Hej!
Vi bor i ett 80-taletshus, har ett äldre Bahco-ventilationssystem från 80-talet, med en Bahco ACJ och 2 Minimaster som driver köksfläkten på båda våningar i ett suterränghus. På senare år har vi insatallerat även en Mitsubishi luftvärmepump på varje våning.
Nu har lager på ACJ gått sönder, och det låter jättehögt. Vi har stängt av den medan båda Minimaster går som vanligt, och lika väl Mitsubishin. Luftkvalitet verkar inte bli sämre, värmen i huset ännu jämnare!
Min fråga är: Kan Minimastern klara sig separat utan ACJ:n? Måste man få igång ACJ igen? Preliminära offert att byta motorn på ACJ(Fläktbutiken byter inte bara lager, de kan bara byta hela motorn) kostar över 10,000kr! Att byta lager kostar endast någon hundring i materialkostnad.
Råd o tips från allkunniga forum?
Med vänliga hälsningar
John
 
  • Gilla
Gustavsb
  • Laddar…

Bästa svaret

ACJ är själva värmeaggregatet som har ett 6 kW elbatteri eller vattenburet batteri. Minimastern bara värmeväxlar och återvinner frånluft genom att förvärma uteluften. Luftluftvärmepumparna kan ge en hel del värme men förmodligen når de inte alla rum och när det blir som kallast på vintern räcker förmodligen inte värmen från dem.
 
Tack Josh för förklaring! Frågan är om Minimastern o Mitsubishi kan bringa in tillräckligt mycket frisk luft i huset...
J Josth skrev:
ACJ är själva värmeaggregatet som har ett 6 kW elbatteri eller vattenburet batteri. Minimastern bara värmeväxlar och återvinner frånluft genom att förvärma uteluften. Luftluftvärmepumparna kan ge en hel del värme men förmodligen når de inte alla rum och när det blir som kallast på vintern räcker förmodligen inte värmen från dem.
 
Fungerar inte fläkten i ACJ bör ventilationen i huset bli klart sämre. Fläktarna i Minimastern räcker inte riktigt till. Hur mycket sämre kan man mäta upp med Testo luftflödesmätare som man kan hyra av t.ex. Soliduct. Ventilationen ska vara så att all luft i huset byts ut varannan timme i genomsnitt. Mitsubishi-pumparna har inget med ventilationen att göra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Är man händig kan man säkert byta fläktmotorn själv. Ser ut som motorn kostar 3.200 kr ex moms hos i3acho. https://i3ahco.se/produkt/acj-13-6110-acj-16-6110/ Man kan även undersöka om det finns någon firma i närheten som renoverar elmotorer och t.ex. bilgeneratorer. De kan i så fall byta lagren i motorn.
 
  • Gilla
Nacka6688
  • Laddar…
Det verkar vara en vanlig missuppfattning att luftvärmepumpar tar in luft utifrån men precis som @Josth skriver bidrar de inte till någon ventilation. De cirkulerar bara befintlig luft i huset.

Har sett någonstans instruktion på hur man själv kan byta lager i båda ACJ och Minimaster.
 
Kika länken. Samma princip för lager i ACJ.

 
  • Gilla
Nacka6688 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad gäller reparation en så går den nog att få billigare om du ringer runt bland de mindre firmorna. Jag har fått lagerbyte utfört på denna typ av motor. Men visst går det på några tusenlappar i och med att det är besök på plats, rengöring och pilljobb. Men under 10000 kr borde man nog kunna hamna med rätt ventilationsgubbe.
 
Tack alla som har bidragit med erfarenheter och synpunkter! Jag ska ringa runt imorgon, känner ni till någon bra firma som kan utföra lagerbyte, tar jag emot tacksamt!
 
Claes Sörmland
N Nacka6688 skrev:
Tack alla som har bidragit med erfarenheter och synpunkter! Jag ska ringa runt imorgon, känner ni till någon bra firma som kan utföra lagerbyte, tar jag emot tacksamt!
Jag har för mig att det var den här firman som bytte lager på ACJ:n (för många år sedan):

https://www.carls-el.se/

Enligt hemsidan så servar de fortfarande dessa.
 
Tack för tipset!
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har för mig att det var den här firman som bytte lager på ACJ:n (för många år sedan):

[länk]

Enligt hemsidan så servar de fortfarande dessa.
 
Nu har vi observerat luftkvaliteten fera dagar nu, det verkar vara jämnare i temp mellan rummen, troligen beroende på den nya sensorn i Mitsubishi värmepumparna. Minimasterna verkar ta in tillräckligt med uteluft i bägge våning. Har läst en del blogg, ACJ är en luftvärmepump från 80-talet, den har samma funktion som Mitsubishi, fast mindre energieffektiv.
Vi väljer nu att väntar med återställning av ACJ.
Tack för allt hjälp!
J Josth skrev:
Fungerar inte fläkten i ACJ bör ventilationen i huset bli klart sämre. Fläktarna i Minimastern räcker inte riktigt till. Hur mycket sämre kan man mäta upp med Testo luftflödesmätare som man kan hyra av t.ex. Soliduct. Ventilationen ska vara så att all luft i huset byts ut varannan timme i genomsnitt. Mitsubishi-pumparna har inget med ventilationen att göra.
 
Tveksamt om man kan kalla ACJ för en värmepump. Den har inga sådana funktioner utan använder redan uppvärmd luft samt elslingor för att alstra varm tilluft.
En värmepump ger mer värmeeffekt än vad man stoppar in i form av elenergi, något som då ACJ inte har möjlighet till.
 
Precis, ACJ är ett luftvärmeaggregat och inte en luftvärmepump. Luftvärmeaggregatet blandar förvärmd tilluft från FTX-aggregatet (Minimastern) med cirkulationsluft och värmer luften med el-slingor (eller vattenburen värmeväxlare).
 
OK, jag trodde värmepump och värmeaggregat har samma funktion...
Om Minimastern tillför tillfluften i huset och Mitsubishi värmer luften, kan vi skapa ett bra inomhusklimatet då? Vi märker inget problem under De senaste dagarna iaf.
J Josth skrev:
Precis, ACJ är ett luftvärmeaggregat och inte en luftvärmepump. Luftvärmeaggregatet blandar förvärmd tilluft från FTX-aggregatet (Minimastern) med cirkulationsluft och värmer luften med el-slingor (eller vattenburen värmeväxlare).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.