Har fått flera offerter på solceller men valet står mellan två. Jag tänkte beskriva offerterna utan att avslöja specifikt från vem jag fått offerterna ifrån då det nån gång i forumet varit diskussion om offerters sekretess etc. Vill man absolut veta kan man förstås skicka PM till mig. Här kommer de - frågan är väl främst om det billigare valet innebär sämre paneler (Suntech)?

Gemensamt med offerterna är
Solcellspaneler á 325 W motsvarande 13,65kW på 70m2
SolarEdge P370 effektoptimerare (42 st)
SolarEdge SE12.5K växelriktare
Produkt- och funktionsgarantier etc är identiska. Apparna skiljer sig inte mkt åt.
Nyckelfärdigt
Vårt hushåll konsumerar mellan 12-14 kWh per år.

Offert 1: 156 000 kr med Suntechpaneler, anlitar underentreprenörer
Offert 2: 177 000 kr med Trina eller JA Solar, gör allt själva
priserna är efter ROT och rabatt på totalt 15%

Det enda jag läst är att Suntech har det ekonomiskt sämre ställt än Trina och JA Solar, vilket gör att man KAN hamna i knivigt läge med ev garantier om de går i konkurs i framtiden. Några tankar kring detta? ((Tacksam om man håller undan kommentarer på huruvida solceller är rätt investering etc, vi är förbi det nu.))
 
  • Gilla
Agan
  • Laddar…
Litet märkligt att SolarEdgeväxelriktare SE12.5k erbjuds, som är på märkeffekt 12,5 kW, då en SE17k på 17 kW har ca 15 % lägre pris och ger stor framtida utbyggnadspotential. Dessutom kan på en SE17k så kallade tandem-effektoptimerare SolarEdge P650 eller P730 användas, vilket inte går på en SE12.5k. Man behöver bara hälften så många effektoptimerare med tandem-typen. I ditt fall behövs bara 21 st P730.

Varför erbjuds inte de nyare SolarEdge-växelriktarna, de heter SE17k-N4 SetApp.
Montagematerial nämner du inget alls om. Mycket viktigt ska hålla många år. Fabrikat?

Varför föreslås överhuvudtaget ett SolarEdgesystem? Har du mycket som skuggar? Ett vanligt system med vanlig växelriktare t.ex. SMA eller Fronius som inte behöver några effektoptimerare alls, innebär betydligt lägre pris. Vad är anledningarna till att SolarEdgesystem har valts? Dessutom håller inte effektoptimerarna hur länge som helst, pajar ofta efter något år och ska då bytas. Har man inga effektoptimerare alls, kan inga heller paja.
 
Tack för svaret! Uppskattas, speciellt den om 17k. Hur kan det komma sig att vissa växelriktare inte kräver effektoptimerare? Hur är de skapta för att undgå bekymret med lägre effekt vid skuggning tex? Taket är sadeltak med en skorsten i mitten av nocken och en kaminskorsten på ca en meters höjd på ena taksidan. Blir det inte onödigt hög spänning i systemet om man seriekopplar (utan effektoptimerare), det var någon säljare som nämnde det. Minns inte varför det skulle vara en nackdel iofs, kanske brandrisk?
 
Väljer du en vanlig växelriktare, seriekopplar man helt enkelt inte alla dina 42 st paneler. Så enkelt är det. Man seriekopplar 21 st paneler vardera på 325 Wp, blir en optimal sträng med rejält hög spänning, men fortfarande med marginal till max tillåtna 1000 Volt in på en MPPT-ingång på växelriktaren. Och så seriekopplar man på samma sätt de övriga 21 st och kopplar in på den andra MPPT-ingången på växelriktaren. Det innebär att strängarna tidigt på morgonen uppnår växelriktarens startspänning, ca 180 Volt, och ligger kvar längre på kvällen över 180 Volt, under vilken gräns växelriktaren "går och lägger sig".

Panelerna har 3 st by-passdioder. Om en panel eller del av en panel skulle träffas av skugga, kan då strömmen köras förbi en skuggad panel via dessa by-passdioder. Utöver detta har vanliga växelriktare en funktion i sin MPPT för att inte felaktigt lägga sig på ett lokalt effektmaxima i tron det är det sanna effektmaximum, utan letar vidare för att hitta det sanna effektmaximum. På Fronius växelriktarna heter funktionen DPM på SMA heter den optitrac. När man har skuggade paneler i en seriekopplad sträng, uppstår nämligen lokala maxima på effektkurvan. Har man inga skuggade paneler blir det istället en fin sockertoppskurva.

Du har inte nämnt om alla dina 42 paneler ska ligga på samma tak och ha samma väderstreck och samma takvinkel, eller om kommer att ligga på flera tak i olika väderstreck.

Välj inget anbud du får från stort energibolag eller elnätsbolag. Du blir ju deras konkurrent i och med du producerar ström och de tycker givetvis då du är en mycket dålig kund som köper för litet ström. Välj ett lokalt solcellsbolag som även är behjälplig i framtiden vid ev. framtida problem.

Jag tycker det tyder på brist på erfarenhet när en firma i ditt fall föreslår SolarEdge på 12.5 kW, såvida du är ute efter låg investeringskostnad. Att de ens föreslår SolarEdge om du inte har besvärliga skuggor, tyder också på avsaknad av långårig erfarenhet. Eller är det slug list för att klå dig på rejält med pengar för en anläggning? Men för dig om du har rejäla inkomster kanske inte hög kostnad är så viktig.
 
Redigerat:
Jag tog precis från Otovo och bytte elleverantör till Tibber. De skötte det väldigt bra och bästa pris av de jag kikade på.

Tibber betalar 1kr/kWh för det man säljer tillbaka (upp till en viss mängd)
 
Nämn inte dessa tips som omnämns ovan för dina offertlämnare, utan låt dem själva baserat på egen förmåga att försöka utarbeta kostnadseffektiv offert. Åtolvo installerar väl inte själva utan låter billigaste firma få installera med risk att kanske inte blir bra utfört om de får dåligt betalt av Åtolvo. En firma som inte tjänar knappt något på ett jobb, är troligen inte speciellt intresserad att hjälpa vid framtida problem.
 
Tusen tack för din input! Jag ska läsa om detta imorgon och söka lite mer info om alla förkortningar :) Känner du till någon firma med armar här nere i Skåne så får du gärna skicka PM, för jag har samma känsla för Otovo som du säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.