Hej

Håller på med badrummet och funderar lite på vilka rör jag skall välja.

Jag vill ha dolda rör men ingen möjlighet att bygga ut väggen och det är en yttervägg i betong/sten/mineralull osv, alltså inte trävägg.

Jag har i princip uteslutit RIR då böjradierna blir för krafitga. Skulle man ha oturen att röret går sönder kan jag alltid lägga utanpåliggande då. Och det känns som det behövs för mycket specialgrejer.

Jag väljer alltså mellan PEX-rör och Prisol.

Pexrör är ju väldigt smidiga men jag tappar väl lite i innerdiameter?

Prisolrör är inte lika flexibla men lite stabilare att lägga i väggen, och böja ut genom den utan stöd.

Prisolröret köper jag för cirka 1200 för 25m (15 mm) så priset känns helt överkommligt.

Jag har även fundarat på att "gena" till toalettstolen genom bottenplatten (eller under den jämte avlopp beroende på hur tjock den är), rören kommer ligga under golvvärne (som skall ligga i frigolitskivor).

Går detta och finns det något rör som är lämpligare än det andra? eventuellt skall jag även dra extra vatten (kallt + varmt) till rummet brevid för framtida behov, påverar detta något (mpt varmvattnet).

Hur skulle ni göra?

Mvh
Erik J
 
Jag förstår inte riktigt hur du resonerar när det gäller RiR vs Pex? RiR är ju ett pexrör med ett skyddsrör runt om.

1. All lägga pex dolt i väggen utan skyddsrör tror jag inte att någon gör.
2. RiR har samma böjradie som pex utan skyddsrör.
2. Skyddsröret tillför inga komplicerade kopplingar som du ändå inte skulle använda till pexröret - det är samma prylar. Några specialverktyg behövs inte - du behöver en skiftnyckel.

Jag har lagt pex (RiR) när vi bytt ut gamla prylar.

 
OK, känns som jag missuppfattat RiR lite grann... :-/

RiR är väl egentligen ett Pex-rör med skydsrör eller har jag fel redan här?

Jag antar att man beräknar bockningsradien på skyddsröretsdiameter?

Har du någon upptattning om vad bockradien blir på ett 15/25 rör (skyddsrör 25 mm)

Det flesta kopplingar jag tittat på när det gäller RiR är väggdosor osv men man kan alltså använda helt vanliga kopplingar också? Hur gör man då med skyddslangen och fuktspärr?

Trodde jag hade koll på RiR men tydligen inte...

Är Prisol helt uteslutet?

/Erik
 
[ author=FlyHigh link=1162463580/0#2 date=1162466032]
OK, känns som jag missuppfattat RiR lite grann... :-/

RiR är väl egentligen ett Pex-rör med skydsrör eller har jag fel redan här?
Precis så är det. Du kan köpa pex löst och skyddsrör löst och sedan trä på. Samma sak som RiR fast mycket jobbigare..... ;)

Jag antar att man beräknar bockningsradien på skyddsröretsdiameter?Har du någon upptattning om vad bockradien blir på ett 15/25 rör (skyddsrör 25 mm)
Ja fast bockradien på för tex 25 mm skyddsrör blir ju lägre än för 25mm pex så det är inte riktigt sant ändå. Använder du en bockfixtur för att göra en 90graders böj så är böjradien 120mm men det beror mest på att fixturen är gjort för att passa 22mm pex också. Ett pex 15mm rör har en böjradie på 34mm (siffror saxade från Wirsbo).


Det flesta kopplingar jag tittat på när det gäller RiR är väggdosor osv men man kan alltså använda helt vanliga kopplingar också? Hur gör man då med skyddslangen och fuktspärr?

Trodde jag hade koll på RiR men tydligen inte...
Du ska ju använda väggdosor eller väggbockfixturer där du går igenom väggen men det krävs inga specialverktyg för det. Tex har wirsbo två varianter av sin väggdosa, em för presskoppling och en för FPL-px (wirbos "vanliga" kopplingar till pexrören). Tittar du i wirsbos sortiment är det sakerna som heter FPL-px som du använder när du kopplar pex.

Skyddsslangen har en ände i ditt kopplingsskåp vid fördelarna och en tät avsluting vid väggdosan/fixturen. RiR läggs igenom tätskiktet och en manchett träs på, därefter mer tätgucka. RiR+väggdosa/fixtur + väggbricka (synligt kromat) bildar ett tätt system om det utförs enligt anvisning.

Är Prisol helt uteslutet?
Det ska man nog inte säga.


 
OK

Det låter ju inte så himla krångligt.

Böjde lite grejer för att se hur stort 120 var och det känns inte som man behöver bila ner hela väggen få att få plats.

Du råkar inte ha koll på om man kan använda väggdosan i betong/pustad vägg.
Och hur noga det är att den slutar på "rätt milimeter" (så ytterkanten inte hamnar några milimeter in i väggen), Jag skall klä de putsade väggarna med 12 mm våtrumsgips eftersom pusten känns ganska lös (lossade stora sjok när kaklet åkte ner).

Jag tänkte använda fästjärnet som jag fäster i betongen och sedan sätter gipsen utanpå, eller är jag fel ute igen?

Inga kopplingar kommer synas:
De till handfatet kommer komma ut direkt in i komoden.
De till badkaret sitter under badkarskanten
Den till toaletten går ut bakom väggupphängingen.
De två andra kommer bara ligga löst i vårt trappföråd tills vidare.

Måste man ha ett fördelarskåp?

Många frågor blir det men jag hoppas någon orkar svara på dem

Tack på förhand

/Erik
 
Svarar mig själv istället för att editera inlägget..

Såg just hur man löste jämnheten mot väggen.
Man monterar väl den helt enkelt så den sticker ut en bit för långt så kapar man den efteråt?

[edit]Och nu såg jag på dinvvsbutiks hemsida att väggdosan går att använda i murade väggar[/edit]
 
Jag har aldrig använt väggdosan, bara väggbockfixturen (wirsbo) så jag törs inte säga något om dosan.

Näe man måste inte ha ett fördelarskåp. Men det är bra att at se till att ev läckagevatten från fördelaren inte ställer till problem. Här hemma har jag lagt fördelaren i en garderob i källaren. Börjar det läcka är det inget som tar skada innan jag ser vattnet.

även om du har dolda anslutningar, se till att montera väggbrickor så du får en vattensäker övergång till kromade rör.
 
OK!

Stort TACK för hjälpen hitttlis.

Om man inte kan gjuta in rörbocken så får det väl bli ett litet tomrum i väggen.

Alla rör kommer sluta i pannrummet och lite vattenläckage där påverkar inget förutom att jag kanske inte märker en läcka med en gång.

Ser du några problem med att lägga röret i eller under bottenplattan (i båda fall under golvvärmen), Förutom ren värmeförlust alltså, lägger jag den under så kan jag ju gräva ut lite extra och lägga isolering.

Och sista frågan; vart köper man det smidigast? Är osäker på om Hornabach har och DinVVSbutik var dyrare än Rinkaby Rör som däremot inte hade rörbocken...

Mvh
Erik J
 
FlyHigh skrev:
OK!

Stort TACK för hjälpen hitttlis.

Om man inte kan gjuta in rörbocken så får det väl bli ett litet tomrum i väggen.

Alla rör kommer sluta i pannrummet och lite vattenläckage där påverkar inget förutom att jag kanske inte märker en läcka med en gång.

Ser du några problem med att lägga röret i eller under bottenplattan (i båda fall under golvvärmen), Förutom ren värmeförlust alltså, lägger jag den under så kan jag ju gräva ut lite extra och lägga isolering.

Och sista frågan; vart köper man det smidigast? Är osäker på om Hornabach har och DinVVSbutik var dyrare än Rinkaby Rör som däremot inte hade rörbocken...

Mvh
Erik J
Jag köpte Roth:s grejer via Sigro. Fungerar bra. Rinkaby är annars bra tycker jag men deras begränsade sortiment är ett problem tycker jag...

Yamma
 
Angående rör under plattan törs jag inte säga något. Är det bara isolerat och lagt i ett extra skyddsrör ska det väl inte vara något problem antar jag. Men vet inte säkert.

Inköp:

Jag har kört med Wirsbo rakt över och handlat detta via Sigro där jag fått bäst pris. Det är möjligt att det finns bättre allternativ om man handlar nu. Sigro säljer ju också Roth, som påpekats, och det är säkerligen inget fel på Roth heller.

Annars finns ju rinkabyror.se men dom har aldrig haft allt jag ska ha och dinvvsbutik.se verkade vara betydligt dyrare.

Har även gjort några provskott på Fredells här i Stockholm och det kan bli precis lika billigt som nätbutikerna, men det kräver lite arbete. Byggvaruhusen som arbetar mot proffsmarknaden också kan alltid ta hem vadsomhelst från sin grossist, så även om det inte ligger på hyllan så kan dom ju fixa fram produkten. Frågan är ju bara vad priset blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.