Sveriges Radio skriver i en artikel att deklarationsavgiften ska höjas från 75kr till 200kr på paket som skickas utanför EU.

Vad tycker vi om detta? Blir ju svårt att motivera små och billiga inköp av diverse elektronik eller liknande.

Se artikeln här: https://sverigesradio.se/artikel/7581776
 
Är väl en avgift, inte skatt.
Men det är väl klart att det kostar att tulla in och kontrollera paket oavsett hur mycket eller lite innehållet kostar.
Vi lär ju subventionera China post så därför skickar de paket nästan ”gratis”
Protte
 
"Varje dag får Postnord in tiotusentals paket från länder utanför EU"

Dom behöver alltså få in runt 2-300 miljoner i månaden i avgifter för att täcka sina kostnader? Ska det sitta 5 000 heltidsanställda och jobba med detta?
 
  • Gilla
siggebo och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
"Varje dag får Postnord in tiotusentals paket från länder utanför EU"

Dom behöver alltså få in runt 2-300 miljoner i månaden i avgifter för att täcka sina kostnader? Ska det sitta 5 000 heltidsanställda och jobba med detta?
Jadu, blir en bra inkomst för postnord iallafall.
Ponera att det i snitt, utslaget över dagen/veckan, tar 10 min att undersöka ett paket, då hinner en anställd med ~50 paket per dag. Får dom in 30 000 paket per dag så behövs 600 anställda extra. 50 000 paket om dagen ger 1 000 anställda. Säg att en anställd kostar ~30 000kr med alla avgifter så blir det 30 000 000kr/månad vid 1 000 nya anställda.

Kan dom då få in 300 000 000 som du skrev så blir det bra förtjänst :D
 
Vet inte hur mycket postnord tjänar på paketavgiften. Jag tycker mest man hör om postnords förluster. För postnord handlar det väl om sortering, hantering, lagring och strul som skapar badwill. De hade ju varit glada utan extra hantering och hade velat bli tillfrågade om denna hantering av alla Kina paket.

Vad som ”stör” mig är att om jag skickar ett paket inrikes så subventionerar jag Kina paketen för att Kina är klassat som ett U-land (klass D) i internationella postunionen.

[Därför betalar du mer i frakt till grannen – än runt halva jordklotet]
”För att inom Sverige frakta en försändelse som väger 250 gram får Postnord 10 kronor och 40 öre av China Post. Hade samma paket skickats inom Sverige med tjänsten ”Skicka lätt” så hade det kostat 58 kronor – mer än fem gånger så mycket.”
 
G
A
Det är väl knappast förvånande,EU älskar ju handelshinder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.