Hej! har en smålandsvilla från 2012 och ska koppla på golvvärme till uterummet.. någon som vet om man kommer åt värmefördelar skåpet underifrån huset ?? om man öppnar upp underifrån. någon som gjort liknande?
 
Krilleman
Hur menar du underifrån?
Du behöver koppla detta direkt på din BV-pump. Sekundärvärme från bef GV-fördelare är inte att föreslå i ett uterum där du behöver mer drag i systemet när det är kallt ute.

Ska du verkligen ha vanligt "radiatorvatten" ut till GV för uterum?
Det brukar ju normalt rekommenderas att det är glykolfyllt när frysrisk föreligger och det finns separata produkter för detta.

Tex:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...arpaket/lk-varmevaxlarpaket--10_77746682.aspx

Och billigt är det inte heller, varken att driva eller att installera. Men skönt som tusan!

Kan exempelvis köpas här:
https://www.rorprodukter.se/golvvar.../vaxlarpaket/lk_varmevaxlarpaket_-10--2418810
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ska du verkligen ha vanligt "radiatorvatten" ut till GV för uterum?
Det brukar ju normalt rekommenderas att det är glykolfyllt när frysrisk föreligger och det finns separata produkter för detta.

Tex:
[länk]

Och billigt är det inte heller, varken att driva eller att installera. Men skönt som tusan!

Kan exempelvis köpas här:
[länk]
rummet är med isolerglas och är tänkt att vara värmt året om
 
Krilleman
Du får ju även tänka att detta är en försäkring för resterande hus om det skulle bli strömlöst för länge. Inte kul att förlora driften på resterande värmesystem för ett uterum som frusit sönder någon slinga med luft i tex...

Är ditt uterum lika isolerat som resterande hus? Räcker effekten på låg-temp GV?

Men smaken är som baken...
 
Krilleman Krilleman skrev:
Du får ju även tänka att detta är en försäkring för resterande hus om det skulle bli strömlöst för länge. Inte kul att förlora driften på resterande värmesystem för ett uterum som frusit sönder någon slinga med luft i tex...

Är ditt uterum lika isolerat som resterande hus? Räcker effekten på låg-temp GV?

Men smaken är som baken...
huset har ju mycke bättre isoler värde en uterummet men enligt beräkningar ska de fungera bra det är 2 slingor på 16 slang på 25 m2 har även vedeldad kamin,, men huvudfrågan kvarstår. skulle de hända något med värmepumpen dår jag köra el element eller elda, tills problemet är löst. skulle strömmen gå för man väll elda
 
Du kan aldrig ha samma temperatur på golvvärme som en radiator slinga. Du måste i så fall shunta ut från värmepumpen till golvvärmen. Är verkligen uterummet lika bra isolerat som huset? Tänker speciellt på golv och tak? Har ni 50cm lösull i taket?

Riskerar de frysa där ute vid strömavbrott spelar det ingen roll hur mycket du eldar inne i huset.... Slingorna fryser sönder och spricker.

Dessutom är det ju att slänga pengar i sjön om inte isoleringen är tillräcklig.
 
J Joonazz skrev:
Du kan aldrig ha samma temperatur på golvvärme som en radiator slinga. Du måste i så fall shunta ut från värmepumpen till golvvärmen. Är verkligen uterummet lika bra isolerat som huset? Tänker speciellt på golv och tak? Har ni 50cm lösull i taket?

Riskerar de frysa där ute vid strömavbrott spelar det ingen roll hur mycket du eldar inne i huset.... Slingorna fryser sönder och spricker.

Dessutom är det ju att slänga pengar i sjön om inte isoleringen är tillräcklig.
Isoleringen blir aldrig bra i ett sådant utrymme, men de som är isolerat som golv och tak är bra, huset har lågtemp system så de borde gå utmärkt att ha stödvärme från husets radiator slinga, alla termostatrar i huset är öppna för jag kör på tempgivare i mitten av huset. sedan kan man tycka de är att slänga pengar i sjön å värma på uterummet hela tiden men de finns värre saker att slänga pengar på att ha ett varmt "extrarum" som vi använder varje dag så de får kosta lite.. isolerglasen vart inte grattis de heller men de får kosta lite.. men tillbaka till huvudfrågan ingen som öppnat upp under huset mot fördelar skåpet?.
J Joonazz skrev:
Du kan aldrig ha samma temperatur på golvvärme som en radiator slinga. Du måste i så fall shunta ut från värmepumpen till golvvärmen. Är verkligen uterummet lika bra isolerat som huset? Tänker speciellt på golv och tak? Har ni 50cm lösull i taket?

Riskerar de frysa där ute vid strömavbrott spelar det ingen roll hur mycket du eldar inne i huset.... Slingorna fryser sönder och spricker.

Dessutom är det ju att slänga pengar i sjön om inte isoleringen är tillräcklig.
J Joonazz skrev:
Du kan aldrig ha samma temperatur på golvvärme som en radiator slinga. Du måste i så fall shunta ut från värmepumpen till golvvärmen. Är verkligen uterummet lika bra isolerat som huset? Tänker speciellt på golv och tak? Har ni 50cm lösull i taket?

Riskerar de frysa där ute vid strömavbrott spelar det ingen roll hur mycket du eldar inne i huset.... Slingorna fryser sönder och spricker.

Dessutom är det ju att slänga pengar i sjön om inte isoleringen är tillräcklig.
huset hat ett lågtemp system så de behövs

J Joonazz skrev:
Du kan aldrig ha samma temperatur på golvvärme som en radiator slinga. Du måste i så fall shunta ut från värmepumpen till golvvärmen. Är verkligen uterummet lika bra isolerat som huset? Tänker speciellt på golv och tak? Har ni 50cm lösull i taket?

Riskerar de frysa där ute vid strömavbrott spelar det ingen roll hur mycket du eldar inne i huset.... Slingorna fryser sönder och spricker.

Dessutom är det ju att slänga pengar i sjön om inte isoleringen är tillräcklig.
 
Vad har du för framledningstemperatur på nuvarande radiatorer?
 
J Joonazz skrev:
Vad har du för framledningstemperatur på nuvarande radiatorer?
har aldrig vart över 40grader vad jag sett på 10år
 
pioneer pioneer skrev:
har aldrig vart över 40grader vad jag sett på 10år
pioneer pioneer skrev:
Hej! har en smålandsvilla från 2012 och ska koppla på golvvärme till uterummet.. någon som vet om man kommer åt värmefördelar skåpet underifrån huset ?? om man öppnar upp underifrån. någon som gjort liknande?
Hur långt har du kommit i detta projekt? Vi har en SMV byggd 2015 och har precis gjort exakt som du beskriver. Vi har ett 24 kvm uterum utanför köket där vi har vattenburen golvvärme som är inkopplad på befintlig fördelare i tvättstugan. Funkar klockrent! Nu är det ca -19 ute och vi har 17-18 grader i uterummet.
 
E Ellertz skrev:
Hur långt har du kommit i detta projekt? Vi har en SMV byggd 2015 och har precis gjort exakt som du beskriver. Vi har ett 24 kvm uterum utanför köket där vi har vattenburen golvvärme som är inkopplad på befintlig fördelare i tvättstugan. Funkar klockrent! Nu är det ca -19 ute och vi har 17-18 grader i uterummet.
Hej! tack för att du skriver! låter ju superbra. jag har inte kopplat in det ennu utan enbart kör på vedeldad kamin i uterummet (underbart) men blir ju kallt när man inte eldar och det tar tid å få värme i golvet så hade vart bra och fått kopplat på vattnet jag får ta tag i detta nu då tog ni upp ett hål under huset upp i tvättstugan?
 
pioneer pioneer skrev:
Hej! tack för att du skriver! låter ju superbra. jag har inte kopplat in det ennu utan enbart kör på vedeldad kamin i uterummet (underbart) men blir ju kallt när man inte eldar och det tar tid å få värme i golvet så hade vart bra och fått kopplat på vattnet jag får ta tag i detta nu då tog ni upp ett hål under huset upp i tvättstugan?
Har ni dragit in matningen i själva uterummet?
Det tycker jag var lite besvärligt då du var tvungen att borra genom dubbla balkar för att komma ner i grunden utifrån.

Exakt, dock så var de jäkligt svårt att få upp slangen in i fördelarskåpet så vi fick kapa upp ett hål i väggen precis där alla slangar går upp. Borrade sedan från huset två hål på 30 mm och drog upp slangen där, och sedan vidare in i skåpet.

Vi har ändå ett skåp som täcker inkommande vatten, så det där hålet vi tvingades göra syns inte alls.

Behöver du några bilder eller nått hur vi gjort är de bara hojta till :)
 
E Ellertz skrev:
Har ni dragit in matningen i själva uterummet?
Det tycker jag var lite besvärligt då du var tvungen att borra genom dubbla balkar för att komma ner i grunden utifrån.

Exakt, dock så var de jäkligt svårt att få upp slangen in i fördelarskåpet så vi fick kapa upp ett hål i väggen precis där alla slangar går upp. Borrade sedan från huset två hål på 30 mm och drog upp slangen där, och sedan vidare in i skåpet.

Vi har ändå ett skåp som täcker inkommande vatten, så det där hålet vi tvingades göra syns inte alls.

Behöver du några bilder eller nått hur vi gjort är de bara hojta till :)
Jag ser gärna bilder på detta
ja förstår va du menar med dubbla balkarna ja förstodd inte först vad som hände när ja borrade igenom de var lite bökigt Golv värmen är helt klar i uterummet och ligger 4 slangar fram under huset under fördelar skåpet, jag har köpt en shunt grupp så ja tänkte dra ner 2 slangar och därifrån 2 grupper då jag har 2 slingor i uterummet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.