Jag planerar ett uterum som ska byggas i vår. Det blir sadeltak med tegel på. Jag skulle vilja ha putsade hörnstolpar samt avväxlande stolpe. Höjden blir ca 2m. Dimension? Ja, 200x200 typ eller något grövre kanske? Jag är ingen murare men har murat samt putsat en del själv. Har någon gjort något liknande här, hur gjorde ni isåfall? Tillvägagångssätt? Materialval? etc...
Skjutpartiernas sidobeslag ska sedan skruvas fast i stolparna så materialet i stolparna ska enkelt kunna möjliggöra infästning.
 
Åsa Lund
En tegelsten är 120x250 så stolpe på 250x250 låter ju rimligt
 
Tack Åsa, tegelsten är ju ett alternativ såklart. Om man nu skulle mura med tegelsten/mursten, 2 stenar bredvid varandra och skifta riktning, blir det stabilt när man kommer upp 2m? Man skulle ju också kunna mura med någon form av skalblock som man kan armera och fylla med cement/betong?
 
Eller gjuter du armerade pelare som därefter putsas, så får man precis dom mått man önskar.
 
Om jag skulle mura med murtegel så skulle jag nog vilja mura så här, det känns stabilare. Men den blir ju ca 380x380 inkl fog. Ja det kanske inte blir så dumt. Jag har ju sett att man kan mura enligt nedan när man gör stolpar till grindar men de är ju inte 2m höga direkt. Kanske gäller det att man har stöd medelst tvärslåar tills stommen är på så att inte stolpen tar vind. Bör man förankra den nedersta i plattan eller räcker murbruk?
Digital modell av ett murtegelsprojekt i form av en rektangulär stolpe som illustrerar teknik för murverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju jättevanligt med murade stolpar med 2 tegel sida vid sida med bytt riktning som du beskrev tidigare. Har själv 2 sådana på mitt 60-talshus så det håller nog bra (är ingen armering i dessa - har reparerat den ena då den blivit skadad längst ned p.g.a. frostsprängningar i intilliggande stenar).
 
Tack alla, ja vi får se om det blir murat eller limträstolpar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.