Hejsan har ett hus med 120kvm( 1-plans) ventilation är självdrag, uppvärmning sker med olja och luftvärmepump. har instalerat nivellgolv och nu har jag problem med ventilation. Frånlufterna i toaletten och klädkammare verkar funka mer elr mindre som tillluft!? Och har problem med matos lukt i hela kåken länge efter jag lagat middag.. när jag öppnar uttedörren så funkar den som den ska dvs drar ut luft, dem här är inte kopplade till murstocken utan går upp på taket i en plåt huv har tillluft i samtliga sovrum och vardags rum. Den enda frånluften som funkar rätt är toaletten i gillestugan och den frånluften går via murstocken! Tillägger ännu att jag ej har någån mekanisk fläkt på taket. Bara den under golvet (nivell system) Tacksam för hjälp och ider hur jag ska lösa det här
 
Har du 120 kvm ventilerat golv? Nivell brukar rekommendera 0,1-0,15l/s per m2 Ventilerat golv. I ditt fall 12-18l/s. När luft sugs ut måste ny luft komma in i samma mängd. Din mekaniska frånluft skapar ett undertryck, tilluft kommer in där det är lättast. I ditt fall verkar detta vara i frånluftskanalerna. Det är inte bra av många skäl, WC, badrum, kök etc. Ska ha frånluft, fukt och dålig lukt ska inte ta sig ut i bostaden. Tilluftskanaler kan också vara utförda i eternit (asbesthaltigt material) vilket man inte vill ha för tilluft. Det bästa du kan göra är att sätta in friskluftsventiler i vistelserum (sovrum, vardagsrum, allrum etc). Nummer två är att även förse frånluften med fläkt.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Juu 120kvm ventilerat golv har 2st tallriksventiler tillluft i vardagsrum och +3st 1st i varje sovrum borde det inte räcka?
 
Har stängt dem frånlufterna som funkar åt fel håll
 
A
Paxfläktar i badrum/wc,frånluftsfläkt på taket eller grundvent i köksfläkten,förstår inte egentligen varför du måste öppna ytterdörren för att köksfläkten ska suga,när du har flera tilluftsventiler:thinking:
 
Nää nu förstog du fel köksfläkten drar men ventilerna i toaletterna som funkar med självdrag drar inte om jag inte öppnar dörren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.