Hej på er allihopa!

Nu börjar ju höst/vintersäsongen och med den kommer ju (för vissa av oss med direktverkande el och tomma plånböcker) det traditionella gnället från klena familjemedlemmar om att det är kallt inomhus...

Eftersom luftvärmepumpen tar hand om värmen i större delen av kåken och vi bara har tre element i sovrummen igång, tänkte jag att jag skulle ordna det lite bättre för barnen, de har ju tydligen lärt sig i skolan att barnkonventionen innehåller någon del om att slippa frysa är en mänsklig rättighet (bla bla bla... )..

Nu till problemställningen.

Vi har ju fina gamla element från -73 vilka blir stekheta, luktar konstigt och knäpper sådär hemtrevligt. Dessa element har någon framåtsträvande modern själ uppgraderat med ett styrningssystem från IQ Therm...

Det var säkert jättebra när det var nytt, men nu är det mest krångligt, speciellt eftersom reglerenheterna tappar minnet vid strömavbrott, och programmeringsenheten ("fjärrkontrollen") tappar minnet när batteriet tar slut... De måste bort helt enkelt,vilket ger tre alternativ.
1: ta bort styrningen och återgå till mekanisk termostat.
2: ersätta styrningen med något modernare
3: köpa helt nya element.

Eftersom jag är nostalgisk och gillar att pyssla med saker själv är alternativ 2 mest lockande.. Jag har dock inte hittat något som funkar med mina modesta krav (nattsänkning och 400v utan nolla) utan det är mest super-duper-avancerat med wifi och blåtand och moln och s-k-i-t.

Finns det överhuvudtaget? Och då till en kostnad under vad ett modernt oljefyllt element kostar? Typ 1500-2000 kr/st?

All input är välkommen, tackar på förhand!
 
  • Gammalt värmeelement från 1973 med en IQ Therm styrningsenhet och synliga anslutningskablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vit IQtherm temperaturstyrningsenhet på ett bord, med slitage och knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en IQtherm E temperaturregulator visar information om spänning (400V), ström (10A) och tillverkare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal värmeelementets styrenhet med kretskort, kondensatorer och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Det finns lösa element som går att fjärrstyra via wifi. Jag förutsätter att de också kan programmeras för nattsänkning.

När jag för några år sedan tittade efter en lös elektronisk termostat för att ersätta en befintlig mekanisk dito slutade det med att jag köpte ett nytt element i stället. Det var för liten skillnad i pengar för att jag skulle vilja ha kvar de gamla elementen som var stora, fula, repiga och färgfläckade.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns lösa element som går att fjärrstyra via wifi. Jag förutsätter att de också kan programmeras för nattsänkning.

När jag för några år sedan tittade efter en lös elektronisk termostat för att ersätta en befintlig mekanisk dito slutade det med att jag köpte ett nytt element i stället. Det var för liten skillnad i pengar för att jag skulle vilja ha kvar de gamla elementen som var stora, fula, repiga och färgfläckade.
Grejen är ju att jag helst slipper allt sånt..

Gnosjö hade en uppgraderingsmodul till deras element, som gav elektronisk termostat och en enkel knapp för nattsänkning på 3,5 grader, men den var ju såklart för montering på deras element och verkar utgått...
 
G
Har själv installerat ett par sådana här https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-rumstermostat-ip20 för kanske 15 år sedan.
Dessa har fungerat ypperligt under dessa år. Nu var det 230v-modellen om jag inte kommer ihåg fel, men 400v-modellen funkar nog lika bra. Triac-styrning för ljudlös och jämnare reglering av värmen.
Kan inte svära på om de kräver nolla eller ej.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Har själv installerat ett par sådana här [länk] för kanske 15 år sedan.
Dessa har fungerat ypperligt under dessa år. Nu var det 230v-modellen om jag inte kommer ihåg fel, men 400v-modellen funkar nog lika bra. Triac-styrning för ljudlös och jämnare reglering av värmen.
Kan inte svära på om de kräver nolla eller ej.
Inser att jag var lite otydlig..

Helst vill man ju ha automatisk nattsänkning, jag antar att de här varianterna kräver att man manuellt slår till och från...
 
Om man ska byta element, vad ska man ha då?
 
Jag tror att det är något av en motsägelse att vilja ha minsta möjliga antal funktioner och samtidigt ha automatisk nattsänkning. Den automatiska nattsänkningen kräver en realtidsklocka och därmed ett gränssnitt för att ställa klockan och programmera tiderna för sänkning och höjning. De som kostar på elementen detta gränssnitt kan lika gärna implementera fler funktioner. Med enklare element brukar det lösas med ett centralt kopplingsur som aktiverar nattsänkningen.

Jag tror att noggrannheten på termostaten är bra nog på i stort sett alla nya element. Jag har haft dålig erfarenhet av element från Tego. I övrigt tycker jag att direktverkande elradiatorer brukar fungera problemfritt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag tror att det är något av en motsägelse att vilja ha minsta möjliga antal funktioner och samtidigt ha automatisk nattsänkning. Den automatiska nattsänkningen kräver en realtidsklocka och därmed ett gränssnitt för att ställa klockan och programmera tiderna för sänkning och höjning. De som kostar på elementen detta gränssnitt kan lika gärna implementera fler funktioner. Med enklare element brukar det lösas med ett centralt kopplingsur som aktiverar nattsänkningen.

Jag tror att noggrannheten på termostaten är bra nog på i stort sett alla nya element. Jag har haft dålig erfarenhet av element från Tego. I övrigt tycker jag att direktverkande elradiatorer brukar fungera problemfritt.
Kanske skulle kolla runt efter nya element, nattsänkningen är väl inte nödvändig heller, egentligen, vi har ju inte 35 grader varmt... ...
 
Behöver du inte automatisk nattsänkning är säkert malmberstermostaten som länkas bra nog. Har du flera element i samma rum kan samma termostat styra flera. Det blir säkert en billigare och lika bra lösning som nya element. Men möjligen inte lika snygg.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Behöver du inte automatisk nattsänkning är säkert malmberstermostaten som länkas bra nog. Har du flera element i samma rum kan samma termostat styra flera. Det blir säkert en billigare och lika bra lösning som nya element. Men möjligen inte lika snygg.
Det är två sovrum, ca 12 kvm styck, så relativt små...
 
Det verkar som det finns ett PAX-element som har nattsänkning utan inställning av klocka... Den verkar ha ett par olika timers man väljer på...
 
richardtenggren
Jag satt in ett Adax Neo i badrummet i källaren när vi flyttade in, det har både dag och nattsänkining om man vill. Satt ett äldre element som vi ersatte, då det luktade bränt damm när det var igång.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Mitt råd är att du tittar lite på dels NOBÖ och ADAX. Det är troligen två av dom absolut bästa som finns att köpa. Bägge lite varianter av styrsystem.
Att köpa oljefylld element ger inget mervärde så slopa dom (men dom har lite nackdelar som jag flera gånger tidigare listat) , oljefyllda var bra när dom kom någon gång på 70-80 talet men det berodde mest på att dåtidens element oftast hade rätt dåliga regleringar, i dag är det en helt annan sak för 40-50 års utveckling har satt sina spår i funktionen.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Mitt råd är att du tittar lite på dels NOBÖ och ADAX. Det är troligen två av dom absolut bästa som finns att köpa. Bägge lite varianter av styrsystem.
Att köpa oljefylld element ger inget mervärde så slopa dom (men dom har lite nackdelar som jag flera gånger tidigare listat) , oljefyllda var bra när dom kom någon gång på 70-80 talet men det berodde mest på att dåtidens element oftast hade rätt dåliga regleringar, i dag är det en helt annan sak för 40-50 års utveckling har satt sina spår i funktionen.
Åfan, jag trodde oljefyllda var nödvändigt för att slippa tokvarma element knäpper och luktar.. :)
Har man lärt sig något nytt idag med...

Edit : både Nobö och Adax verkar vara made in Norway, vilket tar emot lite grann.. :rofl:
 
Ibland får man bita i det sura äpplet, men bägge är marknadsledande. Trixet att undvika heta element är att välja nog stor effekt på elementen, då får man korta gångtider och elementen blir bara lite varma. Effekten att sikta på (i normalabostäder) är ca 70 Watt/m2. Hög effekt innebär ju inte att energiåtgången blir större den är princip rätt exakt lika oberoende av effekt på elementen, små element långa gångtider och heta ytor, stor effekt korta gångtider och svala ytor.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.