Har etablerat och ska börja på måndag med entreprenaden.
Upptäckte nu att den mått satta ytterväggen på planritning inte stämmer med grundritningen Alla ytterväggar är för djupa med ca en cm.
innermåttet ok.

Resultatet
ca 1 cm för nära tomtgräns på två sidor.
Överyta ca + 0,5 m2 (200,5 m2 tillåtet)

Så här i efterhand så hade man önskat att man hade större marginaler men ska man fortsätta entreprenaden som inget hänt eller måste man kontakta byggnadsnämnden eller KA eller vem då i så fall. Konstruktören hade ingen åsikt mer än att det inte påverkar byggnads konstruktion.
 
Hade det varit i Täby hade du varit tvungen att söka nytt bygglov för avvikelsen. Men kolla med kommunen och SE TILL ATT FÅ SKRIFTLIGT på vad de svarar.

Tom
 
T tompajo skrev:
Hade det varit i Täby hade du varit tvungen att söka nytt bygglov för avvikelsen. Men kolla med kommunen och SE TILL ATT FÅ SKRIFTLIGT på vad de svarar.

Tom
Tack för svar..
 
Noggranheten på gränspunkter brukar väl vara 5 cm? Jag har väldigt svårt att tro att någon skulle kunna mäta sig fram till att huset står 1 cm för nära gränsen.
 
  • Gilla
BellaF och 3 till
  • Laddar…
..
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
1 cm fel avseende placering/yta på tomten? Jag hade bara låtit det vara. Lär knappast kunna bli ett problem i slutändan.
 
  • Gilla
totte_79 och 1 till
  • Laddar…
Hur kan du avgöra var fastighetsgränsen går med ± 1 cm noggrannhet?
 
  • Gilla
totte_79
  • Laddar…
Du har väl lägeskontroll som en punkt på kontrollplanen. Har KA sett och godkänt den?
 
Bygglovet bör ju vara sökt mot färdig fasad. Grunden brukar alltid vara indragen en eller flera centimeter mot färdig fasad.
 
Så här får det bli. Ändrar läget på byggnaden på situationsplanen med den mindre avvikelsen, flyttar in från tomtgränser och minskar ned överytan på ett mindre skärmtak. Sen kontakta kommunen och försöka få till ändringen. Färdig yttervägg gäller till tomtgräns. Tack för alla svar..
 
useless useless skrev:
Noggranheten på gränspunkter brukar väl vara 5 cm? Jag har väldigt svårt att tro att någon skulle kunna mäta sig fram till att huset står 1 cm för nära gränsen.
Mitt garage var 44 millimeter för stort och det kunde kommunens mätingenjörer mäta upp (Även om det senare visade sig att den så kallade mätingenjören hade mätt fel). Det tvingade mig att söka ett helt nytt bygglov.
 
T tompajo skrev:
Mitt garage var 44 millimeter för stort och det kunde kommunens mätingenjörer mäta upp (Även om det senare visade sig att den så kallade mätingenjören hade mätt fel). Det tvingade mig att söka ett helt nytt bygglov.
Hej!
Hur gick det med byggnaden som var 44mm för stor? Gick det som mindre avvikelse då eller hur resonerade man kring ditt ärende?

Tacksam för svar.
 
S sportchefen skrev:
Så här får det bli. Ändrar läget på byggnaden på situationsplanen med den mindre avvikelsen, flyttar in från tomtgränser och minskar ned överytan på ett mindre skärmtak. Sen kontakta kommunen och försöka få till ändringen. Färdig yttervägg gäller till tomtgräns. Tack för alla svar..
De kommer antagligen bara att skratta åt dig när du ringer. Jag menar inte att vara oförskämd. Men inte ens en GPS-utsättning av kommunen är så exakt att de kan säga att det ska vara 1cm hit eller dit. Normalt sett brukar kommunen börja knorra om det står mer än 20-30cm fel, men upp till 50cm brukar man kunna skicka in en relationsritning på. Men då måste det vara en förändring på minst 5cm. Så jag tror inte ens de kommer ta din relationsritning på 1cm på allvar utan tro att du skämtar.
 
A Adde2010 skrev:
Hej!
Hur gick det med byggnaden som var 44mm för stor? Gick det som mindre avvikelse då eller hur resonerade man kring ditt ärende?

Tacksam för svar.
Efter att kommunen tvingat mig att söka ett helt nytt bygglov skickade kommunen ut det på grannhörande där en av grannarna överklagade(!) Så det tog ungefär ytterligare ett halvår innan de till slut godkände garaget med en mindre avvikelse.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.