Hej!
Jag har en friggebod som jag ska dra in vatten i och jag måste pumpa avloppsvattnet till huvudledningen då friggeboden ligger lägre än den.
Kan inte gräva ned en pumpbrunn så tanken var att ha en behållare i friggan med en dränkpump i som kör igång vid en viss nivå. Jag vill dock att pumpen ska pumpa luft efter att den tömt behållaren på vatten så att vattnet trycks ur ledningen och inte rinner tillbaka ner mot friggeboden. Ledningen som ska rensas är 25-30 m. 20 mm pemslang.

Vet ni om det finns någon pump som klarar att pumpa luft på det sättet? Kanske tom en har en sån funktion för att rensa ledningar så att man inte behöver bygga en egen timerlösning?

Mycket tacksam för svar.
 
Staffans2000
Diafragmapump.
 
Tryck vattenpump och membran pump verkar vara samma sak som diafragmapump. Verkar dock vara svårt att hitta någon med ett vettigt flöde.
 
Alla tryckpumpar är inte membran(diafragma) pumpar va?
 
Är det för att vatten inte ska rinna tillbaka eller för att slangen behöver tömmas pga tex frysrisk?
Om det bara är för att det inte ska rinna tilllbaka så sätter du en backventil
 
Det är pga frysrisken. Jag kommer behöva använda värmekabel om jag inte kan tömma ledningen på något sätt.

J JerreEssberg skrev:
Är det för att vatten inte ska rinna tillbaka eller för att slangen behöver tömmas pga tex frysrisk?
Om det bara är för att det inte ska rinna tilllbaka så sätter du en backventil
 
Hur kraftig pump behövs? Jag vill att den ska kunna rensa ca 30 m ledning med en höjdskillnad på ca 1,5-2m . Jag kan tänka mig att gå ner i dimension på ledningen till 16mm pem eller kanske mindre om det behövs.
Skulle denna klara det?
https://www.biltema.se/bat/pumpar/pentrypumpar/tryckvattenpump-2000037332
Innebär max sughöjd att den inte kan trycka upp vatten högre också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.