En avskalad vägg där gammal tapet tagits bort visar en stor spricka som sträcker sig uppåt mot taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sprickor i en nermald vägg vid ett hörn som avslöjar underliggande skikt, tecken på möjliga byggproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spricka i en gammal vägg som avslöjats efter att tapeterna rivits bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I full färd med att riva gamla tapeter och upptäckte det här.
Det syntes att något gömde sig genom tapeterna innan rivningen och min fru, som har det bättre minnet, ger att det var så när vi köpte huset. Och vad vi vet så har det inte skett ändringar i konstruktionen sen huset byggdes.

Frågorna är många:
Hur åtgärdar man detta? Fylla igen?
Ta hit någon kunnig som kontrollerar?
Bhöver vi oroa oss?

Lättbetonghus med tegel fasad från 60-talet.

Inom snar framtid planerar vi att riva delar av annan intillliggande vägg för att öppna mellan kök och vardagsrum. Är det fortfarande görbart?
 
  • Stor spricka längs hörnet av en vägg och dörrkarm i ett hus, tegel och puts synligt efter tapetborttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser fasadsidan ut? Det där kan vara 5 eller 50 år gammalt och inte rört sig sedan dess. Eller inte.

Dra ett streck över och kolla om några årstider om det rört sig, kanske inte är ett alternativ om ni ska göra om ytskikten inne.
 
nerdybynature nerdybynature skrev:
Och vad vi vet så har det inte skett ändringar i konstruktionen sen huset byggdes
Ja, förutom det inglasade uterummet då förstås som ser ut att vara infäst väldigt nära där sprickan har uppkommit.

Spricka i tegelvägg nära infästningen av ett inglasat uterum, med synlig vit träkarm och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I InsidersUnited skrev:
Hur ser fasadsidan ut? Det där kan vara 5 eller 50 år gammalt och inte rört sig sedan dess. Eller inte.

Dra ett streck över och kolla om några årstider om det rört sig, kanske inte är ett alternativ om ni ska göra om ytskikten inne.
Hur funkar det? Var skulle man dra strecket?
 
nerdybynature nerdybynature skrev:
Ja, förutom det inglasade uterummet då förstås som ser ut att vara infäst väldigt nära där sprickan har uppkommit.

[bild]
Jag blir extremt nyfiken på ditt skärmtak eller altantak på utsidan. Hänger det i fasadteglet och vilken last ska det bära vintertid?
 
E Exkroken skrev:
Jag blir extremt nyfiken på ditt skärmtak eller altantak på utsidan. Hänger det i fasadteglet och vilken last ska det bära vintertid?
Delvis synlig trätakstomme med genomskinliga wellplastskivor ovanpå, mot en tegelvägg med upphängda lyktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen jättebra bild, men här ser man några av fästena. Om man zoomar in dvs.

Och nedan ser man lite mer av konstruktionen.
Utsikt från ett fönster mot en inglasad veranda med takfästen, möbler och väggdekorationer i ett hem i Skåne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden visar en trädgård med ett inglasat uterum och delar av husets fasad i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan ta bättre bilder på infästningarna i dagsljuset imorgon.

Jag har ingen aning om vilken last den är dimensionerad att orka. Vi bor i Skåne kan tilläggas om det skulle spela någon roll.

Går det se sådana uppgifter i bygglovet?
 
Hur är teglet fäst? Är det murat på fasaden i efterhand? Vanligt på 70-talet. Om så och det inte är en spricka i tegelfasaden så är det äldre än när teglet sattes. Har hittat många sådana sprickor i mitt hus också när vi rivit tapeter, också byggt i lättbetong med fasadtegel satt i början av 70-talet.
 
När jag ser det vackra förband i vilket teglet är murat blir jag betänksam. Det ser ut som 4-skifts munkförband, även om mitt minne inte är pålitligt i detta avseende. Är det verkligen bara fasadtegel? Hur tjock är ytterväggen?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Hur är teglet fäst? Är det murat på fasaden i efterhand?
Det har jag tyvärr inte koll på. Vi har bara bott här i 1,5 år. Inte för att det är någon ursäkt.

Hittar det här bland ritningarna:
Närbild av gamla byggritningar med typskriven text om byggnadsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


J justusandersson skrev:
Är det verkligen bara fasadtegel? Hur tjock är ytterväggen?
Använder samma ursäkt här som ovan.
Men tjockleken är enligt ritning 34cm
Del av en byggritning som visar mått för väggar och fönster, markerat "Matplats" till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fönstret med sprickan är längst till höger i ritningen.
Edit: Alltså där det även är utskrivet "Matplats"
 
Ja, det är fasadtegel (fast ett ovanligt snyggt murat sådant). Din tekniska beskrivning innehåller nog den mesta information som behövs för att kunna tilka situationen. Teglet är murat med luftspalt eller någon sorts glidskikt mot lättbetongen. Jag är tveksam till att det finns några kramlor överhuvudtaget. Lättbetongen är den bärande delen av ytterväggen. Sprickan påminner om en skjuvspricka som är typisk för sättningsskador. För att bedöma allvaret måste man nästan vara på plats. Har det inte hänt något på 50 år kan man nog bara putsa igen den.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Fint tegel, är det bara jag som ser "Chevronmönstret" ?
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Fint tegel, är det bara jag som ser "Chevronmönstret" ?
Nu när du säger det så ser jag också det
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja, det är fasadtegel (fast ett ovanligt snyggt murat sådant). Din tekniska beskrivning innehåller nog den mesta information som behövs för att kunna tilka situationen. Teglet är murat med luftspalt eller någon sorts glidskikt mot lättbetongen. Jag är tveksam till att det finns några kramlor överhuvudtaget. Lättbetongen är den bärande delen av ytterväggen. Sprickan påminner om en skjuvspricka som är typisk för sättningsskador. För att bedöma allvaret måste man nästan vara på plats. Har det inte hänt något på 50 år kan man nog bara putsa igen den.
Vi ska ha hit hantverkare nästa vecka som ska påbörja köksrenovering så det blir till att rådfråga dem.

Uppdaterar här sen med vad vår åtgärd blev.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.