Jag bor i ett Trivselhus byggt 1998 med vattenburen golvvärme på entréplan och direktverkande el på övre plan.

Vi har under några år haft ganska ojämn värme på entréplan och i samband med att vi nu bytte värmepump (gamla pajade) så rekommenderade han som bytte ut värmepumpen att köra utan termostater. Därför skruvade jag av alla ställdon och värmepumpen ska vara inställd på rätt sätt. Värmen är dock fortfarande väldigt ojämn i de olika rummen. I hallen är det varmt och skönt medan i vardagsrum kallt.

Jag har läst lite om injustering och funderar på om det kan vara problemet. Jag förstår dock inte var jag skruvar för att justera. Se bifogade bilder. Vad är rätten som jag rödmarkerat för något? Och hur ska den vara skruvad? Det står ”Retour”.

Tacksam för hjälp!
 
  • Fördelarskåp för golvvärme med märkning 'Retour' och rör märkta 1-7; en ventil är rödmarkerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av vattenburen golvvärmes ställventil märkt "Retour", med borttagna termostater.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Slingan är hallen är antagligen den kortaste och vattnet väljer den enklaste vägen.

Förstår inte riktigt rekommendationen att köra utan ställdon, man vill att värmepumpen ska ha ett flöde att köra mot men då väljer oftast hall/badrum där man antingen tar bort ställdon på just den slingan eller ser till att ha högt börvärde på termostaten så att den alltid står öppen.

Tror inte att du kan justera som det ser ut nu, ställdon på eller manuella ventilhattar.
 
Ser också ut som piggarna sticker ut olika långt, har de fastnat? Testa tryck ner dem och se om de kommer upp igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.