Jag blir faktiskt lite fundersam över de här två L-plintarna. Delvis håller jag med om harkas tolkning, att de ska användas för trappkoppling. Å andra sidan innehåller manualen texten "Om en klämma används för överkoppling måste insatsen skyddas med en 10 A automatsäkring". Det tolkade jag som att man fick använda båda L-plintarna som i det här fallet så länge man hade en 10 A säkring före.

Den säkraste lösningen är att koppla det här med wago och en extra kabelstump, det tråkiga för TS del är att han då måste köpa en förpackning wago och typ 10 meter FK (FQ).
 
E
P PatrikJo skrev:
Jag blir faktiskt lite fundersam över de här två L-plintarna. Delvis håller jag med om harkas tolkning, att de ska användas för trappkoppling. Å andra sidan innehåller manualen texten "Om en klämma används för överkoppling måste insatsen skyddas med en 10 A automatsäkring". Det tolkade jag som att man fick använda båda L-plintarna som i det här fallet så länge man hade en 10 A säkring före.

Den säkraste lösningen är att koppla det här med wago och en extra kabelstump, det tråkiga för TS del är att han då måste köpa en förpackning wago och typ 10 meter FK (FQ).
Aja, men då har hen till en annan gång.
 
P PatrikJo skrev:
"Om en klämma används för överkoppling måste insatsen skyddas med en 10 A automatsäkring
det är ju inte alldeles glasklart [för mig], men jag tolkar det som att det gäller fallet att man lyckas knö in två tåtar under samma skruv (det anges att kabel med 2.5 mm2 ledningsarea kan anslutas till dimmern, det borde vara svårt att få in två stycken 1.5mm2 som vi har i Sverige)
 
Nu verkar det vara flera olika bud :).

Så lösningen med 1 svart till varje L markering inte längre är aktuell?
 
det fanns ett inlägg som föreslog att de svarta skulle kopplas in under var sin L-skruv, därefter finns det tre inlägg som säger att man bara ska ansluta till en L-skruv och göra skarven externt

då det är ägarens ansvar för elanläggningen -- och om du tänker göra jobbet själv så bör du ha förståelse för vad du håller på med -- så hur resonerar du kring hur inkopplingen ska göras? jag tycker att det har framförts tillräckligt med förklarande argument och motiv, eller föredrar du en gissningstävling och omröstning på internet?
 
  • Gilla
pve
  • Laddar…
harka harka skrev:
det fanns ett inlägg som föreslog att de svarta skulle kopplas in under var sin L-skruv, därefter finns det tre inlägg som säger att man bara ska ansluta till en L-skruv och göra skarven externt

då det är ägarens ansvar för elanläggningen -- och om du tänker göra jobbet själv så bör du ha förståelse för vad du håller på med -- så hur resonerar du kring hur inkopplingen ska göras? jag tycker att det har framförts tillräckligt med förklarande argument och motiv, eller föredrar du en gissningstävling och omröstning på internet?
Självklart förstår jag att det är mitt ansvar och inte någon annans.

jag försöker förstå och lära mig så gott det går, och kommer det olika bud så från samma person eller flera så måste jag såklart fråga varför.

Onödig kommentar med omröstning och gissningslek, spara dina ironiska inlägg.

Jag är ödmjuk och öppen inför uppgiften och min prio är att det sker på ett korrekt och säkert sätt.

Tack :)
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Om det säkraste och det mest rätta är att köpa FK och en wago så gör jag hellre det än chanser med något annat.

Så jag köper en FK kabel och en wago dosa.

sedan gör jag de två svarta kablarna till 1 genom FK som jag köpt.

korrekt uppfattat?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
A Astrom86 skrev:
Nu verkar det vara flera olika bud :).

Så lösningen med 1 svart till varje L markering inte längre är aktuell?
Kolla upp sak bara.
Det gäller kopplincsschemat till din dimmer.

Står det att anslutningarna märkt L är internt förbundna?

Då känns det som en väldigt gammal dimmer.

Eller är dessa som så att det är en växlande kontakt mot anslutningen med vågen?

Är det i så fall den funktionen du vill ha?
Antingen eller.

Jämför med dagens strömbrytare Kallad 1/6.

Förr var detta separata enheter, ville man endast ha enpolig strömbrytare tog man en etta, då styrde man en ljuskälla.

Och ville man ha en trappkoppling tog man en sexa, man kunde då tända/släcka från två olika knappar.

Nu får du omvandla detta till din dimmer.

Du har fått information att skarva i en modern öppningsbar Wago och därifrån dra en snutt FK 1,5.

Detta är rätt och modernt sätt att göra det på och jag rekommenderar inget annat.

Men ditt val som sagt.
 
E El-Löken66 skrev:
Kolla upp sak bara.
Det gäller kopplincsschemat till din dimmer.

Står det att anslutningarna märkt L är internt förbundna?

Då känns det som en väldigt gammal dimmer.

Eller är dessa som så att det är en växlande kontakt mot anslutningen med vågen?

Är det i så fall den funktionen du vill ha?
Antingen eller.

Jämför med dagens strömbrytare Kallad 1/6.

Förr var detta separata enheter, ville man endast ha enpolig strömbrytare tog man en etta, då styrde man en ljuskälla.

Och ville man ha en trappkoppling tog man en sexa, man kunde då tända/släcka från två olika knappar.

Nu får du omvandla detta till din dimmer.

Du har fått information att skarva i en modern öppningsbar Wago och därifrån dra en snutt FK 1,5.

Detta är rätt och modernt sätt att göra det på och jag rekommenderar inget annat.

Men ditt val som sagt.
hej, sjävklart vill jag köra på de sättet
Som är korrekt och modernt.

detta är dimmern jag köpt

https://www.bauhaus.se/dimmer-schne...yXZxFLOdz_rx61sfwWiWSLyJkzyGv82MaAjnAEALw_wcB


Sedan blir det alltså endast 2 kablar som går in i dimmer, 1 på L och vita på andra ställer.

spelar det någon roll vilken L den svarta går
Till?
 
På den dimmer du länkar till finns en "trappfunktion". Den har alltså två separearade ingångar märkla "L". Om du bryter med dimmern så växlas en intern kontakt som kopplar in den ena eller den andra L ingången. Det är användbart tillsammans med en trappbrytare, om man vill ha möjlighet att tända/släcka från två olika platser.

Men du har på din nuvarande brytare två trådar ihopkopplade på samma kopplingsklämma. De behöver vara ihopkopplade även efter byte till dimmer. Den andra tråden är gissningvis en vidarekoppling av fas till ett vägguttag.
 
H hempularen skrev:
På den dimmer du länkar till finns en "trappfunktion". Den har alltså två separearade ingångar märkla "L". Om du bryter med dimmern så växlas en intern kontakt som kopplar in den ena eller den andra L ingången. Det är användbart tillsammans med en trappbrytare, om man vill ha möjlighet att tända/släcka från två olika platser.

Men du har på din nuvarande brytare två trådar ihopkopplade på samma kopplingsklämma. De behöver vara ihopkopplade även efter byte till dimmer. Den andra tråden är gissningvis en vidarekoppling av fas till ett vägguttag.

Okej, förstår. Då blir det ju korrekt med wago klämman och sedan kopplas det till 1 av L.

:)
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
H hempularen skrev:
På den dimmer du länkar till finns en "trappfunktion". Den har alltså två separearade ingångar märkla "L". Om du bryter med dimmern så växlas en intern kontakt som kopplar in den ena eller den andra L ingången. Det är användbart tillsammans med en trappbrytare, om man vill ha möjlighet att tända/släcka från två olika platser.

Men du har på din nuvarande brytare två trådar ihopkopplade på samma kopplingsklämma. De behöver vara ihopkopplade även efter byte till dimmer. Den andra tråden är gissningvis en vidarekoppling av fas till ett vägguttag.
Så vilken wago klämma är för mitt ändamål?

https://www.clasohlson.com/se/search?text=wago

samt vilken FK

https://www.clasohlson.com/se/search?text=FK
 
E
A Astrom86 skrev:
hej, sjävklart vill jag köra på de sättet
Som är korrekt och modernt.

detta är dimmern jag köpt

[länk]


Sedan blir det alltså endast 2 kablar som går in i dimmer, 1 på L och vita på andra ställer.

spelar det någon roll vilken L den svarta går
Till?
 
  • Elektrisk kopplingsschema och illustration för installation av en dimmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Astrom86
  • Laddar…
E
A Astrom86 skrev:
Så vilken wago klämma är för mitt ändamål?

[länk]

samt vilken FK
Transparent WAGO 221 elektrisk anslutningsklämma med orange spakar. En 10 meter lång, svart och brun, platt kabel isolerad mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FQ 10m svart/brun om du ska handla där, enligt vad jag snabbt kan se. Du kan ta samma färg som är nu.
 
E El-Löken66 skrev:
[bild][bild]
FQ 10m svart/brun om du ska handla där, enligt vad jag snabbt kan se. Du kan ta samma färg som är nu.
Är trött eller dum? Varför behövs en klämma med 3 ingångar?
Totalt är det 3 kablar som kommer ut från väggen.

De två svarta ska bli 1?

Räcker det inte de med en wago med 2 ut/ingångar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.