Vi står i begrepp att renovera vårt badrum som är i originalskick från 1970. Ingen katastrof, men vi är rejält sugna på att få det lite fräschare. För att förenkla så mycket som möjligt och därmed hålla nere kostnaden tänkte vi försöka låta vatten och avlopp varar kvar där de är idag, men det borde gå att flytta avloppet och dra nya rör från pannrummet som är under badrummet. Vi ska också byta fönster och skulle då kunna sätta dit ett smalare. Men som sagt, det slipper vi helst.

Rummet är ungefär 3600 mm x 1650 mm. På vänster kortsida finns dörren och på den högra en radiator (ca 500 mm bred) och ett fönster (ca 900 brett). Bilderna nedan visar ett badkar, men i verkligheten är det just nu en duschkabin som är ca 1400 mm x 700 mm och står en liten bit från väggen. Avlopp är markerat i rött och vattnen till duschkabin markerat med lila.

Det vi pratade med hantverkarna som ska göra jobbet om var en U-dusch mitt på väggen, men har insett att vi egentligen vill ha ett bubbelbadkar med duschmöjlighet. Problemet men jag hittar ingen bra lösning som tar hänsyn till fönster och kranars placering och som inte kostar multum. Vi är inte beredda att lägga mer än 25 000 kr för badkar, blandare och duschväggar. En variant är badkar med duschstång och draperi, men det är inte den roligaste lösningen. Draperier blir snabbt äckliga.

Skiss av badrum med badkar markerat med vatten- och avloppspunkter, radiator och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning över badrum med mått, markerade avloppspunkter och inredningsföremål som dusch, toalett och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bonusfrågor: Just nu är vi inne på matta på golvet och kakel på väggarna. Visst kan det bli bra? Höjer det värdet med klinker på golvet? Med klinker känns golvvärme som ett måste och då blir det ganska mycket mer jobb...
 
Karlia
Duschbadkar med duschväggar tycker jag är en bra lösning. Finns säkert bubbelkar med duschväggar också.

Med plastmatta på golvet blir det inte lika kallt på golvet som med klinkers. Har ni inte tänkt sälja de närmsta åren spelar ev värdehöjning ingen större roll tänker jag.
 
BirgitS
N NoiseMaker skrev:
Draperier blir snabbt äckliga.
Det bör inte vara ett problem om man kör dem i tvättmaskinen tillräckligt ofta.

N NoiseMaker skrev:
Bonusfrågor: Just nu är vi inne på matta på golvet och kakel på väggarna. Visst kan det bli bra? Höjer det värdet med klinker på golvet?
Det beror på hur köparna resonerar just där du bor.

N NoiseMaker skrev:
För att förenkla så mycket som möjligt och därmed hålla nere kostnaden tänkte vi försöka låta vatten och avlopp varar kvar där de är idag, men det borde gå att flytta avloppet och dra nya rör från pannrummet som är under badrummet.
Några vattenrör som kommer upp genom golvet?
Det är inte längre tillåtet. Gäller även radiatorrör.

Hur ser det ut om du ritar in ett sånt badkar ni vill ha?
 
Karlia Karlia skrev:
Duschbadkar med duschväggar tycker jag är en bra lösning. Finns säkert bubbelkar med duschväggar också.

Med plastmatta på golvet blir det inte lika kallt på golvet som med klinkers. Har ni inte tänkt sälja de närmsta åren spelar ev värdehöjning ingen större roll tänker jag.
Har du någon specifik produkt du kan tipsa om? Det som krånglar till det är ju att vi inte kan nyttja hörnet utan måste ha blandaren ganska centrerat på väggen.

Det finns en möjlighet att vi säljer inom något eller några år, därav frågan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det bör inte vara ett problem om man kör dem i tvättmaskinen tillräckligt ofta.
Vi har duschdraperi idag och det är ett problem att man måste köra det i tvättmaskinen så ofta.

BirgitS BirgitS skrev:
Det beror på hur köparna resonerar just där du bor.
Eftersom vi inte vet det frågar jag här på forumet.

BirgitS BirgitS skrev:
Några vattenrör som kommer upp genom golvet?
Det är inte längre tillåtet. Gäller även radiatorrör.
Hur får man rör från ett våningsplan till ett annat om man inte får dra dem genom golvet?

BirgitS BirgitS skrev:
Hur ser det ut om du ritar in ett sånt badkar ni vill ha?
Jag har inte hittat ett badkar som uppfyller alla kriterier, därför frågar jag om tips här.
 
BirgitS
N NoiseMaker skrev:
Eftersom vi inte vet det frågar jag här på forumet.
Problemet är nog att det svårt för någon att veta hur det är just där ditt hus är. Du kan fråga några mäklare som kan marknaden där. I stora delar av Stockholm påverkar det definitivt marknadsvärdet och många köpare kommer att anse att badrummet måste totalrenoveras om det är plastmatta och det påverkar priset, i andra delar är många ute efter något så billigt som möjligt och bryr sig inte om det är plastmatta, och i andra delar har folk det så gott ställt att de i vilket fall som helst kommer att totalrenovera badrummet för att få det i just den stil den tycker om.

N NoiseMaker skrev:
Hur får man rör från ett våningsplan till ett annat om man inte får dra dem genom golvet?
De ska dras via väggen och alltså komma ut från väggen. Läs branschreglerna från Säker vatten, GVK och BKR.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jag vet inte om vi får tipsa om olika märken men jag har själv noro duschbadkar grande där baddjupet är extra djupt. Det är dock utan bubblor. Superbra att bada i, liksom med alla akrylkar är det svårt att komma åt avloppet dock.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
BirgitS
Karlia Karlia skrev:
Jag vet inte om vi får tipsa om olika märken
Visst får man det när man har skrivit flera inlägg och/eller varit medlem ett bra tag, se reglerna.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Jag har ett badrum i liknande form. Lite kortare och bredare. Jag gjorde om och ställde badkaret vid kortvägg under fönster. U dusch mitt på långväggen. Toa mellan dörr och dusch. Handfat/kommod mittemot.
Avlopp är lite meck att flytta. Rören till blandare inte krångligt
 
P Pin skrev:
Jag har ett badrum i liknande form. Lite kortare och bredare. Jag gjorde om och ställde badkaret vid kortvägg under fönster. U dusch mitt på långväggen. Toa mellan dörr och dusch. Handfat/kommod mittemot.
Avlopp är lite meck att flytta. Rören till blandare inte krångligt
Det hade varit en variant, men det sitter en radiator under fönstret. Jag kan inte flytta några rör själv men gubbarna sa att det är besvärligt. Framför allt för mab ju inte ha några skarvar o väggen och att gå med synliga rör från nuvarande position är inte så snyggt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Så här gjorde vi men med vikbara duschdörrar på mitten så dom går att vika in ordentligt mot väggen, då behöver ni inte göra avkall på varken bad eller dusch. Vi har samma storlek på badrum som er ungefär.
Översiktsbild av ett litet badrum med vikbara duschdörrar, badkar, toalett och handfat, utan synlig radiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Satt radiator under fönstret, tog bort det och rören löddes samt lades ner i golvet.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Det hade varit en variant, men det sitter en radiator under fönstret. Jag kan inte flytta några rör själv men gubbarna sa att det är besvärligt. Framför allt för mab ju inte ha några skarvar o väggen och att gå med synliga rör från nuvarande position är inte så snyggt.
Vi hade elradiator under fönstret som ersattes av golvvärme och handdukstork.
 
Modern badrum interiör med fristående badkar, duschhörna, och handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.