Har precis haft ett väldigt givande samtal med en kille från ett torkteknikföretag som varit här och torkat ut efter vår vattenskada. Väldigt trevlig kille som tog sig tid med en massa bra tips! :D

I alla fall så berättade han att kakel oc klinker i badrum rent generellt INTE är bra. Det händer ofta att det läcker, framför allt i vinkar, trots att man lägger futspärrar efter alla konstens regler. Att man inte skall klinkra och kakla på befintlig våtrumsmatta vet väl de flesta som läser här,m och detta för att foger reagerar med mattan. Men han berättade att foget även reagerar och är agressivt med/mot fuktspärren, vilket ju då får samma förödande effekt - det kan läcka.

MEN, det har nylien tagist fram en speciell matta som är avsedd att lägga under kakel och klinkers! Detta tycker han att man skall lägga i själva duschhörnet. Alternativt använda duschkabin alternativt lä'gga våtrumsmatta i själva duschen och köra kakel och klinker i resten av badrummet.

Och som han sa som JAG tyckte lät vettigt: kakelläggare säger att det funkar för att de tror det är så, men jag som kommer efter och sanerar VET átt det inte alltid fungerar!

SEN är det nog upp till var och enav oss att välja vad vi skall tro på, framtiden lär utvisa vad som är rätt. Och det lär knappast finnas en sanning som är helt allmängiltig, men jag tyckte detta lät bra i alla fall. Om inte annat gav det mig mer kött på benen.

:) :D ;D 8)
 
...och du fick inte info om vilka som gör mattan?
 
Tack Fia för att du delar med dig av informationen! Mycket bra som tål att tänkas på! Det allra bästa måste ju vara ett utedass... ;D men om det är hygieniskt det vete katten!

Mattan verkar fiffig, nån som har någon aning om vad det är för en matta?
 
Precis Fia,
kasta dig på telefonen nu och ring och kolla upp den där mattan! :)
 
Ja men han visste ju inte det! :surprised: Men hänvisade till vår lokala golvaffär, skall ringa dem i morrn! Lovar! :)
 
det låter bra, mycket intresserad av den mattan.

tyvärr är det väl så med många plattsättare, som den som gjort vårt badrum för tre år sedan (inte jag som anlitade honom): "jag har satt plattor i trettio år, här ska inte komma nån snorvalp från försäkringsbolaget och tala om hur man gör. jag har helkaklat mitt garage utan fuktspärr och där tvättar jag bilen med högtryckstvätten på vintern och där blir det inga fuktskador!"

jojo!
 
Mailade Altro... Fick detta svar ganska snabbt:

Hej
Den mattan du söker heter Altro T18 ( tätskicktsmatta)
1,8 mm homogen plastmatta med präglad (nopprig) yta för bättre vidhäftning.
T18 är marknadens enda GBR godkända plastmatta som är framtagen som
tätskickt under keramiska plattor.
den är även godkänd för värmegolv. Alkalieresistent.

Ring mig direkt eller till kontoret i Malmö så skickar vi info samt en A5
bit

Mvh
Håkan Nordqvist
 
Fick du någon prisbild också? :-*
 
Lyfter frågan och kan meddela ett ca-pris på 140-150 kr. Var in på Linoleumkompaniet i Stockholm som ska vara återförsäljare. De visste absolut ingenting om mattan, och var nästan helt ovilliga att hjälpa till. Fick tjata mej till att de skulle ringa Altro för prisinfo. Till slut ringde damen i butiken. Nästa vecka skulle de få veta mer om mattan - lägginstruktioner, rekommenderat lim, svetsningen osv osv.

Får se hur nästa veckas besök ter sej...
 
Fasting65 skrev:
Lyfter frågan och kan meddela ett ca-pris på 140-150 kr. Var in på Linoleumkompaniet i Stockholm som ska vara återförsäljare. De visste absolut ingenting om mattan, och var nästan helt ovilliga att hjälpa till. Fick tjata mej till att de skulle ringa Altro för prisinfo. Till slut ringde damen i butiken. Nästa vecka skulle de få veta mer om mattan - lägginstruktioner, rekommenderat lim, svetsningen osv osv.

Får se hur nästa veckas besök ter sej...
Åh! *klappar händerna av glädje* :D Då kan jag också börja räkna och planera! :D Vill inte ringa och dividera med vår golvbutik riktigt ännu, för då lär de väl tröttna på mig innan det är dax att börja renoveringen... ::)

Däremot kommer jag att börja terra Anticimex snart på rejäl badrumsrenoveringsundervisning! ;D De gjorde överlåtelsebesiktningen på vårt hus, och killen som besiktigade sa att det bara var att ringa och fråga i framtiden. Det tänker jag göra också! :D


 
kjell skrev:
Såg just att AB Svensk Våtrumskontroll numera rekommenderar plastmatta som tätskikt vid keramiskt material på träbjälklag:

[länk]

Där finns också GVK-godkända produkter:

[länk]
Läser man den första raden så står det att GVK tillsvidare rekommenderar plastmatta som tätskikt under klinkers, jag tycker det känns som att man blir lite nojig, hur man än gör så verkar det inte vara enligt rekommendationen "för dagen" :-/ :'(
Undrar hur länge den där plastmatterekommendationen står sig :-/


//Christina.
 
Men läser man hela PDF filen för keramiska plattor rekommenderar de också rollade tättskickt av tjockflytande massor som motsvarar de krav som ställs m m.

Efter det jag läste framgår att kan man använda både matta eller flytande tätskickt.
 
Så den där plastmattan ska inte vara bättre/säkrare då ???

//Christina.

PS: Vore iof. rätt skönt, för vårat badrum som blev klart i november är gjord enl. metod som jag började befara var "gårdagens" rekommendation ;) och det där med vattenskada är ju en av ens värsta mardrömmar som husägare :p/DS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.