Senaste tiden har felkod F11 börjat dyka upp på vår luftvärmepump. Den är installerad 2011 så den är 9 år gammal.

Företaget jag köpte den hos säger att det är fel på kompressorn när F11 dyker upp och att det inte ens är värt att åka ut på och titta. De har erbjudit mig att köpa en ny motsvarande som med rotavdrag går på 24000:-

Jag tycker det låter väldigt konstigt på en luftvärmepump som inte ens är 10 år gammal.

Vad tror ni?
 
Enligt andra servicemanualer för Panasonic betyder F11 fel på 4-vägsventilen eller dess spole. Själva spolen kostar 654 kr hos JS Energi och den kan man nog byta själv. Är det däremot fel i själva ventilen mekaniskt så blir det dyrt med kyltekniker och ny kylmedia etc och då lönar det sig nog inte. 24 tkr låter som ett högt pris med rot. Skulle i så fall se mig om efter andra modeller först.
 
  • Gilla
Oldzombie
  • Laddar…
F11 är egentligen felkod för fyrvägsventil eller spolen till den.

Om det är vid avfrostning den dyker upp så är troligt fel något av ovanstående.
Vore det kompressorhaveri så borde ni inte kunna köra den i perioder.

Tror ni ska kontakta någon annan firma som kan kika på den också.

Som med allt med en massa elektronik så kan saker och ting gå sönder.
 
C Comfort Thomas skrev:
F11 är egentligen felkod för fyrvägsventil eller spolen till den.

Om det är vid avfrostning den dyker upp så är troligt fel något av ovanstående.
Vore det kompressorhaveri så borde ni inte kunna köra den i perioder.

Tror ni ska kontakta någon annan firma som kan kika på den också.

Som med allt med en massa elektronik så kan saker och ting gå sönder.
Jo självklart kan saker gå sönder, men ett totalt haveri brukar inte vara så vanligt. Och när man kan dömma ut en pump så pass snabbt via telefon utan att ha tittat på den så tror jag inte att de vill ta i ärendet helt enkelt.

Den funkar ju bra några veckor efter omstart av allt för att sen stanna igen med F11.

Har bett en annan firma kolla på det och de lät inte alls likadant.
 
Nä vanligt är det inte men kan hända precis som att tv , diskmaskin, kylskåp mm mm kan haverera så det inte är lönt att reparera.
Gäller att ha lite tur med sakerna.

Går den några veckor så låter det inte som kompressorn är problemet, du får hoppas på att det är spolen till fyrvägarn eller något annat ”billigt” som är boven
 
Jag kan meddela att det var spolen som var felet. Firman som kommit istället tyckte det lät väldigt dyrt med 25 kkr för ett utbyte om det skulle behövas utan det låg mer på 16.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ja då blev det ”billigt” :)

Om man byter din HE9 mot dagens motsvarande modell HZ så lär man hamna någonstans mittemellan dom 24 och 16 tusen som det pratas om, 16000:- för senaste HZ inkl byte låter inte som det stämmer
 
ja vem fan vill skruva i luftluftare inte jag i alla fall
 
Då är det tur att det finns folk som gör det så tex trådskaparen slapp köpa en ny för x antal tusenlappar :cool:
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.