Har beställt ett nytt hus, från Mjöbäcksvillan.
Huset bygger dom färdigt men vi ska måla sen när det är klart.

Fasaden är ”skyddsmålad” från fabrik.

Säljaren sa att ”det räcker med två strykningar”

Vi pratade med en färgbutik.
De tyckte (såklart) att man skulle grundmåla en gång och sen två strykningar med färdigfärg.
Om ni absolut inte vill måla totalt 3 ggr så rekommenderade dom en strykning med grundfärg och en strykning med färdigfärg.

Vad tycker ni, hur ska man tänka här?
Vi har svårt att få tiden att räcka till 3 strykningar helt klart.
 
Jag hade följt butikens rekommendation. Hussäljaren skall inte bo i huset.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Jag hade följt butikens rekommendation. Hussäljaren skall inte bo i huset.
Hussäljaren pratar ju för sin sak och färghandlaren för sin sak.
Färghandlaren ska ju inte heller bo i huset och han behöver ju heller inte betala för färgen.

Så, därav att jag vänder mig till forumet för opartiska råd ;)
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag hade väntat med den slutliga bedömningen till dess fasaden är klar.
Kanske delar, t.ex. där anslutningar/modifieringar är gjorda behöver en bättre behandling.
 
S sevilla skrev:
Hussäljaren pratar ju för sin sak och färghandlaren för sin sak.
Färghandlaren ska ju inte heller bo i huset och han behöver ju heller inte betala för färgen.
Så, därav att jag vänder mig till forumet för opartiska råd ;)
Men det är större sannolikhet att du återkommer till färgaffären för nya affärer om du blir nöjd med råden de ger. Deras incitament är större än hussäljarens.
 
Måla med carat från caparol. Krävs bara 2 strykningar.
 
Först bör du väll välja hur DU vill att huset ska se ut och därefter välja målningsteknik efter det.
Ska det vara helmatt såsom en rödfärg så är det två strykningar med Falu Fasad men ska du ha glans och akrykat så är det tre strykningar för hållbart resultat.
 
Jag hade grundat. Det var det jag gjorde för 4 år sen på vårt nybyggda hus. "Skyddsfärgen" på vårt hus var mer ett transportskydd än grundfärg. Såg ut som utspädd mjölk. Fick samma råd som du. Om tiden brister kan du lägga på andra lager slutfärg andra året. Eller rättare sagt jag rekommenderar det. Panelen krymper när den torkar så du måste ändå bättringsmåla andra året. (det var exakt det jag gjorde och det ser fortfarande som nytt ut)
 
Det fungerar utmärkt att måla direkt på fabriksgrundad panel.

Välj en vettig täckfärg så blir det bra med 2 lager täckfärg. Har använt mig av både grundad och ogrundatd panel många gånger, på 10-15 år är skillnaden 0.

Använder uteslutande grundad panel och ofta mellastruken i rätt kulör då det går då jag bygger.

Men gillar du att måla extra så blir det inte sämre av en till grundfärg :cool:
 
med tanke på nån annan tråd här tidigare så tycker jag att du ska kolla upp noga med vad fabriken grundar med för något och sen försöka använda samma färgsystem. Minns inte vad som krånglade men nåt var det iallafall när det sen inte visade sig vara så kompatibelt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vad det är husfirman "skyddsmålar" med är ju en relevant fråga på många sätt. Förutom att veta vad det är för färgsystem är det ju intressant att veta om det är en okej grundfärg, eller som någon var inne på ovan någons sorts "transportskydd".
Personligen kan jag ju tycka att om de ändå bemödar sig med att slabba på något alls kan de lika gärna lägga på en riktig grundfärg. Jobbet görs ju liksom redan... Det hade ju till och med varit ett säljargument: "Vi besparar er grundmålning, den är redan gjord från fabrik!" Pukor och trumpeter!!!! Ja, typ något sånt... Ännu bättre om man får välja färgsystem.
 
Kollade upp vad denna skyddsmålning innebär.
Det är en färg från Sherwin Williams som heter laqvin prime.

Tilläggas bör att vissa områden är inte grundade så det behöver definitivt göra själv.
Undrar även då vilken grundfärg man ska köpa till det.

googlade lite och hittade info här.
Jag tolkar det ändå som att det är rätt bra grundat och att enbart 2 slutstrykningar behövs?
https://www.enkelvardag.nu/wp-content/uploads/2020/05/grundad_panel_instruktion.pdf
 
Jag skulle välja grundfärg efter den täckfärg jag ska använda....

Själv har jag kört Alcro Stugfärg på huset och och målade om med det nu 15-18år senare. Helt nöjd. Skulle med det färgsystemet köra grundfärg och 2x täckfärg första gången jag målade, även om huset är "skyddsmålat".

Att måla ett extra lager tar inte så mycket extra tid som du kanske tror. Eftersom ställning etc är på plats är all omställningstid noll. Kör du med Alcro Stugfärg så kan du måla lager 2 av täckfärg dagen efter, senast, om du målar en vanlig sommardag.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Då är det bara en slutstrykning som behöver göras
...om man håller sig till det färgsystem som använts.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.