P Pistol skrev:
Snart måste jag säga upp mitt TV-paket från Viasat. Vi betalar ca 400 kr i månaden för ett mellanpaket men vi kollar egentligen bara på SVT Aktuellt och Agenda på söndagarna, annars är det streaming som gäller. Känns onödigt att betala 400 kr/mån för gratiskanaler.

Hur man kan se SVT 1 och 2, TV4 och 6:an utan abonnemang, gärna ett sätt utan att dra massa kablar? Finns det ett sätt?

Förutsättningarna är: Ny Smart TV, Fiber, ASUS Router och TP-Link Homeplugs. Något jag bör ha istället för att få det att fungera?
En enkel bordsantenn och titta på marksänt?

/fth
 
Vill du vara miljövänlig? Försök då med inom-/utomhusantenn.

Internet drar idag lika mycket energi som flyget, är hälften olje-koldrivet, och växer tre gånger snabbare än flyget. Med samma tillväxt kommer all elenergi 2030 gå till Internet. (Givetvis orimligt.)

80% av internet är strömmad film, SVTPlay, Netflix, Youtube, Facebook. (Facebooks datacenter i Luleå står för någon procent av Sveriges elförbrukning.)

TV via luften eller satellit drar någon tusendel så mycket energi. Netflixskam någon?

Jag har själv ingen speciell skam - vill bara väcka lite debatt...
 
P Pistol skrev:
Snart måste jag säga upp mitt TV-paket från Viasat. Vi betalar ca 400 kr i månaden för ett mellanpaket men vi kollar egentligen bara på SVT Aktuellt och Agenda på söndagarna, annars är det streaming som gäller. Känns onödigt att betala 400 kr/mån för gratiskanaler.

Hur man kan se SVT 1 och 2, TV4 och 6:an utan abonnemang, gärna ett sätt utan att dra massa kablar? Finns det ett sätt?

Förutsättningarna är: Ny Smart TV, Fiber, ASUS Router och TP-Link Homeplugs. Något jag bör ha istället för att få det att fungera?
Hej, vi kör Chromecast och c-more appen på telefonen. C-more abonnemaget kostar 139:/mån då får du 16 kanaler och kan se TV live, dessutom TV4 utan reklam inslag
 
  • Gilla
PelleLille
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Nu vet jag inte 100 hur chromecasten fungerar men blir inte din mobil upptagen om du castar från mobilen. Kanske praktist i enmanshushåll men inte så praktist när man är flera i familjen och gar småbarn som inte äger egen mobil.
Jag förutsätter att chromecasten fungerar liknande som appletv som jag kör. Mobilen agerar bara fjärrkontroll i princip. Jag brukar dra igång något från min mediaserver via mobilen och visa det på appletv. Sen går det utmärkt att använda mobilen till annat eller stänga av den. Mediaströmmen går direkt från servern till appletv. Appletvns egen fjärrkontroll, mobilen eller tvns fjärrkontroll fungerar alla lika bra på att pausa osv vid behov.
 
P Pistol skrev:
Ja, jag har ju apparna men testade igår och då måste man ju byta program manuellt varje gång. Som igår - Aktuellt, Agenda och sedan Dokument utifrån, då måste jag byta program varje gång. Skönare om det bara flöt på tänker jag.
Längs ner på svt appen kan man välja kanal och då behöver man inte byta för varje programm
 
Om man som jag inte riktigt gillar smarta tv apparater så kan jag rekomendera mi-box kostar inte så mycket är android tv baserat och det är enkelt att installera appar för dom flesta LAGLIGA leverantörerna
 
  • Gilla
Ducceman
  • Laddar…
S
P Pistol skrev:
Snart måste jag säga upp mitt TV-paket från Viasat. Vi betalar ca 400 kr i månaden för ett mellanpaket men vi kollar egentligen bara på SVT Aktuellt och Agenda på söndagarna, annars är det streaming som gäller. Känns onödigt att betala 400 kr/mån för gratiskanaler.

Hur man kan se SVT 1 och 2, TV4 och 6:an utan abonnemang, gärna ett sätt utan att dra massa kablar? Finns det ett sätt?

Förutsättningarna är: Ny Smart TV, Fiber, ASUS Router och TP-Link Homeplugs. Något jag bör ha istället för att få det att fungera?
Jag streamar via mitt mobila bredband med obegränsad surf. Det funkar kanon. Svt ser du via svt play och tv4 via deras play.
6.an vet jag inte om dom har play men det tror jag.
Jag betalar 399 i månaden för detta. Modem 4G ingick som funkar kanon. Givetvis har jag en smart tv som är uppkopplad via wifi mot detta.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Irroterande segt är gamla smarttv. Precis som gamla mobiler.

Men håller med dig i saken att man behöver ingen smarttv. Däremot föredrar jag box. Går installera alla appar oberoende vad din tv tillverkare tycker och du slipper vara beroende av mobilen.

Nu vet jag inte 100 hur chromecasten fungerar men blir inte din mobil upptagen om du castar från mobilen. Kanske praktist i enmanshushåll men inte så praktist när man är flera i familjen och gar småbarn som inte äger egen mobil.
Mobilen agerar bara "fjärrkontroll" när du väl har startat det program el kanal du vill titta på kan du stänga av mobilen utan att det påverkar TV'n
 
P Pistol skrev:
Snart måste jag säga upp mitt TV-paket från Viasat. Vi betalar ca 400 kr i månaden för ett mellanpaket men vi kollar egentligen bara på SVT Aktuellt och Agenda på söndagarna, annars är det streaming som gäller. Känns onödigt att betala 400 kr/mån för gratiskanaler.

Hur man kan se SVT 1 och 2, TV4 och 6:an utan abonnemang, gärna ett sätt utan att dra massa kablar? Finns det ett sätt?

Förutsättningarna är: Ny Smart TV, Fiber, ASUS Router och TP-Link Homeplugs. Något jag bör ha istället för att få det att fungera?
Jag har ingen tevemottagning i mitt hus alls. Så jag har en Apple-TV-dosa inpluggad i teven som jag streamar tevekanaler, youtube och allt möjligt till från min mobiltelefon. De flesta kanalerna har ju appar så man kan titta gratis, som tex SVTPlay, TV4Play m.fl. Det funkar också med Chromecast, en streamingdongel du kan hitta för ett par hundralappar.
 
Telenor lanserade nyligen streaming tv-paket. Gratis är det så klart inte, men vill du kapa kostnaden några hundralappar är det ett alternativ. Deras paket "bas" för 149 kronor/mån (gratis en månad) innehåller det du vill se och utan bindningstid om du ångrar dig. Se mer här.

Sedan kan du komplettera det med en Chromecast alternativt Apple TV. Tror nämligen inte de har smart tv-appar ännu.
 
  • Gilla
Brullpupp
  • Laddar…
P Pistol skrev:
Snart måste jag säga upp mitt TV-paket från Viasat. Vi betalar ca 400 kr i månaden för ett mellanpaket men vi kollar egentligen bara på SVT Aktuellt och Agenda på söndagarna, annars är det streaming som gäller. Känns onödigt att betala 400 kr/mån för gratiskanaler.

Hur man kan se SVT 1 och 2, TV4 och 6:an utan abonnemang, gärna ett sätt utan att dra massa kablar? Finns det ett sätt?

Förutsättningarna är: Ny Smart TV, Fiber, ASUS Router och TP-Link Homeplugs. Något jag bör ha istället för att få det att fungera?
Hej!
Jag köpte en digital TV-mottagare plus en bords-antenn från Kjell&Comany för ca 1000kr, ser SVT1 och 2, TV4, etc (markbundna kanaler) utan abonnemangs-kostnader. Funkar klockrent.
 
Belmlu
P Pistol skrev:
Snart måste jag säga upp mitt TV-paket från Viasat. Vi betalar ca 400 kr i månaden för ett mellanpaket men vi kollar egentligen bara på SVT Aktuellt och Agenda på söndagarna, annars är det streaming som gäller. Känns onödigt att betala 400 kr/mån för gratiskanaler.

Hur man kan se SVT 1 och 2, TV4 och 6:an utan abonnemang, gärna ett sätt utan att dra massa kablar? Finns det ett sätt?

Förutsättningarna är: Ny Smart TV, Fiber, ASUS Router och TP-Link Homeplugs. Något jag bör ha istället för att få det att fungera?
Tänkte något liknande då vi enbart har TV 4 Nyhetsmorgon på i bakgrunden på helgmorgnar. Har en ”smart” LG-TV där det inte finns app till TV4 så köpte en Google ChromeCast och kör programmet via deras iPhone-app. Funkar prickfritt och efter 1-2månader hade vi sparat in kostnaden för ChromeCasten.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Med en vanlig antenn! Beroende på "lokala förhållanden" kan allt från en "trådsnutt" inomhus till en mastodont på taket krävas för bra mottagning.
Så gör jag sedan ca 10 år tillbaka!
I våras anslöt jag en ny Smart TV och får nu också in BBC World News och Al Jazeera på min mini-inomhusantenn (ca 12 cm hög!) i fönstret.
Jag streamar över bredbandet direkt till Smart TVn eller genom "Screen Sharing" från mobilen!
 
P Pistol skrev:
Snart måste jag säga upp mitt TV-paket från Viasat. Vi betalar ca 400 kr i månaden för ett mellanpaket men vi kollar egentligen bara på SVT Aktuellt och Agenda på söndagarna, annars är det streaming som gäller. Känns onödigt att betala 400 kr/mån för gratiskanaler.

Hur man kan se SVT 1 och 2, TV4 och 6:an utan abonnemang, gärna ett sätt utan att dra massa kablar? Finns det ett sätt?

Förutsättningarna är: Ny Smart TV, Fiber, ASUS Router och TP-Link Homeplugs. Något jag bör ha istället för att få det att fungera?
Oj vad det kan bli krånglig! Ingen har ännu nämnt mina alternativ som jag och min fru trivts med i 10 år: en tv med inspelning och paus för direkt tittande och en gammal dator bredvid Tv:n med trådlöst tangentbord för streaming och allt annat som görs på datorn men med stor skärm. Det jag är mest less på är Windows och dess alla uppdateringar men då växlar jag till Ubuntu.
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.