Kommer använda en "standard" 60 cm djup diskbänk till IKEA kök. Vi kan inte lägga dubellgips på väggen för det förstör måtten på köket då det är rejält tajt att få in köket redan.

Vi tänker därför lägga en tunn regel bakom diskbänken för att liksom skjuta fram den. Frågan är hur vi täcker glipan som regeln skapar mellan väggen och diskbänken?
 
Är det redan gipsat med en skiva? Vad tillför regeln i bakkant? Något att skruva i eller? Jag skulle sätta upp kortregel bakom gipsskivan istället. Det blir estetiskt mycket snyggare också. Det finns en fullösning också där man helt enkelt bygga upp med en skiva invändigt för att bygga bort regeln i utrymmet bänk och väggskåp. Sedan kakel på det. Men det blir bara snyggt om köket går från vägg till vägg.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Är det redan gipsat med en skiva? Vad tillför regeln i bakkant? Något att skruva i eller? Jag skulle sätta upp kortregel bakom gipsskivan istället. Det blir estetiskt mycket snyggare också. Det finns en fullösning också där man helt enkelt bygga upp med en skiva invändigt för att bygga bort regeln i utrymmet bänk och väggskåp. Sedan kakel på det. Men det blir bara snyggt om köket går från vägg till vägg.
Regeln i bakkant är för att "förlänga" diskbänken då den egemtligen är för kort för ikeas stommar då dom är 63 men diskbänken är 60 djup. Så vi tänkte om man sätter en regel mellan diskbänk och vägg uppepå stommen så får man fram diskbänken dom där 3 cm..Men då får vi ju regeln mellan diskbänken och väggen som vi behöver täcka på något sätt.
 
Då förstår jag dilemmat. En väggavslutningslist på ikea? En kantlist till bänkskiva i samma färg som du limmar på regeln?
 
BirgitS
Två gipsskivor i mellanrummet upp till överskåpen?
Kakling (eller vad du nu har tänkt dig som stänkskydd) ovanpå.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Två gipsskivor i mellanrummet upp till överskåpen?
Kakling (eller vad du nu har tänkt dig som stänkskydd) ovanpå.
Går inte för då måste vi gipsa väggen brevid också och vi kan inte öka på tjockleken på väggen för då går köket inte in.
 
BirgitS
Du får nog lägga hit lite bilder på hur det ska se ut för jag begriper inte vad väggen bredvid har att göra med en väggbit mellan diskbänk och överskåp.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du får nog lägga hit lite bilder på hur det ska se ut för jag begriper inte vad väggen bredvid har att göra med en väggbit mellan diskbänk och överskåp.
Köket är L format så om jag lägger dubellgips på den långa delen på L så måste jag ju även fortsätta lägga gips på den korta delen på L:et för annars blir det ju en nivå skillnad i hörnet i väggen där jag ska kakla.
Och om jag lägger dubellgips på den korta delen på L så förskjuter jag köket x antal cm som jag inte har råd med då köket redan nu går in precist.

Och på Den korta delen på:let ska vi inte ha några överskåp så jag kan inte sätta dubellgips bara i kakelområdet utan måste gå hela vägen upp till taket och därmed så förskjuts överskåpen.
 
BirgitS
Jag förstår inte det där med nivåskillnad. För kaklingen har det väl ingen betydelse om kortväggen som ska kaklas är 60 eller 63 cm bred?
Sett uppifrån:
Schematisk illustration av en väggsektion med gips och kakel, samt en list som avslutning uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


K katten12 skrev:
Och på Den korta delen på:let ska vi inte ha några överskåp så jag kan inte sätta dubellgips bara i kakelområdet utan måste gå hela vägen upp till taket och därmed så förskjuts överskåpen.
Det går ju att sluta gipsa där överskåpen börjar och täcka ovansidan av gips+kakel med en list. Även med bara kakel, utan extra gips bakom, blir det ju en kant där kaklet tar slut så det är ju vanligt att man har en list på ovansidan av kaklet så i ert fall skulle det bara bli en tjockare list.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår inte det där med nivåskillnad. För kaklingen har det väl ingen betydelse om kortväggen som ska kaklas är 60 eller 63 cm bred?
Sett uppifrån:
[bild]


Det går ju att sluta gipsa där överskåpen börjar och täcka ovansidan av gips+kakel med en list. Även med bara kakel, utan extra gips bakom, blir det ju en kant där kaklet tar slut så det är ju vanligt att man har en list på ovansidan av kaklet så i ert fall skulle det bara bli en tjockare list.
Sorry jag snurrade till det (varit många tankevändor med detta) det är bänkskivan som strular till det med att bara sätta dubellgips på den väggen du markerat som orange.

För på den "oranga" väggen blir det isåfall 60 cm bänkskiva för att matcha upp diskbänkens djup.

Och om vi inte dubellgipsar på den kortare "blå" väggen måste vi sätta 62.5 cm bänkskiva. Och vi har inte hittat en bänkskiva vi gillar som finns i både 60 och 62.5 utförande.

Och dessutom skulle det inte se dumt ut med bänkskivor i olika storlek med olika överhäng?
Och vi kan inte sätta 60 skiva på den "blå" väggen då vi inte kan sätta dubellgips där pga av att då blir köket för litet för skåpen.
 
BirgitS
Det går ju att kapa en en 62,5 cm bänkskiva till 60 cm där det behövs.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det går ju att kapa en en 62,5 cm bänkskiva till 60 cm där det behövs.
Ah jo det är ju sant. Men då kvarstår problemet att vi inte kan sätta 60 skiva på den blå väggen för då måste vi dubellgipsa där vilket vi inte kan pågreund utav att köket blir för trångt då för att få in skåpen.
 
BirgitS
Nu var det ju ritat blått på två väggar eftersom jag antar att kaklet ska vara på båda väggarna.

Men jag fick intrycket av att du kunde ha 62.5 cm på den korta väggen?
Och då finns det ju ingen anledning till att ha extra gips där, eller?
 
A
Det här kräver nog en bild eller enkel skiss,verkar väldigt oklart med förutsättningarna,tex den L-formade väggen,blir det underskåp och överskåp på de väggarna med kakel mellan?
 
  • Gilla
CarinaBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.