Jag tankar båten (med fast tank) med jeepdunk och gjort det i många år med olika lösningar (slang, tratt, hävert). Men köpte i somras en dunk på 15 liter från Husqvarna som jag är mycket nöjd med, slipper slangar (som det finns bränsle kvar i och droppar) och trattar, bra handtag vid lyft och hantering.
https://www.husqvarna.com/se/reservdelar-tillbehor/bransledunkar/bensindunk-15-liter/580754501/
Och tycker man det är tungt med 15 liter, fyll inte fullt i dunken
 
  • Gilla
JENilsson och 2 till
  • Laddar…
Finns snabbtankpipar till de flesta dunkarna.
Till fyrtaktsoppan har jag en snabbpip som skruvas på Aspendunken.
Tvåtakt speciell dunk med två delar, en för bränsle och den andra kedjeolja både snabbpip.
Bara att vända dunken, stoppa i pipen och tryck till. Pipen stänger sedan när tanken är full.
 
Ett husfars tips....
En klassisk jeepdunk i plåt går utmärkt att tömma utan spill och utan hjälpmedel om man vänder den rätt. Dunken skall hållas så att hålet blir högsta punkt vid tömmning. Det betyder att dunken ska ligga platt horizontellt i luften med den sida hålet sitter på högst upp. Sen ska dunken tippas i lagom takt så vätskeytan aldrig täcker hela hålet, luft måste komma in. Efterhand som dunken töms vrider man den för att i slutet av tömningen hålla duken stående på högkant med hålet neråt. Basic!

Andra typ trekantigare plastdunkar kan tömmas på högkant men roteras bakåt så man tömmer över handtaget. Glöm inte luften som ska in i dunken. Slarva med det och dunken kastar vätskan åt alla håll med kluckande ljud.

Sen får man givetvis skaffa hur fancy superduperdunk man vill men det skadar inte ändå att kunna grunderna i dunktömning.

Prova vrida oljedunken ett kvarts varv nästa gång du fyller olja i bilen så får du se... Funkar!

Försökte styrka detta med lite bilder från nätet men inser att den digitaliserade världen saknar denna basala kunskap.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
En vanlig hävertpump funkar utmärkt, men då gäller det att dottern har orken att lufta upp dunken på moppen.

Använder sån mycket till att tanka skotrar och dylikt. Kostar väll typ 100kr att införskaffa
 
Sök på "snabbpip" så hittar du olika typer beroende av dunktyp. Kallas också autofiller.
 
Jag har metoder liknande Bjober, tillsammans med en lång böjlig jeepdunkpeep, eller pip heter det visst, går det att leva ett spillfritt liv.
Det som är irriterande i pipvärlden är att alla pipar inte tätar på alla jeepdunkar, så att jeepdunken är en världsstandardpryl stämmer inte rikigt hundra.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Gå till nånn verkstad, jordbruk, eller nått annat ställe där det förbrukas tex motor och hydraulolja.
Där kan det finnas gott om tomma dunkar med inbyggd pip. Bla. Agrol och okq8 har sånna.
Visserligen 20L men man behöver ju inte fylla den helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.