Hej!

Vi försöker hitta vårt avlopp som går ut i gatan, kan någon kunnig utifrån bilden avgöra om detta har med avlopp eller dagvatten att göra?

Man kan höra vatten när man spolar i wc om man lyfter av locket på röret som sticker upp, men om detta är avlopp förstår jag inte vad det röret som kommer ganska grundt är för något, eller kan dagvatten/avlopp ha något gemensamt avlopp?

Hoppas någon kan hjälpa mig utifrån den lilla infon jag har.
 
  • Grävd öppning i marken visar rörledningar, en person pekar mot dem för att hitta avlopp eller dagvatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket rör kommer grunt menar du avlopp kommer ju där dom hamnar på grund av att man inte kan ha hur mycket fall som helst
 
Ser inte ut att vara så grunt, 60-70 cm? Grävde fram början på mitt idag och det låg på 60 cm. Beror på var i landet men här i Söder känns det verkligen tillräckligt.
 
E
Kolla vid tomtgräns på kommunens sida, där bör det ligga ihop med vattnet. Är det en grusgång får du skarpa lite, annars sitter ofta skyltar om det är dolt. Ledningssökare eller någon kraftig magnet.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Vilket rör kommer grunt menar du avlopp kommer ju där dom hamnar på grund av att man inte kan ha hur mycket fall som helst
Det var dagvatten som kommer bortifrån och som jag tyckte var grunt, vad det verkar i så fall är att de kopplat dagvattnet på avloppet..
 
Det är isåfall en ganska dålig lösning
 
J Jkaborg skrev:
Det var dagvatten som kommer bortifrån och som jag tyckte var grunt, vad det verkar i så fall är att de kopplat dagvattnet på avloppet..
Beror på hur det ser ut i gatan, är det kombinerat där så finns det ingen anledning att separera inne på tomten.
 
P Prodigys skrev:
Beror på hur det ser ut i gatan, är det kombinerat där så finns det ingen anledning att separera inne på tomten.
De fastighetsägare jag pratar med brukar jag rekommendera att separera dag och spill inne på tomten för att koppla ihop det vid anslutningspunkten. Kombinerade avloppssystem byggs i varierande grad bort, den dagen kommunen bygger om det till ett separerat system behöver man inte gräva up hela tomten på nytt. Materialkostnaden för ett extra rör är väldigt liten i sammanhanget.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
De fastighetsägare jag pratar med brukar jag rekommendera att separera dag och spill inne på tomten för att koppla ihop det vid anslutningspunkten. Kombinerade avloppssystem byggs i varierande grad bort, den dagen kommunen bygger om det till ett separerat system behöver man inte gräva up hela tomten på nytt. Materialkostnaden för ett extra rör är väldigt liten i sammanhanget.
Det är klart att det stämmer när man lägger nytt och/eller gör vid det gamla. Med tanke på färgen på rören så gissar jag att detta är gjort någon gång i början av plaströrens era och då fanns inte samma tänk på många ställen i landet.
 
N NoOne2k skrev:
De fastighetsägare jag pratar med brukar jag rekommendera att separera dag och spill inne på tomten för att koppla ihop det vid anslutningspunkten. Kombinerade avloppssystem byggs i varierande grad bort, den dagen kommunen bygger om det till ett separerat system behöver man inte gräva up hela tomten på nytt. Materialkostnaden för ett extra rör är väldigt liten i sammanhanget.
Fotot är taget där anslutningen mot gatan enligt karta är, lyckades inte ännu ta mig ner och se vart röret som går lodrätt ner sticker men jag tror att det är avlopp där nere.. Ska gräva vidare till helgen och se vart vi når. Det verkar åtminstone som dagvatten är kopplat på avloppet.
 

Bästa svaret

harry73
om ni hör vatten i röret när ni spolar toan eller tömmer ett badkar, ska det vara er avloppsledning. Röret som går lodrätt ner i marken är då en rensbrunn för att kunna spola rent sista sträckan ner till gatan.
Om du också hör vatten i röret när du spolar vatten i stuprören, då går dagvattnet också till avloppet. det är inte ovanligt även om man nuförtiden hellre ser att dagvattnet tas omhand på den egna tomten (t ex i stenkista).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.