jag avstår från att svara på fråga ett

svar på fråga två, tre och fyra: inlägg #5
 
  • Gilla
Astrom86
  • Laddar…
harka harka skrev:
då man initialt kan gissa att de två svarta ledarna är inkommande, obruten fas som går vidare till ett vägguttag som sitter nedanför strömbrytaren -- detta bör verifieras -- så behövs det också kompletteras med en kopplingsklämma, typ Wago för att få en trygg och korrekt ihopkoppling:
[bild]

Okej, så långt är jag med. Så de två svarta går in i varsin samt den vita in i en egen.
Hur kopplas sedan FK ihop med båda svarta när de har varsin ingång?
 
E
A Astrom86 skrev:
Okej, så långt är jag med. Så de två svarta går in i varsin samt den vita in i en egen.
Hur kopplas sedan FK ihop med båda svarta när de har varsin ingång?
WAGO 221-seriens transparenta kopplingsklämma med tre ingångar och orangea spakar.
2 har du säger du.
Och en köper du.
Då blir det 3.
 
  • Gilla
Astrom86
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
[bild]
2 har du säger du.
Och en köper du.
Då blir det 3.
Två svarta kablar & 1 vit är det i dagsläget och sen ska jag köpa en FK.

Eller har jag bara missförstått hur den här klämman fungerar kanske.
Jag utgick ifrån att man stoppar in kablarna i öppningen där och sedan förlängde på andra sidan?

Men det kanske är så att den vita kabeln inte ska in i wago klämman över huvudtaget.

Utan att det bara är mina två svarta som går in och sen går det 1 ny FK ut genom 3:e hålet.

Så måste det vara, då förstår jag, då blir allt logiskt :) Haha förlåt för mitt tröga tänkande.
 
Ber om ursäkt för 100 frågor och att dom säkert uppfattas som väldigt dumma frågor och likriktade frågor men jag missförstod helt hur wago klämman fungerade. Men nu när jag fick en uppenbarelse så förstår jag, haha :)

Men det är såhär det är när man är "ny" på något eller okunnig. Alla är nybörjare nån gång :)
 
E
Den vita får plats direkt på dimmern.
 
  • Gilla
Astrom86
  • Laddar…
Nu när vi löst denna fråga och jag äntligen förstår så har jag en till fråga och fundering.

Nedanför är det ett vägguttag. Om man skulle vilja att dimmern var kopplad dit istället för kontakten i taket, är det möjligt?

Eventuellt har jag en tanke på att sätta ledstrips längs taket och då koppla in dessa i uttaget på väggen istället uttaget i taket och skulle såklart vilja kunna dimmra dessa.
 
Ska du dimma uttaget? Köp en dammsugare med inbyggd varvtalsinställning istället,
 
E
A Astrom86 skrev:
Nu när vi löst denna fråga och jag äntligen förstår så har jag en till fråga och fundering.

Nedanför är det ett vägguttag. Om man skulle vilja att dimmern var kopplad dit istället för kontakten i taket, är det möjligt?

Eventuellt har jag en tanke på att sätta ledstrips längs taket och då koppla in dessa i uttaget på väggen istället uttaget i taket och skulle såklart vilja kunna dimmra dessa.
Då är det nog bättre med en sladdimmer av något slag. Ring tillverkaren och kollar. Annars blir det som useful skriver, att dottern kopplar dammsugaren dit eller något annat, det ska då märkas ordentligt tycker jag, i värsta fall kanske något tar skada annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.