Ska köpa en plattvärmeväxlare separat och tänkte dra spirorören själv. Har fått en layout på förläggningen av en vent-tekniker så jag vet vart rören ska gå. Men jag behöver tips tricks av ni som redan jort detta så jag kan få en bra lösning på installationen.Huset har en kallvind och är ett sutteränghus i tvåplan.

1. Ska ha värmeväxlaren på kallvinden behöver gå ner med ett 160 rör till våningsplanen därifrån.
2. Är det 80mm nätisolering som gäller för Till/från lufts rören från värmeväxlaren den biten dom går uppe på kallvinden? (Ingen isolering behövs väl på rören för uteluft och avluft)?
3.Ska jag använda hålband till att fästa spirorören?
4.Vad ska jag tänka på när det gäller att göra hålen från kallvinden(genom takisoleringen ) ?
5.Tips på att få rören på kallvinden i samma nivå som anslutningarna på värmeväxlaren.
6.Bra verktyg tejper till själva rördragningen ? (Nibbler silvertejp?)
7. Tips råd....
 
Tusen tack :D

Har ni gått igenom bjälklagret med några rör för att slippa bygga in det med gips i taket ? Hur stort hål har ni då gjort i bjälklagret ??

Jag tänkte ta 125mm spirorör och borra hål i golvbjälkarna 195mm över hjärtväggen som är i ytong och bjälkarna vilar på denna. Verkar vara lämpligaste platsen att göra hål här. Eller ?

Hur tjock isolering är det på spirorören ?
 
Jag matar på med några fler bilder, så "slipper" jag skriva så mycket ;)

http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/ventilation_bjalklag.jpg

Vent + VA skall helst dras längs med bjälklaget MEN det går ju inte alltid som sagt... Jag drog som synes ett 100mm spiro i CENTRUM på bjälken (Kerto 45*225) där spännviddne bara var 2,5 meter så det funkar ju men är det större dimensioner/spännvidder så:

* Gör hålet så nära centrum det bara går i bjälken
* Förstärk bjälken genom att t.ex. limskruva dit 15 mm plyfabitar på båda sidor om hålet. Minst 1 meter åt varje och lika hög som bjälken!

Detta var ju allmänna rekommendationer och skall du bara borra ett hål över hjärtväggen så verkar det lugnt.

Frånluften skall ju kondensisoleras med färdig strumpa som man drar över spirot, övrig vent ligger ju i mitt fall djupt nere i lösullen på vinden.
 
ByggaNytt skrev:
Frånluften skall ju kondensisoleras med färdig strumpa som man drar över spirot, övrig vent ligger ju i mitt fall djupt nere i lösullen på vinden.
Nu blev jag lite osäker/rädd!
?? Vad blir följden om man inte skulle isolera en frånluftskanal? Har en spirokanal som tar frånluft ifrån vardagsrum 2:a våning samt i slutändan frånluft från badrum (oxå 2:a våning). Det är ju inte direkt kall luft som skall gå i röret till VP :-?

Edit:
Det är alltså en kanal som går i inneklimat hela vägen.
 
Frånluften från rummen till värmeväxlaren behöver endast isoleras om de går i kallt utrymme. Detsamma gäller till-luft från värmeväxlaren till rummen.

Däremot skall rören mellan värmeväxlaren och utomhusluften kondensisoleras.
 
Puh! Jag tänkte väl det. Verkade rätt meningslöst att isolera varma rör i varmt utrymme.
Ibland blir man lite nojig... :D
 
piloten skrev:
Däremot skall rören mellan värmeväxlaren och utomhusluften kondensisoleras.
Varför ?
Om växlaren står på kallvinden ...?
 
Draven skrev:
[quote author=piloten link=1139950782/0#5 date=1140100609]
Däremot skall rören mellan värmeväxlaren och utomhusluften kondensisoleras.
Varför ?
Om växlaren står på kallvinden ...?
[/quote]

Om frånluften från aggregatet är kallare än luften på vinden så finns risk för att det bildas kondens på detta rör. Vi pratar alltså om en ångtät isolering i detta fall till skillnad från den rena värmisolering som krävs på till- och frånluftsrören då de går i kallt utrymme.
 
Ok. Tackar.
 
Hur tjock nätmatta (isolering) har ni på spirorören på 70,80,100mm ?
 
Draven skrev:
Hur tjock nätmatta (isolering) har ni  på spirorören på 70,80,100mm ?
Pratar du om värmisoleringen så är det 100 mm som gäller. Ofta kan man ju lägga dessa i befintlig isolering i vindsbjälklaget.
 
Draven skrev:
[quote author=piloten link=1139950782/0#5 date=1140100609]
Däremot skall rören mellan värmeväxlaren och utomhusluften kondensisoleras.
Varför ?
Om växlaren står på kallvinden ...?
[/quote]

Det är lite religion över det. Om du går till ett gäng ventilationskonsulter så får du olika besked om det behövs eller inte. Dom flesta anser nog att det inte behövs, men rätt många föreskriver det ändå "för säkerhets skull". (Några ord på ett papper kostar ju ändå inget.)
 
Som Piloten skriver kan det bildas kondens på röret mellan värmeväxlaren och utomhusluften om frånluften från aggregatet är kallare än luften på vinden.
Vid det motsatta förhållandet (frånluften varmare än luften på vinden) finns det väl även en risk att det bildas kondens på insidan av röret. Sedan beror det väl på rörets lutning om vattnet rinner ut ur rörets mynning (mindre problem) eller tillbaka in i värmeväxlaren (skulle kunna vara ett större problem).
 
piloten skrev:
[quote author=Draven link=1139950782/0#10 date=1140250067]Hur tjock nätmatta (isolering) har ni  på spirorören på 70,80,100mm ?
Pratar du om värmisoleringen så är det 100 mm som gäller. Ofta kan man ju lägga dessa i befintlig isolering i vindsbjälklaget.[/quote]

Ja jag menar värmeisolering, i mitt fall går rören på en kallvind och sen ner i isoleringen i bjälklagret. Så det är ju både från och till lufts rören som ska isoleras, men 100mm? oftast säljer man 70mm isoler(nätmatta) .Men 70mm räcker kanske inte ?

Sen en fråga till... friskluft som ska kopplas till en braskamin räcker det med att bara kondensisolera den ?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.