Hej!

Jag har fått tag på en lada, jag skulle vilja köpa den. Ägaren kan tänka sig att sälja den/behöver den inte längre.

Den kräver en hel del jobb och pengar för att passa mitt syfte.

Jag vill alltså inte göra detta jobbet utan att veta att ladan är min.

Vad har jag för alternativ?
Stycka av en tomt och köpa? Vad kostar det, kan det bli några problem? Säg att man vill ha 2000m2 o själva ladan, kan det bli problem att få en avstyckning?
Det är inga bostadshus inblandade.

Finns det nått alternativ med ofri grund eller arrende som kan funka över tid? Säg 40-50 år?
Hur går man till väga då?
 
Är jag otydlig med min frågeställning? Det jag funderar mest på är arrendefrågan, hur långt arrende skulle man kunna skriva?
 
Det är väl upp till ägaren? Stycka av en tomt där ladan står kan ju bli ganska kostsamt så är det bara en lada ute i ingenstans så kanske du kan köpa bef fastighet som den är?
 
Fastighet är mark. Ladan är en byggnad.

Vill TS flytta ladan eller behålla den kvar?

Det går att köpa ladan som lösöre och sedan arrandera marken. Om du inte skall bedirva någon verksamhet i ladan (danspalats?) så blir det lägenhetsarrende. Ett lägenhetsarrende har inget besittningsskydd, så när avtalstiden går ut så kan du bli tvungen att flytta ladan. Å andra sidan kan du sätta lång avtalstid eller jag tror till och med på livstid. Om markägarenn går med på det.
 
Tack för svaret.

Skulle helst vilja köpa lada och mark. Har inget intresse utav att flytta ladan. Lada och marken runtom har inget särskilt högt värde då den är för liten för jordbruksverkeamhet och marken är stenig.
Ägaren av ladan är mest glad för att bli av med ”problemet”.
Ladan står på en stor skogsfastighet som inte är till salu utan det krävs en avstyckning om det inte går att lösa med ett arrende.

Anledningen till att jag inte bara vill hyra ladan är för att det krävs många mantimmar för att få den i skick att använda till det jag vill(förvara fordon) och då måste jag ha nån slags besittningsrätt på ladan för att det ska kännas lönt.

När jag läser på lantmäteriets hemsida så verkar det kosta från 65000:- att göra en avstyckning, även om alla är överens. Det är mer än ladans värde...
 
För att du skall kunna göra en avstyckning skall den ny fastigheten ha en vettig funktion. Att bara stycka av en lada och några 100 m2 är jag rätt säker på att det inte går. Har du en lantbruksfastighet som gränsar intill, så går det nog. Då gör du en fastighetsreglering och det kostar kanske 30 kkr.
 
När jag läser på lantmäteriets hemsida så verkar det kosta från 65000:- att göra en avstyckning, även om alla är överens. Det är mer än ladans värde...
Välkommen till monopol Sverige! :)

Kan tänka mig två vettiga arrendeavtal som kan fungera. Antingen den gamla sorters 50-åringar som jag tror (om jag inte missminner mig) ger arrendatorn rätt att köpa marken det 49:e året. Sedan vet jag en bekant som nyligen byggde hus på ofri grund men där skrev man ett avtal om att vid en ev. försäljning så måste antingen markägaren köpa huset för marknadsvärde dock minst investeringskostnaden. alternativt har arrendatorn rätt att förvärva fastigheten till ett förutbestämt värde.
 
Om ett arrende blir aktuellt, vad är det då som arrenderas? Kan man arrendera bara byggnaden? Eller måste man arrendera marken den står på? Hur mycket mark då, kan man arrendera 2000kvm enligt en enkel överenskommelse, eller måste det ändå till en avstyckning för att kunna arrendera en fastighet. Alternativet är ju att arrendera hela den befintliga fastigheten men det känns inte aktuellt...
 
Du skriver inte om ladan är fristående eller en del av ett gårdscentrum. Min erfarenhet är att Lantmäteriet är högst ovilliga att dela ett gårdscentrum, d v s mangårdsbyggnader och ekonomibyggnader.
 
Tack för svar.

Ladan är idag fristående som jag ser det.
Den fastigheten/bostadshus den ursprungligen är byggd till är splittrad och är nu bara ett ”hus på landet” sen många år.
Ladan står ca 80-100 meter från det huset och de har inte känslan av ett sammanbyggt gårdscentrum.
 
Undersök om särformen lägenhetsarrende vara aktuellt. Det kan gälla i femtio år.
 
Jag tror att du måste börja med att bena ut alla fakta. Med den info du lämnat kan man bara spekulera. Att ladan ligger 100 m från mangårdsbyggnaden innebär inte att den är fristående. Ta fram en fastighetskarta, så att du ser hur den befintliga fastigheten ser ut (75 kr på nätet). Ofta är det smartare att köpa hela fastigheten, än att stycka en del. Om det är jordbruksmark så kan du erbjuda säljaren ett arrende.

Att äga en fastighet är inte samma sak som att man kan bo där. Prata med kommunen om du går i bostadstankar. Får du bo där (Översiktsplan, VA, El, sopor etc).
 
Ur fastighetsrättslig synpunkt torde ladan vara fastighetstillbehör. Byggnaden kan inte köpas loss från marken och stå kvar.

Om avstyckning av marken ladan står på ogillas av lantmäteriet eller ägaren återstår olika former av nyttjanderättsupplåtelse som hyra eller arrende. Den viktiga frågan här är avtalets löptid och besittningsskyddet vid avtalstidens utgång. Ett arrende kan löpa på femtio år, en tid som borde räcka för garageanvändning (25 år om detalj- eller byggnadsplan gäller).

Nyttjanderättshavarens intresse ligger i att inte riskera att bli uppsagd under avtalets löptid. Fastighetsägarens intresse ligger i att nyttjanderätten inte förlängs genom besittningsskydd vid avtalstidens utgång. Detta går att lösa men det gäller att landa rätt och formulera avtalet korrekt. Jag skulle lägga en peng på att få hjälp av en fastighetsjurist för allt är inte vad det anges vara. Först när båda parter har insikt i villkoren går det att komma överens.

https://www.lokalguiden.se/magasinet/artikel/har-du-koll-på-formerna-för-nyttjanderätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.