T tompaah7503 skrev:
De som monteras med skruvar/spikar genom plåten, fullt synligt. Dessa system har jag sett tillräckligt av för att inte vilja ha själv - skruvhålen är av tioöresstorlek efter 30 år, gummipackningarna har torkat samt trillat ner och regnet letar sig med glädje ned för skruvhålen.
Klicktaket lider inte av denna förskruvningsproblematik då skruvarna sätts dolda men också i hål som har rörelsemån inbyggt i sig.
Exakt!
Jag förstår verkligen inte hur vi tänker här i Sverige.
En sketen massproducerad skruv med gummi som ska hålla väta ifrån att rinna ner i våra hus.
Inte en, inte två, utan 12-18 skruvar per kvm!

Det klicktak systemet jag tänkt mig går inte en skruv genom tätskiktet. (Med det menar jag synlig skruv uppifrån som går genom plåten ner till råsponten).
 
Rickard.
S Stefan85 skrev:
Jag förstår verkligen inte hur vi tänker här i Sverige.
Tror du vi är ensamma att montera plåttak med genomgående skruv? Plåttak monteras såhär över hela världen. Eller tänker du att vi svenskar borde veta bättre? :thinking:

Ska tilläggas att vi till skillnad från vissa andra länder ställer krav på ett tätt undertak under plåten för att ta hand om eventuella problem. Så det är inte riktigt bara en epdm packning som håller regnet ute.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Tror du vi är ensamma att montera plåttak med genomgående skruv? Plåttak monteras såhär över hela världen. Eller tänker du att vi svenskar borde veta bättre? :thinking:
Nu handlar tråden om Klicktak och dess för/nackdelar.
Jag nämnde (enligt mig) en nackdel med "synliga" farmarskruvar.
Vilket blir fördel med dolda skruvar och klicktak.

Om man litar på dessa skruvar? För mig får man använda dessa bäst man vill.
Baserat på den erfarenheten jag har av farmarskruvar kan jag inte ens tänka mig tanken att montera synliga, genomgående farmarskruvar på mitt tak till mitt hus där jag min familj.

Men jag har haft fel förr, kanske har jag fel nu också.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Schwen92 Schwen92 skrev:
Satfläsk vad fint :) planja?
Tack! Kami faktiskt. Som också gör plegel (sånna där fusktegel, inte min stil).

Funderar nu på den enda genomföringen jag ska göra. Skorsten för kaminen. Om jag ska ta in plåtis eller inte. Min enda erfarenhet av plåtarbete är taket och lite fönsterbleck. Bygger i övrigt själv, men det är inte helt lätt med genomföringar har jag förstått.
 
S Stefan85 skrev:
Nu handlar tråden om Klicktak och dess för/nackdelar.
Jag nämnde (enligt mig) en nackdel med "synliga" farmarskruvar.
Vilket blir fördel med dolda skruvar och klicktak.

Om man litar på dessa skruvar? För mig får man använda dessa bäst man vill.
Baserat på den erfarenheten jag har av farmarskruvar kan jag inte ens tänka mig tanken att montera synliga, genomgående farmarskruvar på mitt tak till mitt hus där jag min familj.

Men jag har haft fel förr, kanske har jag fel nu också.
Håller med! Så skönt att all skruv är dold!
 
Det jag inte gillar med den där typ av tak är att det är rutchkanor för snö.
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Tack! Kami faktiskt. Som också gör plegel (sånna där fusktegel, inte min stil).

Funderar nu på den enda genomföringen jag ska göra. Skorsten för kaminen. Om jag ska ta in plåtis eller inte. Min enda erfarenhet av plåtarbete är taket och lite fönsterbleck. Bygger i övrigt själv, men det är inte helt lätt med genomföringar har jag förstått.

tycker du skall kontakta en plåtis och fråga vad det kostar i allafall
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det jag inte gillar med den där typ av tak är att det är rutchkanor för snö.
Snörasskydd! Över ytterdörr och altandör r såklart. Bra med rutschkana annars, mindre belastning på taket och svårt för mössan att växa fast!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
tycker du skall kontakta en plåtis och fråga vad det kostar i allafall
Ja, jag funderar faktiskt på det. Skönt att slippa risken tänker jag..
 
A
En apelsin En apelsin skrev:
svårt för mössan att växa fast!
Ganska kul,då är jag ganska lättroad iof:)
 
  • Haha
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det jag inte gillar med den där typ av tak är att det är rutchkanor för snö.
För mig blir det extra bra då!
Jag vill nämligen avlasta taket från vikt.
 
Jag är också plåtas. Att jämföra klickats med bansträckning är väl som att jämföra klickgolv med riktig parkett.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Jag är också plåtas. Att jämföra klickats med bansträckning är väl som att jämföra klickgolv med riktig parkett.
...och skillnaden mellan parkett och klickgolv är? Båda håller lika länge?
(Om vi räknar med att klickgolvet är 14 mm)
 
  • Gilla
Matslax
  • Laddar…
S Stefan85 skrev:
Nu när du har monterat och kollat på taket i 11 år. Skulle du ha lagt klicktak ditt bostadshus?
Ja utan tvekan. Står inför ett byte inom ett antal år och klicktak är definitivt ett alternativ.
 
S Stefan85 skrev:
...och skillnaden mellan parkett och klickgolv är? Båda håller lika länge?
(Om vi räknar med att klickgolvet är 14 mm)
Dels är det väl känslan i slutresultatet. Dels finns det begränsningar med mönster och fris när det gäller klickgolv.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.