Skaffa en appletv till en engångskostnad, en strömsladd in, resterande via wi-fi, fjärrkontroll via telefon så kan du gömma den bakom tvn.
 
  • Gilla
jakobbohem och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
S Stefan1972 skrev:
Har kört wifi på teven i fler år tidigare. Inga problem och vi tittar ingenting på vanlig teve. Har sagt upp alla abonnemang och tittar bara på play via chromecast. Saknar ingenting av det andra och tittar man enbart via chromecast så är det ju inget bökigt alls om man sitter med mobilen. Smartteve tillför inte ett dugg och är bara irriterande segt.
Nu har jag den fast på nätverket då kabeln blev ledig då jag sa upp det sista enkla paketet via fiber. Märker ingen skillnad mot när den var trådlöst ansluten.
Irroterande segt är gamla smarttv. Precis som gamla mobiler.

Men håller med dig i saken att man behöver ingen smarttv. Däremot föredrar jag box. Går installera alla appar oberoende vad din tv tillverkare tycker och du slipper vara beroende av mobilen.

Nu vet jag inte 100 hur chromecasten fungerar men blir inte din mobil upptagen om du castar från mobilen. Kanske praktist i enmanshushåll men inte så praktist när man är flera i familjen och gar småbarn som inte äger egen mobil.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
P Pistol skrev:
Snart måste jag säga upp mitt TV-paket från Viasat. Vi betalar ca 400 kr i månaden för ett mellanpaket men vi kollar egentligen bara på SVT Aktuellt och Agenda på söndagarna, annars är det streaming som gäller. Känns onödigt att betala 400 kr/mån för gratiskanaler.

Hur man kan se SVT 1 och 2, TV4 och 6:an utan abonnemang, gärna ett sätt utan att dra massa kablar? Finns det ett sätt?

Förutsättningarna är: Ny Smart TV, Fiber, ASUS Router och TP-Link Homeplugs. Något jag bör ha istället för att få det att fungera?
Viasat har ett abonnemang som är gratis om du nöjer dig med enbart SVT:s kanaler. Inget de skyltar med precis men de är skyldiga att erbjuda SVT (de är s.k. must carry-kanaler). Åtminstone tidigare har du även kunnat få TV4 och TV6 på samma abonnemang men då mot en kostnad av 56:-/månad.
Eftersom du redan har utrustningen är det ju enkelt för dig att fortsätta ta emot SVT utan extra kostnad och åtgärder.

Även Canal Digital erbjuder det de kallar depositionskort som ger SVT:s kanaler mot en depositionsavgift på 795:-. Den får man igen när kortet returneras. Här kan man dock inte lägga till ett mindre belopp för att även få TV4 och TV6 utan då krävs ett större och dyrare abonnemang.
 
  • Gilla
Lars Gunnarsson och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Vad är det som är så jobbigt när det gäller "att hålla på med mark-TV"?
En liten smidig inomhusantenn med splitter och saken är klar. Tycker det är minst lika smidigt som att behöva gå in i olika appar för att välja kanal.
För egen del är det satellit-TV som gäller (förutom när det gäller kanaler som sänds i marknätet då eftersom de är kodade över satellit) och då helt gratis sådan från främst Storbritannien, Tyskland och Italien.
Streamar även en del via Chromecast så jag är absolut inte motståndare till den tekniken.
Jag har dålig mottagning där jag bor. Är det inte det ena som strular så är det något annat. Jag har en riktantenn stående på vinden sedan jag byggde om senast, men jag har inte dragit om ledningarna eftersom det ändå strulade så mycket. Vi ser ändå oftast på streamat då vi sällan ser i realtid.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
kisumisu
Måste bara posta här en mardrömsbild till alla ungdomar som krånglar med IP tv :crysmile:
 
  • Oorganiserad samling av kablar och nätverksutrustning på en vind med kläder på en klädstång och träbjälkar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Koaxialkablar anslutna till en multiswitch märkt med frekvenser, monterade på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
shtob och 4 till
  • Laddar…
N
U Utasja skrev:
Syrran har inomhusantenn i sitt sommarhus. 1, 2, 4 funkar bra, 6 vet jag inte. Även Kunskapskanalen brukar ingå. En väldigt bra kanal vill jag säga.
Om TV4 funkar bra gör TV6 det också eftersom dessa kanaler ligger på samma MUX (frekvens).
 
  • Gilla
Karldanaxel
  • Laddar…
N
kisumisu kisumisu skrev:
Måste bara posta här en mardrömsbild till alla ungdomar som krånglar med IP tv :crysmile:
Så ser det nästan ut hemma hos mig fast med lite fler kablar eftersom jag tar emot sju olika satellitpositioner.
 
  • Gilla
Jan Ehn
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Irroterande segt är gamla smarttv. Precis som gamla mobiler.

Men håller med dig i saken att man behöver ingen smarttv. Däremot föredrar jag box. Går installera alla appar oberoende vad din tv tillverkare tycker och du slipper vara beroende av mobilen.

Nu vet jag inte 100 hur chromecasten fungerar men blir inte din mobil upptagen om du castar från mobilen. Kanske praktist i enmanshushåll men inte så praktist när man är flera i familjen och gar småbarn som inte äger egen mobil.
Mobilen är inte inblandad, den används bara som fjärrkontroll med en skärm på. Men det är ännu smidigare om man kan titta tillsammans med familjen på TVn, vilket skall gå med den nya Chromecasten som lär ska komma till julhandeln. Pris under 1000kr vad det verkar.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P Pistol skrev:
Snart måste jag säga upp mitt TV-paket från Viasat. Vi betalar ca 400 kr i månaden för ett mellanpaket men vi kollar egentligen bara på SVT Aktuellt och Agenda på söndagarna, annars är det streaming som gäller. Känns onödigt att betala 400 kr/mån för gratiskanaler.

Hur man kan se SVT 1 och 2, TV4 och 6:an utan abonnemang, gärna ett sätt utan att dra massa kablar? Finns det ett sätt?

Förutsättningarna är: Ny Smart TV, Fiber, ASUS Router och TP-Link Homeplugs. Något jag bör ha istället för att få det att fungera?
Eftersom du har internet, så satsa på IPTV, stort kanalutbud och ca 100:- kr /månad. Kolla utbudet på t.ex. på www.iptvking eller nordic iptv.
 
  • Gilla
Bjerrod och 1 till
  • Laddar…
N
T TreeView skrev:
Jag kan inte hitta det abonnemanget, har du nån länk?
Vi har det Cmore-abonnemanget för 139:-/mån. Får användas på två skärmar samtidigt.
https://www.cmore.se/alla-paket
 
N
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har dålig mottagning där jag bor. Är det inte det ena som strular så är det något annat. Jag har en riktantenn stående på vinden sedan jag byggde om senast, men jag har inte dragit om ledningarna eftersom det ändå strulade så mycket. Vi ser ändå oftast på streamat då vi sällan ser i realtid.
I see!
 
kisumisu
Såhär ser det ut i vardagsrummet med coaxialkabeln. Det som enligt mitt tycke ser värst ut är elkabeln.

En är marksänt tv.
De 2 andra är Sattelit.

Coaxialkabel och elkablar löper längs en vägg och golvlist i ett vardagsrum, med kablar anslutna till uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
IPTV det enda man behöver.
 
  • Gilla
Bjerrod och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Måste bara posta här en mardrömsbild
Mardrömsbild? Ja jackorna hänger lite snett men annars ser det väl bra ut, eller? :thinking:
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.