum77 possum77 skrev:
Har du mätt den enligt instruktionen @useless gav dig?
ja men får inget värde alls med min ohmmeter, vilken nivå skall det vara?
 
Enligt regler skall ett Perilex uttag vara fullkopplat 3 faser+ Nolla + Skyddsjord!
Ditt uttag är inte det!
En elektriker kan koppla om din matning till 2 faser + Nolla + Skyddsjord, på dom 4 ledare du har i väggen.
Men bäst är att byta alla till 5 st i rätt färg.
 
L Leif i Skåne skrev:
Enligt regler skall ett Perilex uttag vara fullkopplat 3 faser+ Nolla + Skyddsjord!
Ditt uttag är inte det!
En elektriker kan koppla om din matning till 2 faser + Nolla + Skyddsjord, på dom 4 ledare du har i väggen.
Men bäst är att byta alla till 5 st i rätt färg.
Dagens regler...gäller dom när man byter spis eller uttag. Hans spis behöver inte en nolla
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
C cameljointen skrev:
ja men får inget värde alls med min ohmmeter, vilken nivå skall det vara?
Det ska inte bli något utslag. Dvs motståndet ska vara oändligt.
 
useless useless skrev:
Det ska inte bli något utslag. Dvs motståndet ska vara oändligt.
då verkar det stämma

Vågar man prova en gång till med sladden? Kanske var en tillfällighet... är 10 amps säkringar, skall vara 16, men obelastad skall de väl inte gå trots 10?
 
Prova... Är det en och samma fas som går så kan du testa att kasta om faserna på spisen och se om felet följer med till en ny säkring.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Enligt regler skall ett Perilex uttag vara fullkopplat 3 faser+ Nolla + Skyddsjord!
Ditt uttag är inte det!
En elektriker kan koppla om din matning till 2 faser + Nolla + Skyddsjord, på dom 4 ledare du har i väggen.
Men bäst är att byta alla till 5 st i rätt färg.
L Leif i Skåne skrev:
Enligt regler skall ett Perilex uttag vara fullkopplat 3 faser+ Nolla + Skyddsjord!
Ditt uttag är inte det!
En elektriker kan koppla om din matning till 2 faser + Nolla + Skyddsjord, på dom 4 ledare du har i väggen.
Men bäst är att byta alla till 5 st i rätt färg.
man gjorde såhär förr, sket i dra fram nolla om man inte behöver, nu gör man det. Men det har inget att göra med att min spis inte funkar. Min kontakt har inte stift för nollan så den skall inte vara med
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
useless useless skrev:
Prova... Är det en och samma fas som går så kan du testa att kasta om faserna på spisen och se om felet följer med till en ny säkring.
kan ordningen på faserna ha ngn betydelse? Omöjligt va?
 
Nej, dom har ingen betydelse. Men i felsökningssyfte kan man ändra för att se vad som händer.

Så länge du inte flyttar på skyddsjorden...
 
useless useless skrev:
Nej, dom har ingen betydelse. Men i felsökningssyfte kan man ändra för att se vad som händer.

Så länge du inte flyttar på skyddsjorden...
Okej

en konstig grej som kanske berodde på min mätare, men jag fick 24 volt mellan jord och nollan (som inte är inkopplad) i uttaget. Hur kan det komma sig?
 
Kapacitiv koppling. Det brukar man få när man har oanslutna ledare som löper parallellt med ledare med spänning.
 
  • Gilla
cameljointen
  • Laddar…
Vågar inte testa igen, trots att jag inte kan hitta felet utan allt ser rätt ut. Får väl ringa hit en elektriker
 
Fick tag i världens bästa elektriker som tog sig tid via Facetime att kolla på kopplingarna, jag mätte efter eventuell kortis i sladden med summer, efter inte hittat ngt fel så vågade jag trycka in sladden igen och nu funkade allt. Märkligt är förnamnet..... men problem solved! Och vad man lärt sig av alla tips ovan, nu har jag massor mer kunskap än innan om sånt här. Stort tack till er !
 
  • Husqvarna ugn med öppen dörr och tänd belysning som visar insidan och ugnens tomma hyllplan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.