M
Har kört fast och behöver råd.

Här är husets originalritning för bad. Rummet är 2,5 m långt och 1,9 m brett med en ventil uppe till höger som snor ca 1 dm bredd.
Originalritning av ett badrum på 2,5x1,9 meter med duschhörna, smalt fönster, och markerade installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag finns inget badkar utan där är en duschhörna istället. Fönstret är smalt och högt upp.

Jag skulle vilja ha in badkar, wc och kommod. Men placeringen på ritningen är inte så optimal, den får rummet att bli smalt och det är småtrångt mellan badkar och resten.

Hur hade ni gjort? Vill helst ha badkar som är mjukt i formen men då funkar inte duschvägg för karet. Duschdraperi? Men för nära toan? Alternativt bygga in badkaret, men det går inte med akryl väl? Annat badkar blir tungt.

Alla tips är välkomna!
 
BirgitS
Jag skulle nog placera badkaret längs fönsterväggen och ha toa och kommod längs högerväggen. Ha badkarsblandare till vänster så att man duschar så långt från fönstret som möjligt samt skydda fönstret med ett duschdraperi nedklippt och upphängt så att det ser ut som en vanlig gardin och ett vanligt duschdraperi för att skydda resten av rummet. Alternativt ett duschdraperi på rundstång typ:
https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...ng/duschstang-sanova-orion-rund-krom/p-416249
 
Om badrummet ska renoveras helt skulle jag överväga att flytta dörren, så att den är mittemot fönstret, och sedan gå på Birgits förslag. Om det finns möjlighet att flytta ut högra väggen med ca 20 cm skulle man kunna få in dubbla handfat - som det är nu är badrummet lite större än vanligt men inte riktigt tillräckligt brett för att ha badkar längs med en långvägg.
 
M
1 16386 skrev:
Om badrummet ska renoveras helt skulle jag överväga att flytta dörren, så att den är mittemot fönstret, och sedan gå på Birgits förslag. Om det finns möjlighet att flytta ut högra väggen med ca 20 cm skulle man kunna få in dubbla handfat - som det är nu är badrummet lite större än vanligt men inte riktigt tillräckligt brett för att ha badkar längs med en långvägg.
1 16386 skrev:
Om badrummet ska renoveras helt skulle jag överväga att flytta dörren, så att den är mittemot fönstret, och sedan gå på Birgits förslag. Om det finns möjlighet att flytta ut högra väggen med ca 20 cm skulle man kunna få in dubbla handfat - som det är nu är badrummet lite större än vanligt men inte riktigt tillräckligt brett för att ha badkar längs med en långvägg.
Vad vinner man på att flytta dörren? Då går man in rätt i kommoden ju när man går in? Eller tänker jag fel?

Bredda åt höger är svårt, sovrum med garderobsystem precis invid där, och ventilationen behöver de 15 cm mellan vägg och garderober som finns idag tror jag. (Utbuktningen uppe i högra hörnet är en ventilationskanal).
 
Badrummet i sin nuvarande storlek är inte mycket större än att alla fixturer bör vara längs med samma långvägg. Med tanke på fönstret blir den vänstra väggen bäst. Det förutsätter naturligtvis att det går att flytta toaletten till den väggen.
 
M
1 16386 skrev:
Badrummet i sin nuvarande storlek är inte mycket större än att alla fixturer bör vara längs med samma långvägg. Med tanke på fönstret blir den vänstra väggen bäst. Det förutsätter naturligtvis att det går att flytta toaletten till den väggen.
Det är oklart men bör gå. Flytt av dörr innebär också rätt mkt mer jobb med reglar.

Fönstret kommer eventuellt att byggas igen om ett par år vid en utbyggnad, det är också därför jag helst inte planerar för mkt runt det.
 
M
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle nog placera badkaret längs fönsterväggen och ha toa och kommod längs högerväggen. Ha badkarsblandare till vänster så att man duschar så långt från fönstret som möjligt samt skydda fönstret med ett duschdraperi nedklippt och upphängt så att det ser ut som en vanlig gardin och ett vanligt duschdraperi för att skydda resten av rummet. Alternativt ett duschdraperi på rundstång typ:
[länk]
Gillar draperiet men är det inte rätt litet?
 
BirgitS
Med tanke på att ett badkar i princip går längs hela kortsidan så ser jag inte riktigt att det skulle vara viktigt att toalett och kommod skulle vara på samma sida som badkarets blandare.

M EmmaRa skrev:
Gillar draperiet men är det inte rätt litet?
Största storleken är 90 cm i diameter och eftersom det inte är någon hård vägg utan man kan ha en armbåge eller ett knä utanför det måttet tror jag inte att det är någon egentlig skillnad från en dusch som är 90x90 cm.

M EmmaRa skrev:
Fönstret kommer eventuellt att byggas igen om ett par år vid en utbyggnad, det är också därför jag helst inte planerar för mkt runt det.
Innebär det inte problem med badrummets tätskikt?
 
M
BirgitS BirgitS skrev:
Innebär det inte problem med badrummets tätskikt?
Kommer såklart anlita hantverkare. Men kan inte vänta med badrumsrenovering till huset är utbyggt då badrummet har dåligt tätskikt nu.
 
BirgitS
Det är nog viktigt att prata med dem om det kan förberedas på något sätt så att det inte blir problem om några år och hela den badrumsväggen behöver göras om. Gissningsvis så lär man ju behöva ta bort en hel del kakel runt fönstret för att komma åt att få bort fönstret och det gäller ju sen att det går att få ett helt tätskikt över hela väggen. Kanske är enklare och billigare i längden att ta bort fönstret redan nu.
 
M
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog viktigt att prata med dem om det kan förberedas på något sätt så att det inte blir problem om några år och hela den badrumsväggen behöver göras om. Gissningsvis så lär man ju behöva ta bort en hel del kakel runt fönstret för att komma åt att få bort fönstret och det gäller ju sen att det går att få ett helt tätskikt över hela väggen. Kanske är enklare och billigare i längden att ta bort fönstret redan nu.
Möjligt. Vi ska prata med firman om det iaf.

Funderade mest nu på olika planlösningar i rummet dock för att få in både badkar, wc och kommod.

Tanken är ett retroinspirerat badrum, så därav att de modernare duschbadkar vi hittat inte passar så bra. Inbyggt är en tanke men där är jag rädd för smutsrisk där man inte ser. Frågan om draperi eller duschvägg har vi vänt på hur många varv som helst.

Försöker hitta nya tankar och inspiration...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.