Växelventilen kan ha fastnat.
När motorskyddet löser så skall VP prioritera värme till huset. Och du får då inget varmvatten.
Sitter en spak på den som du kan dra i.
Du finner växelventilen i VP:na innandöme, följ ledningarna, till radiatorkrets resp varmvatten, på ovansidan av skåpet ner och in i pumpen så hittar du växelventilen, om du inte redan vet vart den är.
 
Var finns växelventilen? :thinking:
 
  • Svart rör med mässingskoppling och elsladdar, tänkt plats för växelventil ej synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av VVS-skåp med synlig Wilo cirkulationspump och rörkopplingar, potentiell växelventilplats ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komplex bild av en värmepumps inre med ledningar, pump och elektroniska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fluxor skrev:
Vilken del är mjukstarten?
Den del som sitter nedanför säkringar på ditt sista foto, är ett par blå delar ( relän ) ansluten med stickproppar. dom två vänstra är kopplade genom relän och den högra går direkt till kompressorn, det är bar en tanke från mig. Kan kopplas ihop med såna här , finns på Biltema. Och blir mjukisen bortkopplad
 
  • Blå stickpropp eller relä som används i elsystem, visas med artikelnummer på Biltemas webbplats.
Ber om ursäkt för dåliga bilder, Shakin' Stevens tog dem på fri hand...
 
J jonaserik skrev:
Den del som sitter nedanför säkringar på ditt sista foto, är ett par blå delar ( relän ) ansluten med stickproppar. dom två vänstra är kopplade genom relän och den högra går direkt till kompressorn, det är bar en tanke från mig. Kan kopplas ihop med såna här , finns på Biltema. Och blir mjukisen bortkopplad
Tack, men jag fattar inte.
Vad är Telemecanique-enheten till höger om dvärgarna för något?
 
F Fluxor skrev:
Vad är Telemecanique-enheten till höger om dvärgarna för något?
En kontaktor som ska starta kompressorn och under den sitter motorskyddet, om du tittar närmare på den nedre delen så finns en gradering med siffror på en rund skiva , det är en inställning av amperen som om kompressorns ström överstiger unställt värde ska den lösa ut och stänga av kompressorn. Denna del är en livförsäkring på en motor så den inte brinner upp. Blir det strömlöst på en fas så blir lindningen varm och blir bränd i motorn och adjöss med den, detta är bara ett skydd i elektriska delen och har inte med den mekaniska delen att göra, så det finns två fel som kan inträffa och i ditt fall kan jag inte avgöra.
 
F Fluxor skrev:
Var finns växelventilen? :thinking:
Beklagar, den sitter på returen.
Mindes fel.
Den sitter bakom brinepumpen, i alla fall på min DUO10.
Följ slangen som går in till VV-beredare
 
Mystiken tätnar.

Vaknade tidigt. Tog en stärkande kopp svart guld. Gick ned och såg över kylanläggningen (fd. värmepump).

Fick för mig att mäta lite, och av någon mystisk anledning finns en anomali behäftad med elanslutningen.

Gick tillbaka till sängen för att planera nästa drag. :thinking:

Ligger kvar en stund till jag åtminstone känner fötterna.
 
T
Om du fortfarande vill mäta om mjukstarten är kass så kopplar du bort alla kablar som går till kompresssern och mäter sen på sitiften( U och V mot jord eller N) där ska vara 0 volt :D

F Fluxor skrev:
Jag har pillat lite. Kör pumpen på tillskottsvärme för tillfället. En detalj är att kompressorn är riktigt varm fast den inte går... Men, väljer jag värmepumpsdrift så startar kompressorn och går ett tag, kanske 30 minuter igår. Sen löste motorskyddet.

Hur identifierar jag en eventuell mjukstart?

Bilden är från pumpen. Jag har en Fluke T5-1000 som vapen.
 
Mätning, i arbetsbrytaren, enklare att komma åt:

N-L1: 232
N-L2: 237
N-L3: 120
N-jord: 0
L1-L2: 387
L1-L3: 199
L2-L3: 201

Misstänker huvudsäkringsbortfall...
 
Hmmm, ingen huvudsäkring trasig... Mystiken tätnar än mer.
 
Ramlar och skramlar kompressorn så är den kass.
Och producerar knappt nån energi heller för den delen.
Så här låter en frisk kompressor

När min kompressor la av så var det ett helt annat metalliskt ljud och det hördes i hela huset.
 
Ja, min ger ifrån sig ett metalliskt skrapljud i startfasen. Antar att det är den som såg till att en huvudsäkring gick sönder, och även en 20A.

Undrar bara om det är värt att lägga pengar på ett kompressorbyte...
 
F Fluxor skrev:
Ja, min ger ifrån sig ett metalliskt skrapljud i startfasen. Antar att det är den som såg till att en huvudsäkring gick sönder, och även en 20A.

Undrar bara om det är värt att lägga pengar på ett kompressorbyte...
Ja det kan du fundera på :)
Pumpen kan mycket väl fungera tio år till
Min VP var tio år när kompressorn pajade .
Turligt nog har jag en hemförsäkring med allriskförsäkring som maximerar åldersavdraget till 10.000kr ( gäller även VP ) så bytet mitt kostade 13.000kr.
Efter det fick jag även byta cirkulationspumpen. Men det var både billigt och enkelt då jag gjorde det själv.
Men att lägga 25-30.000kr på en ny kompressor. Då skulle jag nog överväga att köpa en ny VP.
är ju bara att montera en ny Thermia Diplomat Optimum DUO. Den billigaste On/Off värmepumpen. En duger gott. Eller den som heter Optimum G3 om du har sort VV behov, den har hetgasväxlare.
 
Kompressorn hittade jag som hastigast för 11000:- drygt. Den ska hårdlödas va? Kanske ingen vill installera en kompressor kunden köpt... Kan jag byta för 20000 totalt är det intressant, sparar välbehövliga pengar till annat (behöver verkligen nytt kök!).

Fått offert på Calibra, runt 82000:-. Tänkte mig Atlas om det blir nytt dock, skiljde inte mycket, en femtusing till cirkus.

Har troligen kort slinga, så eventuellt att jag lägger en till slinga till våren för att få bättre ekonomi.

Behåller beredaren, den ska nog fungera ett tag till (300l).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.