Förvarade soffbordet i ek i kallt förråd några veckor under hösten medans jag la ny parkett i vardagsrummet. När skulle ta in bordet igen hade bordsskivan i spruckit tvärs hela bordet. Se bild. Går bordet att rädda? Funderar på om det går att trycka i lite lim i sprickan och pressa ihop den med limknektar. Kan det funka?
 
  • Ett soffbord i ek med en lång spricka mitt i bordsskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju testa torrt om sprickan kan pressas ihop. Annars kan du fylla sprickan med epoxy eller låta den vara och stabilisera med fjärils-inlays. Alltså om du kan tänka dig komma att gilla sprickan!
 
Jag tror på att pressa ihop med limknektar och trälim. Det svåra är att få ner limmet djupt i sprickan. Har sett folk som använder spruta för att få ner limmet djupt har dock inte sett var man köper en sån.

Om sprickan går hela vägen igenom skivan så kan man tydligen dra limmet genom sprickan med dammsugaren.

Lycka till.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Jag har limmat ihop ett par bänkskivor av ek med trälim och tvingar. Det sista jag gjorde var att blanda i slipdamm från samma ekskiva i limmet ifall det inte skulle gå ihop helt. Det kan också vara värt att fungera på.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Hur ser resten av bordet ut och framförallt hur är skivan infäst mot underredet? Har svårt att se att skivan skulle spontanspricka för att den lagras kallt några veckor, om det nu inte är så att skivan är felaktigt fastsatt mot underredet, utan möjlighet för träet att röra sig.
 
  • Gilla
ergonomen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.