Hej
Jag har tre avloppsrör som kommer ut från husgrunden. Jag söker metallgaller för dessa eftersom vi har möss som gillar att röra sig här. Vi har testat typ takfotsnät och även plastventil men mössen äter sönder dem.

Jag hittar mest 100mm-galler och de passar kanske okej inuti? Jag har inte vågat testa på chans, eftersom det kanske finns något som är avsedda för dessa 110-rör?
Tack för tips!
 
  • Tre avloppsrör i terrakotta sticker ut från husgrunden på en grusig mark täckt med höstlöv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Durkslag? Rostfria och råttsäkra, och billiga
 
Gimp Gimp skrev:
Durkslag? Rostfria och råttsäkra, och billiga
Hmm. Slakta durkslag och vika nätet runt och sätta fast med slangklämma typ, eller hur tänkte du montera?
 
Ja, typ något sådant.
Eller om man hittar en med precis rätt diameter så kanske det går att borra genom "ramen" runt och skruva in i röret.
Eller behöver det vara snyggt också?
 
Claes Sörmland
Jag har tagit en stump hönsnät och tryckt ihop till en boll med handkraft. Sen trycks den in i röret.
 
  • Gilla
Stenhem
  • Laddar…
Mikael_L
T tobbew skrev:
Jag har tre avloppsrör som kommer ut från husgrunden. Jag söker metallgaller för dessa eftersom vi har möss som gillar att röra sig här. Vi har testat typ takfotsnät och även plastventil men mössen äter sönder dem.
Och då får jag väl anta att det inte är avloppsrör för avlopp, utan mer typ dagvatten eller något annat som är nästan rent vatten?
 
  • Gilla
tobbew och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen.

Det är faktiskt önskvärt att det är ganska snyggt. Det är under en altan, som ska bli inbyggd, så det blir väl en vägg av trall där med tre ventilgaller som sitter i rad. Som rimligtvis också då går att öppna för att göra någon typ av rensning eller så ifall det någonsin skulle behövas, eller att det pluggas igen på ett smakfullt sätt. Vi planerar t.ex. att mäta fuktnivån i husgrunden, så det kan vara så att ventilationen är öppen under vissa perioder av året, men inte andra.

Mikael_L, nä det är som tur är inte avlopp, utan ventilation av husgrund samt tilluft för en kamin. :)

Men är det här så udda att det inte finns någon produkt som är gjort för detta?

Jag har ungefär en sån här på ett av rören idag:
https://www.clasohlson.com/se/Friskluftsventil-Flexit-100-R/p/36-3576
Den är för 100mm och jag virade några varv eltejp på ventilrörets utsida som gjorde att det nästan blev samma dimension som insidan av 110-röret. Dock kändes det inte särskilt rationellt att förlita sig på eltejp för att komma upp i rätt dimension. :)
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Då hade jag kört på gjutna aluminiumgaller.
[länk]
Och monterat med expanderande drevband.
[länk]
Ah, snyggt. Det kan vara en bra lösning. Den gillas mest hittills. Tackar!
 
Mikael_L
Peter2400 Peter2400 skrev:
Då hade jag kört på gjutna aluminiumgaller.
[länk]
Och monterat med expanderande drevband.
[länk]
Om röret sticker ut en cm eller så, så kan man dra ett par-tre skruvar i sidan av gallrets fläns...
I så fall skulle jag förborrat i röret med 4-5mm, sen kört med självborrande av rätt längd.

Biltema, Jula och div andra har ju också galler ifall man vill slippa att beställa.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsgaller/
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.