Resonemangen påminner mig osökt om nine eleven :(

Ni som inte förstår, googla!
 
C
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Resonemangen påminner mig osökt om nine eleven :(
Snarare Big-endians vs. Little-endians i Gullivers resor som bidragit med de namn man inom IT-världen använder för att beteckna de två lägren i detta oändliga religiösa krig.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Resonemangen påminner mig osökt om nine eleven :(

Ni som inte förstår, googla!
Som är samma som larmnummeret därborta...
 
C cpalm skrev:
Snarare Big-endians vs. Little-endians i Gullivers resor som bidragit med de namn man inom IT-världen använder för att beteckna de två lägren i detta oändliga religiösa krig.
Motorola eller Intel-standard...
 
Om man arbetar med data så är ÅÅ-MM-DD alternativt ÅÅÅÅ-MM-DD det som gäller för att kunna sortera poster. Då kan man också lägga till HH-MM-SS så det blir ÅÅ-MM-DD-HH-MM-SS alltså år-månad-dag-timme-minut-sekund. Entydigt och bra. Så bauhaus kvittot som verkar ha dag-månad-år och sedan timme-minut-sekund är helt värdelöst. Finns inget positivt med det. All form av sortering kommer vara inkonsekvent i deras databas.

Men visst, det amerikanska är ännu sämre.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
P pettervikman skrev:
Finns inget positivt med det. All form av sortering kommer vara inkonsekvent i deras databas.
Jag tror inte dom sorterar det som en lång textsträng...
 
Magnus E K
Noterade detta på ett russinpaket:

Botten av russinpaket med bäst före-datum stämplat på kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen tveksamhet där.
 
  • Gilla
GargamelSE och 2 till
  • Laddar…
E
P pettervikman skrev:
Om man arbetar med data så är ÅÅ-MM-DD alternativt ÅÅÅÅ-MM-DD det som gäller för att kunna sortera poster. Då kan man också lägga till HH-MM-SS så det blir ÅÅ-MM-DD-HH-MM-SS alltså år-månad-dag-timme-minut-sekund. Entydigt och bra. Så bauhaus kvittot som verkar ha dag-månad-år och sedan timme-minut-sekund är helt värdelöst. Finns inget positivt med det. All form av sortering kommer vara inkonsekvent i deras databas.

Men visst, det amerikanska är ännu sämre.
så i USA och andra länder som formaterar ”konstigt”, där funkar inte sortering ?
 
Som inlägg #38 skrev, så är vi rätt ensamma om vårat sätt att datera. Vi har egen världsstandard.
 
Vi har date eller date time i våran databas. Det är specificerat som att det är datum och sparat som en lång textsträng. Vid fil exporter eller liknande exporterar vi de kolumner som det ska göras nåt med. Nu kan jag tillägga att jag arbetar med sk "big data" vilket kan vara filer med miljontals rader i där en rad kan vara just date eller date-time. Och ja, då sorterar vi på datum eller datum och tid som en ren text sträng. Använder man SQL i databasen så kan du sortera på det faktiska datumet oavsett format. Det sagt är det förvånandsvärt ofta man vill exportera information och i de fall vi har textfiler som är Gb stora så måste formateringen ske utanför.

Nu ska jag vara ärlig och säga att jag inte vet hur Amerikanare sorterar saker med sitt format. Jag vet att när jag stöter på det så svär jag, klagar vid kaffebryggaren och omvandlar det till ett vettigt format alltså ÅÅ-MM-DD eller helst ÅÅÅÅ-MM-DD. En rak sortering av detta kommer ge de älsta antingen längstfram eller längstbak. Konsekvent igenom hela.

Allt är hanterbart men vissa saker kräver långt mindre arbete och är entydigt. Sen finns det en massa saker som man gör för att spara plats, kvarlevor från när hårddiskar kostade mycket pengar eller när man inte ens hade hårddiskar.
 
E
P pettervikman skrev:
Vi har date eller date time i våran databas. Det är specificerat som att det är datum och sparat som en lång textsträng. Vid fil exporter eller liknande exporterar vi de kolumner som det ska göras nåt med. Nu kan jag tillägga att jag arbetar med sk "big data" vilket kan vara filer med miljontals rader i där en rad kan vara just date eller date-time. Och ja, då sorterar vi på datum eller datum och tid som en ren text sträng. Använder man SQL i databasen så kan du sortera på det faktiska datumet oavsett format. Det sagt är det förvånandsvärt ofta man vill exportera information och i de fall vi har textfiler som är Gb stora så måste formateringen ske utanför.

Nu ska jag vara ärlig och säga att jag inte vet hur Amerikanare sorterar saker med sitt format. Jag vet att när jag stöter på det så svär jag, klagar vid kaffebryggaren och omvandlar det till ett vettigt format alltså ÅÅ-MM-DD eller helst ÅÅÅÅ-MM-DD. En rak sortering av detta kommer ge de älsta antingen längstfram eller längstbak. Konsekvent igenom hela.

Allt är hanterbart men vissa saker kräver långt mindre arbete och är entydigt. Sen finns det en massa saker som man gör för att spara plats, kvarlevor från när hårddiskar kostade mycket pengar eller när man inte ens hade hårddiskar.
nu vet jag inte vilka format ni exporterar till, men oavsett så kan ni väl exportera datum/tidsstämplar i två fält. Ett som ni sorterar enkelt på (epoch time) och ett som visar datumet/tiden på ett snyggt sätt för användaren (Amerikansk, Svensk eller vem det nu är).
 
Magnus E K
Låter som ett väldigt enkelt problem. Lite mer utmanande är att konvertera fram och tillbaka mellan dag, månad, år och veckodag, vecka, år (enligt ISO 8601). I huvudet ännu svårare. (Säg snabbt: Vilket datum är måndag vecka 44 2020?)
 
E erkka skrev:
nu vet jag inte vilka format ni exporterar till, men oavsett så kan ni väl exportera datum/tidsstämplar i två fält. Ett som ni sorterar enkelt på (epoch time) och ett som visar datumet/tiden på ett snyggt sätt för användaren (Amerikansk, Svensk eller vem det nu är).
Absolut, inget problem att exportera i två fält och sedan sortera på först det ena och sen det andra. Är det enklare lösningar kan det fungera med båda date och time i ett om ordningen bara är från störst till minst, alltså år till sekund. Oftast är date tillräckligt. Och klart vi kan exportera i Amerikanskt format också, givet att vi accepterar att bli hatade av alla utom dem. Samma med tid. AM/PM är en styggelse... Helt ärlig, 11AM går till 12 PM. Helt sjukt!
 
Magnus E K
Ett möte som börjar klockan 23 (antag nattskift på valfri industri) och pågår i exakt en timme, hur dags slutar det? Ett möte som slutar klockan 01:00 och pågick i exakt en timme, hur dags började det?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
P pettervikman skrev:
Är det enklare lösningar kan det fungera med båda date och time i ett om ordningen bara är från störst till minst
Tror att @erkka menar ett fält med datum+tid i ett format som lämpar sig för maskinell bearbetning (t.ex. epoch) och ett annat fält med datum+tid i presentationsformat.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.