Vad fyller magnetitfilter för funktion? (det var aldrig nåt som kom på tal när jag köpte)
 
C Comfort Thomas skrev:
Magnetitfilter ingår inte vid köp av Mitsubishi Electric men ventilpaket och andra monteringsdetaler ingår i paketet.
Mitsubishi har dock ett prisvärt magnetitfilter i sortimentet.
Du verkar säker på din sak, vet du något om IVT och vad som ingår/tillkommer där av de grejerna som räknades upp längre upp i tråden? Det känns spontant som att bl.a. expansionskärl borde vara inbyggt på nåt sätt i innedelen/VVB?
 
Inte en aning om vad som ingår vid köp av ivt , Mitsubishi Electric har jag lite koll på
 
  • Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…
Jag satte in en Mitsubishi för lite mer än 2 år sedan, installationen gick på under 10k inklusive allt material. Elektrikern tillkom på 3k.

Har nu köpt en LVVP och 2 LLVP från Zave och det har funkat bra. Senaste pumpen kom 3 dagar efter beställning och installationen en vecka senare. I mina ögon riktigt bra priser och de lokala firmorna som använts för installationen har varit kunniga och gjort ett bra jobb.
 
D Diablito skrev:
Jag satte in en Mitsubishi för lite mer än 2 år sedan, installationen gick på under 10k inklusive allt material. Elektrikern tillkom på 3k.

Har nu köpt en LVVP och 2 LLVP från Zave och det har funkat bra. Senaste pumpen kom 3 dagar efter beställning och installationen en vecka senare. I mina ögon riktigt bra priser och de lokala firmorna som använts för installationen har varit kunniga och gjort ett bra jobb.
Så jobb och material under 10k? Efter ROT får man väl anta?
 
Pris på installation inkl material som ingår kan skilja sig sjukt mycket beroende på förutsättningarna i fastigheten så att jämföra priser blir inte speciellt bra.

Kikar man på www.mitsubishielectric.se och dess återförsäljarlista så är zave eller värmepumpshoppen eller vad dom nu heter med på listan som inte har garanti via Mitsubishi Sverige, finns dom kvar framöver så bör det inte betyda något men annars blir det svårt att utnyttja den 5åriga garantin om något händer.
Paralellimporterade modeller från tex andra sidan Östersjön är billigare i inköp så det går då att hålla lägre priser
 
Det var efter rot.

Låter konstigt, en avluftningsventil började läcka för ett par månader sedan. Det gick på mitsubishis materialgaranti.
 
Är väl inte så konstigt om det går på garantin, du har väl 5 års garanti från din återförsäljare.
Om din återförsäljare eller det företag som dom köpte ifrån stog för delar och arbete har jag ingen aning om.
Det är om företaget inte finns kvar som jag skrev som det kan bli struligt då Mitsubishi Sverige inte har något med en paralellimporterad modell att göra.
Står även på Mitsubishis hemsida.
 
Jag har varit med om nära på ockerpriser på vvs material när hantverkare utfört arbete, samt flera gånger mindre eller allvarliga slarvfel. Därför vill jag ha ordentligt med kött på benen på vad gäller arbetstid och material. Jag ska dra ett mail till IVT (vilket jag tror blir svårt då de inte verkar ha någon), och se vad en standardanläggning som min kräver i externt material.
Blir kanske svårt, så om någon med erfarenhet skulle kunna räkna upp vad för komponenter som behövs är det otroligt uppskattat (förutom kopplingar och rör såklart)
 
Även om du får besked om vad som behövs så vet du inte kostnaden för hela kalaset.

Enklast är väl att ta hem dom återförsäljare du är intresserad av att anlita så du kan få pris på hela installationen med spec på vad som ingår och då se till att det ingår samma sak hos alla.

Sen får du jämföra om det blir bättre än att köpa värmepumpen inkl installation .
 
C Comfort Thomas skrev:
Även om du får besked om vad som behövs så vet du inte kostnaden för hela kalaset.

Enklast är väl att ta hem dom återförsäljare du är intresserad av att anlita så du kan få pris på hela installationen med spec på vad som ingår och då se till att det ingår samma sak hos alla.

Sen får du jämföra om det blir bättre än att köpa värmepumpen inkl installation .
Ja, tyvärr kunde den ena firman inte spela ens materialkostnad och arbete separat, än mindre komponenter. Man kan vara säker på att stöta sig med dem om man vill ha spec på komponenter. Men värt ett försök kanske
 
Det är väl ändå totalkostnaden som är det viktiga för dig och en spec vid totalinstallation inkl värmepumpen är egentligen ointressant kan man tycka.
Det man däremot vill veta om man ska jämföra totalpriser är om det tex ingår magnetitfilter , volymt/knäpptank eller något annat som är utöver ”standard” för att få bästa funktion så jämförelser blir likvärdiga.

Ska man köpa värmepump och installation var för sig så bör det vara rätt stor prisskillnad mot en totalentreprenad då det kan bli strul med garantier om man har olika parter.
Men det är min personliga åsikt.
 
C Comfort Thomas skrev:
Det är väl ändå totalkostnaden som är det viktiga för dig och en spec vid totalinstallation inkl värmepumpen är egentligen ointressant kan man tycka.
Det man däremot vill veta om man ska jämföra totalpriser är om det tex ingår magnetitfilter , volymt/knäpptank eller något annat som är utöver ”standard” för att få bästa funktion så jämförelser blir likvärdiga.

Ska man köpa värmepump och installation var för sig så bör det vara rätt stor prisskillnad mot en totalentreprenad då det kan bli strul med garantier om man har olika parter.
Men det är min personliga åsikt.
Jag förstår hur du tänker och i Slutändan är det totalpriset som är det intressanta. Problemet är så ofta att man inte kan bedöma rimligheten i totalpriset utan att få offerten specad. Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid att försöka hjälpa, tyvärr är det just det resonemanget som är grundproblemet. Man ser inte ur kundens perspektiv utan tycker att kunderna ska köpa allt som sägs och offereras med hull och hår, för att man blivit för van att kunderna gör det.
Jag får ta in en till offert och grilla dem mer, tyvärr är det inte alltid de kunnigaste som kommer på besök så de kan inte alltid svara på tekniska frågor.
Men om jag får fråga dig Thomas som verkar ha koll på läget, du nämnde volymtank och magnetfilter, är det något annat "tillval" som man vill ha för att det ska bli extra bra?
 
Vad som behövs för ”tillval” hos dig och förutsättningarna för värmesystemet måste återförsäljaren/montören på plats avgöra.
 
  • Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Vad som behövs för ”tillval” hos dig och förutsättningarna för värmesystemet måste återförsäljaren/montören på plats avgöra.
Ja, det låter logiskt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.